Kranten willen Vlaming online meer laten betalen

De twee grote krantenuitgevers, De Persgroep en Het Mediahuis, kondigen een koerswijziging aan rond gratis online nieuws. Beide groepen, die samen de hele Vlaamse markt in handen hebben, zeggen van plan te zijn het onderscheid tussen gratis en betalend nieuws veel groter te maken. Ook voor populaire online merken, zoals Het Laatste Nieuws.

Zowel Christian Van Thillo, eigenaar van De Persgroep, als Gert Ysebaert, de CEO van Het Mediahuis, kondigen in de "Panorama"-uitzending van vanavond op Canvas een nieuw hoofdstuk aan voor de strategie van de Vlaamse kranten. En daarin zal online betalend nieuws een veel grotere rol krijgen. Nu geven alle titels, met uitzondering van zakenkrant De Tijd, nog erg veel nieuws gratis weg op hun site.

"Er komt een ander tijdperk aan, een tijdperk waarbij we op zoek moeten gaan naar een groter onderscheid tussen gratis en betalend. Er is een limiet aan wat we gratis kunnen weggeven", zegt Ysebaert in de reportage. Zijn krantengroep, Het Mediahuis, is het nieuwe bedrijf dat Het Nieuwsblad, De Standaard, De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg controleert.

De grote concurrent, De Persgroep, is uitgever van Het Laatste Nieuws en De Morgen. Eigenaar Christian Van Thillo is explicieter in zijn plannen: "De populaire pers zal zich toch de vraag moeten stellen of ze alles kunnen blijven weggeven. En wij gaan niet alles weggeven, dat gaan we echt niet doen." Recent begon de site van de krant Het Laatste Nieuws, HLN.be, te experimenteren met een betaalmuur. Nieuws wordt nog gegeven, maar vaak niet meer heel het artikel. Om alles te kunnen lezen moet je abonnee zijn, of de krant digitaal aankopen.

Van Thillo denkt voor de online versie van Het Laatste Nieuws met name aan twee domeinen: sport en regionaal nieuws. "Dat zijn nu toevallig twee nieuwsrubrieken of onderwerpen waarvan je zegt, als je dat echt heel, heel goed doet en niet aan de oppervlakte blijft, maar dat met andere woorden werkelijk, ja tot in de diepte brengt, dan denk ik dat mensen bereid zullen zijn om daar wel voor te betalen", verklaarde hij aan "Panorama".

Bij Het Mediahuis verdween recent een deel van De Standaard online achter een betaalmuur. Over de online strategie van andere titels uit de groep, Het Nieuwsblad, De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, verduidelijkt CEO Ysebaert één en ander: "Wat wij wel geloven is dat het niet zal gaan door de klok terug te draaien. Het zal niet gaan door minder te geven dan we nu al geven, het gaat over op zoek gaan naar nieuwe vormen van journalistiek, aangepast aan die digitale wereld en journalistiek waarvoor mensen zullen moeten betalen, waarvoor ze zullen bereid zijn om te betalen."

Opmerkelijk is dat Peter Vandermeersch, meer dan 10 jaar baas van De Standaard en nu de hoofdredacteur van NRC Handelsblad in Nederland, waarschuwt voor de ommezwaai naar betalend nieuws online. "Het is vreselijk moeilijk om die omslag terug te maken. Wij zijn degene die 15 jaar lang zijn biefstuk heeft weggegeven en die nu aan mensen die elke week in die slagerij komen zegt dat je moet betalen."

De Vlaamse uitgevers proberen alvast met een creatieve oplossing de Vlaming gewend te maken aan dat nieuw tijdperk. Daarvoor creëren ze binnenkort Media ID, een samenwerkingsverband tussen alle kranten en magazines in België. Media ID is een digitaal paspoort voor de Vlaming, dat eenvoudige online betaling mogelijk maakt, vergelijkbaar met wat grote bedrijven zoals Amazon of Apple doen. Je registreert je één keer, geeft mogelijk meteen ook je betaalgegevens, en je kan op elke site van een Belgische krant of magazine artikels kopen of een digitaal abonnement nemen.

"Stop de persen", een "Panorama"-uitzending over de toekomst van het nieuws, wordt vanavond om 21.30 uur uitgezonden op Canvas.

Meest gelezen