Facebook is mainstream geworden in Vlaanderen

Facebook is niet langer een plek waar alleen tieners, twintigers en dertigers zich thuis voelen. Steeds meer 50- en 60-plussers vinden hun weg naar de sociaalnetwerksite. Zo heeft 55 procent van de 65-plussers tegenwoordig een Facebookprofiel. Dat blijkt uit een onderzoek van de VRT-studiedienst. In totaal heeft 72 procent van de Vlamingen een profiel. Het onderzoek levert nog enkele andere opvallende gegevens op.
Verwendung weltweit, usage worldwide

We kunnen het nu wel onomwonden stellen, Facebook is mainstream geworden in Vlaanderen: 72 procent van de Vlamingen heeft momenteel een profiel op de sociaalnetwerksite.

Hoewel de website in alle leeftijdscategorieën stilaan zijn weg heeft gevonden, blijft Facebook in de eerste plaats nog altijd een jongerenzaak:

  • Zo heeft 85 procent van de jongeren tussen 12 en 24 jaar een profiel.
  • In de leeftijdscategorie 25-34 jaar heeft 81 procent een profiel.

Hoe ouder men is, hoe kleiner het percentage wordt. Maar het is duidelijk dat mensen uit oudere leeftijdscategorieën steeds meer deel uitmaken van de Facebookgemeenschap:

  • 59 procent van de mensen tussen 55 en 64 jaar heeft tegenwoordig een profiel.
  • Bij de 65-plussers heeft al 55 procent zijn weg naar Facebook gevonden.

Dat de oudere generaties Facebook beginnen te bevolken, heeft zo zijn gevolgen voor de jongeren op het sociale netwerk. Die zouden naar verluidt uitwijken naar andere sociale netwerken, omdat Facebook niet hip genoeg meer is voor hen.

Dagelijkse kost...

Facebook kan in Vlaanderen op een stevige aantrekkingskracht rekenen: 73 procent van de Facebookgebruikers zit elke dag op de website.

Als je weet dat 72 procent van de Vlamingen een profiel heeft, betekent dat dat 53 procent van alle Vlamingen dagelijks op Facebook zit. Vooral jongeren en vrouwen (beiden meer dan 90 procent) keren elke dag (al dan niet tevreden) naar de website terug.

...maar niet zo actief

Facebook is dus bij velen zeg maar dagelijkse kost geworden. Maar de website vaak bezoeken, betekent daarom niet dat men er ook heel actief op is. 70 procent van de Vlaamse Facebookgangers gebruikt het netwerk passief, dus vooral om te zien wat anderen doen en niet zozeer om zelf dingen met hun vrienden te delen.

Mensen van middelbare leeftijd, tussen 35 en 54 jaar, zijn de meest actieven van de Facebookclan:

  • 30 procent van hen post elke dag iets op hun profiel (statusupdates, foto's, links,...).
  • Bij jongeren onder 34 jaar post slechts 20 procent elke dag iets.
  • Bij 65-plussers post 17 procent elke dag iets.

De activiteit van de Facebookgebruikers ligt wel hoger als het op reageren op andermans posts aankomt. 56 procent zegt vaak op updates van vrienden te reageren. Vrouwen doen dat beduidend meer dan mannen. Ook hier zijn mensen tussen 35 en 54 jaar het actiefst.

Vrienden

Een Facebookgebruiker heeft gemiddeld 241 vrienden. De virtuele vriendenkring van vrouwen blijkt iets groter te zijn dan die van de mannelijke Facebookgebruikers en die bij jongeren is beduidend groter dan die bij oudere generaties:

  • Een vrouw heeft gemiddeld 254 vrienden op Facebook.
  • Een man heeft gemiddeld 228 Facebookvrienden.
  • Jongeren tussen 12 en 24 jaar hebben gemiddeld 391 vrienden.
  • Twintigers, dertigers en veertigers hebben er gemiddeld iets meer dan 200.
  • 65-plussers hebben gemiddeld "slechts" 86 vrienden.

In overgedigitaliseerde tijden rijst wel eens de vraag in hoeverre al die virtuele vrienden ook echte vrienden genoemd kunnen worden. Dat blijkt nogal mee te vallen:

  • 76 procent van de Vlaamse Facebookgebruikers bevestigt dat de meeste Facebookvrienden ook in het echte leven een vriend van hen zijn.
  • Bij jongeren is dat meer het geval, 82 procent bevestigt de bovengenoemde stelling.
  • Bij 65-plussers bevestigt 72 procent de stelling.

Facebookvrienden toevoegen, gebeurt niet zomaar, zo blijkt. En ouderen zijn iets selectiever dan jongeren:

  • 90 procent van de gebruikers zegt zeer selectief te zijn in het aanvaarden van Facebookvrienden.
  • 84 procent van de jongeren onder 24 jaar is zeer selectief.
  • Meer dan 90 procent van de Facebookgebruikers boven 45 jaar is zeer selectief.

Meer virtueel, minder echt contact?

Tegenstanders van Facebook en andere sociaalnetwerksites willen ook wel eens opmerken dat er van écht contact - offline dus - geen of minder sprake is. Mensen zien elkaar alleen nog online, hoor je dan.

Ook dat blijkt zeer goed mee te vallen: meer dan 90 procent van de gebruikers vindt niet dat ze minder behoefte hebben om hun vrienden in het echt te zien sinds ze op Facebook zitten. Sociaal - offline - contact blijft dus heel belangrijk.

Big Brother

Uit het onderzoek blijkt ook dat de meeste gebruikers wel degelijk stilstaan bij het gevaar voor hun privacy als ze Facebook gebruiken. Jongeren staan er vaker bij stil dan ouderen, maar blijken tegelijk minder bezorgd te zijn. Ouderen staan er minder bij stil, maar als ze dat doen, blijken ze wel erg bezorgd te zijn.

Facebook forever?

De meeste Facebookgebruikers blijken wel verknocht te zijn aan hun sociale netwerk, vooral jongeren en vrouwen:

  • 57 procent van de gebruikers zou de site missen als die zou verdwijnen.
  • Vrouwen (69 procent) zouden Facebook meer missen dan mannen (45 procent).
  • 76 procent van de jongeren onder 24 jaar zou Facebook missen.
  • 33 procent van de 65-plussers zou Facebook missen.

Verknocht zijn is echter nog iets anders dan verslaafd zijn. Maar 20 procent van de gebruikers denkt soms dat hij of zij verslaafd is aan Facebook. Vrouwen en jongeren zijn iets meer geneigd om Facebook als een verslaving te zien.

Het is ook niet omdat heel wat gebruikers verknocht zijn aan Facebook, dat het netwerk hun hele virtuele leven bepaalt. Zo geeft 67 procent aan dat Facebook niet hun favoriete website is.

Ten slotte: 33 procent overweegt soms om zijn of haar Facebookprofiel op te zeggen.

Bevraging bij 1.586 Vlamingen tussen 12 en 79 jaar. Afgenomen tussen 29 en 31 januari 2014.

Meest gelezen