"Vlaanderen is misschien niet uniek, maar wel speciaal"

Telenet zal in de toekomst nog meer eigen fictiereeksen maken, zoals het nu doet met "Chaussée d'amour". Dat heeft topman John Porter gezegd in "Reyers laat". "De Vlaamse culturele identiteit is hier sterk aanwezig op televisie. Dat is wat de mensen willen zien."

Een kabelmaatschappij die een eigen fictiereeks op poten zet. Het was ongezien in Vlaanderen, toen Telenet in september vorig jaar zijn plannen bekendmaakte. Als alles goed gaat moet de reeks "Chaussée d'amour" in de loop van 2016 beschikbaar zijn voor alle Rex & Rio-klanten.

Zulke projecten zullen er nog meer komen, zegt de topman nu in "Reyers laat". "Vlaanderen is misschien niet uniek, maar wel heel speciaal", klinkt het. "70 tot 80 procent kijkt hier nog steeds naar Vlaamse zenders. Vlaamse programma's en de Vlaamse culturele identiteit zijn hier sterk aanwezig op televisie. Dat is wat mensen willen zien."

Vlamingen leren kijken naar Angelsaksische televisie is dan ook niet een van de plannen van de kabelmaatschappij. "We houden van tv-programma's waarover we de volgende dag kunnen praten bij het koffieapparaat. Dat is het soort programma dat wij willen brengen. We willen mensen geven wat ze willen zien."

Kritiek

Porter had het tijdens het interview ook over het internet, of over wat hij "de kanalen en havens van de 21e eeuw" noemt. "We moeten de internetinfrastructuur in orde brengen in dit land. Als we fantastisch internet hebben, zullen we ondernemers hier kunnen houden. Dan moeten ze niet naar de Verenigde Staten."

Eerst en vooral moet Telenet echter de banden met zijn klanten opnieuw aanhalen. De maatschappij kreeg eind vorig jaar namelijk heel wat kritiek te verwerken, toen beslist werd de prijzen te verhogen. Al meer dan 58.000 hebben zich ondertussen geschaard achter de Facebookpagina "Telenet, wij willen geen prijsverhoging".

"We hadden onze klanten beter moeten uitleggen welke ontwikkelingen we hebben gemaakt en welke waarde we hebben toegevoegd aan de dienstverlening", zei hij daarover. "Elke ontevreden klant is er een teveel. Het is moeilijk praten met een Facebookpagina, daarom wil ik iedereen aanmoedigen om contact met ons op te nemen. Dan vinden we wel een oplossing."

De topman heeft alleszins nog een belofte voor zijn klanten. "De Vlaamse consumenten zijn tuk op kwaliteit. Daarop willen we blijven voorzien."

Meest gelezen