Eén keer inloggen voor alle Belgische nieuwssites

Alle grote Belgische uitgevers van magazines en kranten hebben een akkoord bereikt over een eengemaakt platform om gebruikers te laten betalen voor nieuws. Dat schrijft De Morgen. Of er inderdaad voor nieuws wordt betaald, is een beslissing van elke uitgever afzonderlijk.

De Vlaamse en Franstalige uitgevers willen Media ID oprichten. Dat is een gemeenschappelijk onlineregistratie- en betaalsysteem, waarmee het mogelijk wordt een profiel aan te maken dat je op alle nieuwssites kan gebruiken. Daardoor zal iemand met dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde paswoord overal kunnen inloggen. Al wordt er nog onderhandeld over hoe het systeem juist gebruikt zal worden. "Het doel is om een zo groot mogelijk gebruiksgemak te bieden", zegt Desmet.

Aan Media ID is dus een betaalsysteem gekoppeld, waarmee gemakkelijk online kan worden betaald om artikels te raadplegen. Voor de lancering zullen de uitgevers een coöperatieve vennootschap oprichten. Alle grote uitgeverijen (Corelio, Concentra, De Persgroep, Roularta, enzomeer) worden aandeelhouder. Het project werd gisteren voorgesteld aan iMinds en MIC, de onderzoeksinstelling die in opdracht van de Vlaamse overheid media-innovatie moet stimuleren.

"Alle uitgevers beseffen dat het langer volhouden van het gratis model economisch onmogelijk is geworden", zegt Desmet, die meent dat reclame-inkomsten onvoldoende zijn. "Alles wat een journalistieke meerwaarde biedt, zal in de toekomst niet langer gratis te grabbel gegooid worden." Een deel van het nieuws zal wel gratis blijven, benadrukt de hoofdredacteur van De Morgen. Hij heeft het dan over de headlines en de telex-berichten.

De website van de zakenkrant De Tijd werkt nu al met een systeem van betalende gebruikers. Of er inderdaad zal moeten worden betaald, is echter een beslissing van elke uitgever afzonderlijk. Mogelijk zullen grote Vlaamse nieuwssites (De Standaard, De Morgen, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, Knack) dat voorbeeld gaan volgen.

Over de timing is er nog geen duidelijkheid. "Ergens in de loop van 2013. Ik vermoed dat je het na de zomer wel zal zien opduiken", zegt Desmet. Er zijn voorlopig geen plannen om het online-aanbod van de VRT betalend te maken.

Meest gelezen