VTM moet boete van 5.000 euro betalen

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, legt VTM tweemaal een boete van 2.500 euro op voor het uitzenden van niet conforme sponsorboodschappen.

De VRM controleerde op 26 september en 19 oktober van vorig jaar meerdere televisieomroepen. Op beide datums heeft de commerciële omroep een sponsorboodschap voor een chocolademerk uitgezonden.

Op die beelden is het product en de verpakking te zien. Op die verpakking wordt het woord "nieuw" vergroot in duidelijk leesbare letters.

De VRM stelt vast de sponsorboodschappen van het chocolademerk veel meer bevatten dan de toegelaten louter imago-ondersteunende slogan. De sponsorvermeldingen bevatten promotionele elementen die aanzetten tot consumptie, in de vorm van het specifieke woordgebruik "nieuw".

Daarom legt de VRM VTM in beide dossiers telkens een administratieve geldboete van 2.500 euro op.

Meest gelezen