WPG ontkent einde uitgeverij "De Bezige Bij" Auteur: Kirsten Sokol

wo 29/10/2014 - 19:51 Kirsten Sokol De literaire uitgeverij "De Bezige Bij" Antwerpen blijft bestaan. Dat heeft de CEO van de overkoepelende uitgeverij WPG gezegd op Radio 1. WPG spreekt met klem tegen dat de Antwerpse afdeling van "De Bezige Bij" volledig geïntegreerd zou worden in het grotere Nederlandse concern. "We blijven met een eigen Antwerpse ploeg aan de weg timmeren om kwaliteitsliteratuur tot bij lezers te brengen."

"In tegenstelling tot wat vanmorgen in de krant verscheen, gaan we gewoon vol ambitie en enthousiasme door met "De Bezige Bij" in Antwerpen", verklaart Koen Clement, CEO van moederbedrijf WPG.

"Het zou kunnen dat we het met een kleinere ploeg moeten gaan doen, maar we behouden in elk geval onze eigen ploeg in Antwerpen. Dat staat als een paal boven water. Ik vind "De Bezige Bij" nog steeds de mooiste literaire uitgeverij van ons land", aldus Clement.

Hoewel de uitgeverij in Antwerpen dus blijft bestaan, staat het ook vast dat er een intensere samenwerking komt met Nederland. Toch is het nog niet helemaal duidelijk hoe alles in de praktijk zal verlopen. Clement noemt dat "een kwestie van dagen".

"We moeten kijken hoe we onze kosten zo goed mogelijk onder controle kunnen houden. De samenwerking met Amsterdam, waar "De Bezige Bij" een enorme traditie heeft, zal intenser worden. Waar mogelijk, zullen we de krachten bundelen en elkaar meer ondersteunen. Dat is in se goed nieuws."

"Interesse voor goede verhalen en topauteurs blijft"

Dat het de literaire sector niet bepaald voor de wind zou gaan, wil Clement even nuanceren. "We hebben moeilijke tijden achter de rug, omdat onze sector onder druk staat. Dat betekent dat we onze organisatie daaraan moeten aanpassen. Maar dat neemt niet weg dat we nog altijd ongelofelijk veel ambitie koesteren om een leidende rol te blijven spelen. We blijven openstaan voor goede manuscripten en topauteurs."

In Vlaanderen is er sprake van een terugval in de verkoop van om en bij 2,5 procent. Toch vind Clement dat geen reden tot paniek. "Mensen kopen nu minder boeken dan we de afgelopen jaren gewend waren, maar we hebben ook echt topjaren achter de rug. Dus het is zeker niet allemaal kommer en kwel."

"Voluit investeren in het digitale verhaal"

De toekomst zit volgens Clement ook zeker in het digitale verhaal. "Aanvankelijk waren we misschien iets te voorzichtig tegenover die evoluties", geeft Clement toe. "Nu zijn we stilaan een goed, betaalbaar en gebruiksvriendelijk aanbod aan het uitbouwen, voor boeken en strips.

In tegenstelling tot andere media staat de boekenwereld nu pas in zijn digitale kinderschoenen. "Digitale boeken zijn nu amper goed voor een vijftal procent van de totale omzet. Het papieren boek blijft een onovertroffen ervaring. Mensen zullen hoe dan ook behoefte blijven hebben aan goede verhalen en creativiteit, alleen zullen die misschien in andere vormen tot bij hen komen. We laten papier dus niet los, maar we investeren tegelijk in de ontwikkeling van het digitale verhaal."