"Vies wijf", denk na voor je berichten post

"Vies wijf" is de titel van de nieuwe campagne van het lerarentijdschrift Klasse. Klasse wil dat alle internetgebruikers stoppen met onbeschofte en/of kwetsende commentaren op sociale media of op internetfora. "We willen dat de mensen even stil staan bij wat ze posten op de nieuwe media", zegt Annelies Vaneechoutte van Klasse in "De ochtend" op Radio 1.

Het lerarenblad Klasse heeft niet lang moeten zoeken naar inspiratie voor een spotje waarin de internetgebruikers aangezet worden om na te denken over hun commentaren.

"Na nog geen tien minuten zoeken hadden we alle krachttermen en scheldwoorden die we gebruiken in het spotje al gevonden", aldus Annelies Vaneechoutte van Klasse.

Het lerarentijdschrift roept alle internetgebruikers op om in het vervolg rekening te houden met de kwetsende kracht van hun woorden in de nieuwe media. "We beginnen het normaal te vinden dat we met de telefoon in de aanslag alles en iedereen bekritiseren. Als iemand zelf iets post, zie je heel vaak harde en kwetsende reacties", aldus Vaneechoutte.

Klasse wil niet alleen de leerlingen uit het onderwijs sensibiliseren. Ook volwassenen moeten stilstaan bij hun gedrag op de nieuwe media. "Als je via Twitter of Facebook of op andere internetfora communiceert, moet je je de vraag stellen of je je woorden ook rechtstreeks aan de persoon zou richten. Beter, als je in een zaal met honderden mensen zou zitten, want dat is Twitter. Ikzelf heb mijn Twittergedrag gewijzigd toen ik er over ging nadenken", besluit Vaneechoutte.

Meest gelezen