Sanoma voegt Nederlandse en Belgische activiteiten samen

De Finse mediagroep Sanoma voegt de Belgische en Nederlandse activiteiten samen in een nieuwe bedrijfseenheid. Dat heeft de uitgeverij bekendgemaakt in een persbericht. De impact voor het personeel is nog onduidelijk. Tegelijk verkoopt de mediagroep haar belang in Fashion Press in Rusland.

Sanoma plaatste de Belgische activiteiten eind vorig jaar in de etalage, maar er werd geen overnemer gevonden. Daarom verandert de uitgever het geweer nu van schouder. "De keuze voor een gecombineerde toekomst maakt meteen een einde aan de gesprekken met potentiële overnamekandidaten", luidt het in het persbericht.

Op 1 januari wordt het gecombineerde mediabedrijf opgericht. Dat zal geen Belgen op het allerhoogste echelon tellen. De topman van de Nederlandse activiteiten, Peter de Mönnink, wordt de nieuwe CEO.

Henk Scheenstra, momenteel operationeel directeur (COO Content Media) in Nederland, is aangesteld als voorzitter van Sanoma Media Belgium en zal er de dagelijkse leiding hebben. Die neemt hij over van Hans Cools, momenteel de CEO van Sanoma België. Na een overgangsperiode zal Cools in februari het bedrijf verlaten. Dat doet hij naar eigen zeggen op eigen initiatief.

"Hypotheses onderzoeken en vervolgens valideren"

"We geloven dat het samenbrengen heel wat groeiopportuniteiten met zich meebrengt, die zullen we exploreren", zegt Hans Cools. Ook de synergieën tussen beide bedrijven op operationeel vlak worden onderzocht. Hypotheses worden onder de loep genomen, en vervolgens gevalideerd. "Pas dan kunnen we zeggen wat de impact is op de organisatie, de afdelingen en de mensen", dixit Cools. "De Belgische activiteiten blijven sowieso in Mechelen."

"We hebben met een heel aantal kandidaten overnamegesprekken gevoerd, nog tot in een heel recente fase", zegt de afscheidnemende topman. "We zijn parallel blijven kijken hoe we bij Sanoma konden blijven. We hebben alles opties vergeleken. Vanuit strategisch, financieel en groeiperspectief was dit het beste."

Fashion Press

Voorts laat de Finse mediagroep vandaag weten haar belang in Fashion Press in Rusland aan sectorgenoot Hearst Shkulev Media te verkopen. Fashion Press geeft in Rusland populaire bladen als Cosmopolitan en Esquire uit.

Sanoma heeft 50 procent van Fashion Press in handen. De deal moet wel eerst nog worden goedgekeurd door de Russische autoriteiten.

Meest gelezen