Exit Raf Simons bij Dior: een portret

Raf Simons stopt bij Dior, een tijdperk komt ten einde. Wat was het belang van de Belgische ontwerper voor het Franse modehuis? En welke erfenis laat hij na? Een portret door onze redacteur met een neus voor mode.

Raf Simons en Dior, het is op zijn minst een erg geslaagde samenwerking te noemen. Maar na meer dan drie jaar scheiden de wegen van de Belgische ontwerper en het Franse modehuis. Om "persoonlijke redenen", zo is gecommuniceerd.

In een statement laat Simons weten dat het "een weloverwogen beslissing" is. Hij wil zich meer focussen op "andere interesses" en zijn eigen merk. In de wandelgangen klinkt het evenwel dat Simons zich creatief niet kon verzoenen met de hoge werkdruk bij Dior.

Simons kwam aan het roer van het legendarische modehuis in 2012 en kreeg op dat moment acht weken de tijd om zijn allereerste collectie op de catwalk te krijgen. Met succes. Zijn allereerste collectie werd enthousiast onthaald door de modewereld. Hij gaf Dior die typische minimalistische en modernistische, soms zelfs futuristische Raf Simons touch.

Seizoen na seizoen verraste hij zijn publiek met prachtige creaties. Hij toonde ook hoe hij, bescheiden als hij is, wél sterk naar buiten kwam met grootse shows. Introvert, maar boordevol passie en het afleveren van die zes overweldigende shows per jaar, waarvan twee haute couture die heel veel eisen van een designer, liggen wellicht aan de basis van het afscheid van Simons bij Dior.

Het gaat er razendsnel aan toe in de modewereld, maar inspiratie en creativiteit kan je niet pushen. De Belg sprak daar ook heel eerlijk over. Toch zette telkens telkens weer prachtprestaties neer die door zowel zijn zakelijke leiders als door het grote publiek werden gesmaakt.

Simons, die van bij Jil Sander kwam, gaf Dior weer de boost die het modehuis nodig had na het dramatische vertrek van John Galliano. CEO van de LVMH-groep Bernard Arnault en Toledano (chief executive officer Christian Dior Couture) prijzen Simons voor zijn uitzonderlijke bijdragen die hij leverde. Zakelijk gezien zullen zij Simons nog dankbaarder zijn, want de groep zag zijn inkomsten weer stijgen na het dwingende vertrek van John Galliano wegens enkele racistische uitlatingen. Simons herstelde de sereniteit en tilde Dior naar een nieuw niveau.

Wat nu volgt voor Raf Simons is onzeker. Wel gaat hij zich meer kunnen focussen op zijn eigen avant-garde mannencollecties. Er wordt gefluisterd dat Calvin Klein interesse in hem toont. Maar daarvoor is het nog even wachten, want zijn afscheid bij Dior bevat wellicht een bepaalde clausule die de Belg nog even tegenhoudt om meteen carrière te maken bij andere grote merken.

Wie nu aan het hoofd komt bij Dior is ook nog een groot vraagteken. De naam van Riccardo Tisci, nu hoofddesigner bij Givenchy (ook van de LVMH groep nota bene), is al meermaals gevallen.

Vaststaat is dat de lente- en zomercollectie 2016, die op 2 oktober werd voorgesteld in Parijs, de laatste was van Raf Simons voor Dior. En zo wordt ook de heilige Belgische drievuldigheid bij Dior, bestaande uit Raf Simons, Kris Van Assche (creative director Dior HOMME) en Peter Philips (Creative & Image Director bij Dior Make-Up) verbroken.

Meest gelezen