Gentse game "Divinity: original sin" valt weer in de prijzen

Gameontwikkelaar Swen Vincke heeft de prijs voor Vlaams cultureel ondernemerschap gekregen voor de ontwikkeling van het gamesucces "Divinity: original sin". Dat meldt minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD). Eerder is dat spel al verkozen tot beste spel van 2014.

De Gentse ondernemer Swen Vincke heeft de prijs voor Vlaams cultureel ondernemerschap gekregen. Vincke is CEO van het Gentse softwarebedrijf Larian Studios dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van role-playing games (RPG's). Vooral het spel "Divinity: original sin" gooide hoge ogen. Om het spel te ontwikkelen zamelde Vincke bijna een miljoen dollar in via de Amerikaanse crowdfundingwebsite Kickstarter.

Het spel is door Gamespot uitgeroepen tot spel van 2014 en gespecialiseerde gamemagazines (zoals PC Gamer) brachten het onder in de top van de beste RPG's aller tijden. In twee maanden tijd ging de game al meer dan een half miljoen keer over de toonbank. Het "Divinity" was ongeveer een maand lang het meest gedownloade game op de online gamewinkel Steam.

"Swen Vincke heeft aangetoond dat Vlaamse ontwikkelaars van games het potentieel hebben om internationaal succes te boeken", meldt minister van Cultuur Sven Gatz in een persbericht. "Zijn succesverhaal Larian zal voor een positieve dynamiek zorgen binnen de Vlaamse gamesector."

Divinity: original sin

"Divinity: original sin" is het laatste spel in de "Divinity"-reeks van de Gentse gamestudio Larian Studios. In het spel kunnen de gamers aan de slag met twee helden, een veroordeelde ontsnapte krijger en een mystieke heldin die terugkomt uit de dood. Het duo moet samen proberen hun wereld te bevrijden van de gevaarlijke magische kracht "The source" genaamd en de volgelingen ervan die naar de naam "Sourcerers" luisteren. Het spel komt ook samen met een game-editor die toelaat dat spelers hun eigen avonturen bouwen en online kunnen publiceren.

Meest gelezen