Stormloop op abonnementen op Charlie Hebdo

Het onlineverkoopsplatform ViaPresse heeft in twee dagen tijd bijna 13.000 abonnementen op het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo geregistreerd, tegen 300 per jaar in een normale periode. Dat meldt Le Figaro.

Op sociale netwerken en het internet werd opgeroepen om een abonnement op het weekblad te nemen, als steun na de aanval op Charlie Hebdo. ViaPresse meldde gisteren 2.600 abonnementen te hebben geregistreerd. Vandaag waren dat er meer dan 10.000. De helft van de nieuwe abonnees koos een formule van een jaar.

Het platform kreeg meer dan 100.000 bezoeken op de pagina met abonnementen. "En dat gaat voort. We zijn onze servers aan het versterken om de website live te houden," aldus het bedrijf.

Gemiddeld worden jaarlijks 300 abonnementen op Charlie Hebdo geregistreerd, aldus Le Figaro.

Verschillende mediagroepen en organisaties bieden het weekblad financiële steun. De Guardian Media Group zal zo omgerekend 128.000 euro overmaken. De Franse minister van Cultuur, Fleur Pellerin, kondigde aan een miljoen euro te deblokkeren. Het uitgeversfonds "Presse et Pluralisme" en de internetzoekmachine Google maakten een half miljoen euro vrij.

Voor de aanslag stond Charlie Hebdo voor het faillissement en vreesde het te verdwijnen. Van het weekblad gingen maar 30.000 exemplaren over de toonbank, de helft van de oplage, terwijl 35.000 exemplaren verkocht moeten worden om break-even te draaien, zo had hoofdredacteur Charb, die woensdag werd vermoord, eerder uitgelegd.

Meest gelezen