De hoofddoek als fashion statement

In Europa lokken islamitische kledingvoorschriften voor vrouwen, van hoofddoek tot boerkini, vaak nog controverse uit. In de mengelmoes van New York speelt dat veel minder. Er is zelfs een modellenbureau dat niet alleen werkt met moslima's, maar ook respect heeft voor de strikte regels van hun religie. Het blad The New Yorker ging er een kijkje nemen.

Nailah Lymus is zelf moslima en werkte jarenlang als styliste en kleedster in de New Yorkse mode-industrie. Drie jaar geleden richtte ze haar modellenbureau Underwraps op, deels om het gangbare idee dat glamour en islam niet samengaan te ontkrachten.

Het was Lymus opgevallen dat moslima's het hier en daar wel schopten tot topmodel - Iman, de vrouw van David Bowie is zo iemand - maar dat op de catwalk zelf op geen enkele manier rekening werd gehouden met de strenge voorschriften van hun religie. Haar modellen poseren wel met hoofddoek, zij het niet altijd.

"Bescheiden is niet kleurloos"

Zelf draagt ze altijd een hoofddoek. Ze heeft ook een eigen kledinglabel. "Bescheiden zijn hoeft niet gelijk te staan met kleurloos", benadrukt ze. En ze is niet de enige die er zo over denkt. Volgens een onderzoek van Thomson Reuters besteden moslims jaarlijks meer dan 265 miljard dollar aan mode. Nog volgens dat report is dat een bewuste keuze om met stigma's om te gaan. "Door modieus gekleed te gaan, hopen moslimvrouwen dat niet-moslims hen als deel van de moderne maatschappij zullen beschouwen."

Ook Lymus wil komaf maken met bestaande stereotypen. "Men ziet moslimvrouwen als onderdrukt. Een hoofddoek onderscheidt, maar definieert ons niet."

Het volledige interview met Nailah Lymus kunt u lezen in The New Yorker.

Meest gelezen