Slechts twee filmtips: "In de ban van flamencofenomeen La Chana"

Onze filmreporter Ward Verrijcken heeft uit het schrale filmaanbod van deze week twee producties geselecteerd: de Netflix-film "War machine" en de documentaire "La Chana". "Na alle drukte in Cannes is het even wachten tot alle zomer-blockbusters uitkomen. Brad Pitt is een karikatuur in "War machine" en "La Chana" is een knappe documentaire over een intrigerende flamencodanseres", aldus Ward Verrijcken.

War machine (VS)

regie David MichƓd
met Brad Pitt, Anthony Hayes, John Magaro, Meg Tilly, Anthony Michael Hall, Emory Cohen, Topher Grace, Daniel Betts

We leven toch wel een beetje in een nieuwe wereld. Netflix investeert steeds meer in groots opgezette films, die niet in de bioscoop uitkomen maar die alleen op hun streamingplatform worden aangeboden. Sinds afgelopen weekend staat ā€œWar machineā€ op Netflix.

"War machine" is geproduceerd door Brad Pitt. Hij vertolkt ook de hoofdrol. Pitt geeft gestalte aan generaal Glen McMahon, die in 2009 werd aangesteld om de militaire operatie van de Amerikanen in Afghanistan te leiden.

McMahon is een eigenaardige, maar ook inspirerende figuur. Hij wil de oorlog echt tot een goed einde brengen. Hij wil ook ook een menselijke manier van oorlog voeren. Hij clasht voortdurend met de politieke leiders in Washington, in de eerste plaats met president Obama.

ā€œWar machineā€ wil een satirische film zijn. Er wordt de draak gestoken met de absurditeit van oorlog en met de persoonlijke ambitie van de generaal. Die is losjes gebaseerd op de Ć©chte generaal Stanley McChrystal. De toon van de film is onevenwichtig. Er is te veel voice-over. Brad Pitt vertolkt een karikatuur in plaats van een mens van vlees en bloed.

La Chana (Spa)

regie Lucija Stojevic
met Antonia Santiago Amador

Ik ken niks van flamenco, maar ben wel helemaal in de ban geraakt van de legendarische danseres Antonia Santiago Amador dankzij de documentaire ā€œLa Chanaā€. Antonia is een zigeunerdochter uit Barcelona die in de jaren 60 en 70 uitgroeide tot een internationaal fenomeen, de zogenaamde ā€œkoningin van de flamencoā€.

Zelfs Salvador Dali en Peter Sellers waren grote fan van Antonia, beter bekend onder haar artiestennaam La Chana. Antonia kon het succes niet vasthouden. Ze werd geruĆÆneerd door haar eerste echtgenoot, die haar ook fysiek mishandelde.

Sinds de jaren negentig verdween ze uit de belangstelling, tot nu, want deze film herstelt haar helemaal in ere. Het is een mooie film geworden over een fascinerende en heel sterke vrouw. Ondertussen is ze de zestig voorbij en door haar wankele gezondheid kan ze haar flamencokunsten alleen nog maar zittend demonstreren. Maar ze is even intrigerend en energiek als in haar hoogdagen.

Meest gelezen