Veel Belgen willen minder tijd spenderen aan sociale media
43 procent van de 20- tot 35-jarigen geeft aan dat ze dagelijks tijd spenderen op sociale media. Bij 36- tot 50-jarigen daalt dit tot 3 op de 10, en bij 50-plussers tot 2 op de 10.
Slechts 2 procent van de Belgen wil in 2015 vaker gebruik maken van sociale media. "De hype is voorbij", concludeert Nathalie Bekx van het onderzoeksbureau Trendhuis. "Belgen zien het als een slechte gewoonte en tijdverspilling."
Voornamelijk 20- tot 35-jarigen, de meest actieve gebruikers, hebben het voornemen om minder tijd te verspillen aan sociale media. 41 procent geeft aan te willen minderen. Bij 36-plussers daalt dit voornemen tot 20 procent.
Privacy
6 op de 10 Belgen hebben het voornemen om minder of nooit persoonlijke info te delen op sociale media uit vrees dat hun privacy geschonden zal worden. Vooral de 50-plussers zijn het meest gekant tegen het delen van persoonlijke gebeurtenissen: 70 procent wenst dit niet te doen.
Minder dan een kwart van de Belgen beweert een gelukkig gevoel over te houden aan het gebruik van sociale media. Bij 20- tot 35-jarigen beweert slechts 1 op de 6 dat sociale media bijdraagt aan zijn geluksgevoel.