Fabre over werelduurrecordpoging: "Zeldzaam om jezelf als zo'n idioot te zien"

Moe, maar tevreden. Zo reageert kunstenaar-performer Jan Fabre in "Culture club" op zijn poging om het werelduurrecord van Eddy Merckx niet (!) te verbreken. "Er was een mooie symbiose tussen beeldende kunst en sport."

Het was een opmerkelijke daad gisteren op de Velodroom van Lyon. Jan Fabre deed er zijn best om het werelduurrecord van Eddy Merckx uit 1972 niet (!) te verbreken. En dat had alles te maken met de tentoonstelling "Jan Fabre, Stigmata & Actions & Performances 1976-2016" die opende in de Franse stad.

Het was namelijk het museum dat aan de kunstenaar vroeg om iets te organiseren naar aanleiding van de retrospectieve. "Enkele maanden geleden toonden ze mij al enkele locaties, maar ik vond niets interessants", zegt de man in "Culture club" op Canvas. "Bij het terugkeren merkte ik de oude Velodroom op. Als grap zei ik dat ik er wel een ode aan Eddy Merckx wilde brengen als ze dat zouden kunnen organiseren. "Oke, meneer Fabre", was het antwoord."

Na een uur rondjes rijden, klokte Fabre uiteindelijk af op net geen 23 kilometer per uur. Heel wat minder dan de net geen 50 van Merckx destijds. "Enkele weken geleden was ik veel sneller, maar nu was ik verkouden. Het was echt afzien. Mijn penis en mijn ballen waren tot 6 uur vanochtend gevoelloos. Ik heb nu nog meer respect voor wielrenners gekregen."

De kunstenaar zag vanavond in "Culture club" de beelden van zijn poging. "Het is een zeldzaam moment om jezelf als zo'n idioot te zien", lachte hij.

© Fabrice Caterini - Inediz

Merckx zelf was gisteren ook aanwezig en gaf een uur lang commentaar bij de performance. "Ik was vereerd dat hij er was. Een dag eerder heb ik hem een rondleiding gegeven in de tentoonstelling. Dat is natuurlijk niet zijn wereld, maar ik vond het mooi dat hij er zo open voor stond. Er was ook een mooie symbiose tussen beeldende kunst en sport, want meestal wordt er vanuit de beeldende kunst neergekeken op sport."

Het hele gebeuren van gisteren kreeg de ondertitel "een dwerg blijven in het land der reuzen" mee. Een titel die voor de hand ligt, vindt Fabre. "Naast zo'n legendarische sportman staan, is uniek. Maar daarnaast blijf ik ook altijd een dwerg naast grootmeesters als Van Dyck en Rubens. Maar een goede dwerg is ook niet slecht hé."

Binnenkort in Rusland

Vanaf 21 oktober is het werk van Fabre ook te zien in het State Hermitage Museum in de Russische stad Sint-Petersburg. "Ik ben al drie jaar bezig met die tentoonstelling", zegt hij. "Ik heb in totaal veertig zalen ter beschikking, waar ik onder meer de dialoog zal aangaan met de klassieke meesters van hier die er hangen. Het is een heel spannend project."

Lees er meer over in het Culture Club Magazine.

Meest gelezen