Film Fest Gent opent met knaller van formaat

Film Fest Gent gaat vanavond van start met een knaller van formaat: "D'Ardennen". Volgens onze filmreporter Ward Verrijcken is het "de beste Vlaamse film sinds "Rundskop"". Uit het rijke aanbod van de 42e editie van het filmfestival selecteert Verrijcken voor ons vijf onmisbare titels.

"D’Ardennen"

Op alle vlakken is dit duistere, dreigende debuut een absolute triomf: de jonge regisseur Robin Pront pakt uit met indrukwekkend veel visueel en narratief talent, het camerawerk van Robrecht Heyvaert en de montage van Alain Dessauvage zijn om duimen en vingers bij af te likken, en dan is er natuurlijk dat verrukkelijk intrigerende scenario van Jeroen Perceval (de film is gebaseerd op zijn toneelstuk).

Perceval staat de pannen van het dak te acteren in deze venijnige, zelfs dodelijke broederstrijd, naast een fenomenale Kevin Janssens. "D’Ardennen" is bovenal een heerlijk entertainende thriller, en speelt vanaf 14 oktober in de Belgische zalen.

"Carol"

Gestileerde verfilming van een boek van de onvolprezen Patricia Highsmith (zie ook: "Strangers on a train" en "The talented Mr. Ripley"). Cate Blanchett speelt een rijke huisvrouw die verliefd wordt op de jonge Rooney Mara. De vrouwen moeten grote offers brengen om hun liefde te kunnen bezegelen in het New York van de conservatieve jaren vijftig.

Volmaakte cinema is dit, van de Amerikaanse grootmeester Todd Haynes, met even sterke als kwetsbare vrouwen als protagonisten, onwaarschijnlijk straf vertolkt door de twee hoofdrolspeelsters. Rooney werd in Cannes uitgeroepen tot Beste Actrice, en het is niet ondenkbaar dat zowel zij als Blanchett in februari op het Oscarpodium terechtkomen.

"Son of Saul"

Wellicht de beste film op de affiche van het 42e Film Fest Gent - en naar mijn bescheiden mening het cinefiele hoogtepunt van dit bioscoopjaar - is dit Holocaust-drama van de Hongaarse debutant László Nemes. Het titelpersonage is een Joodse krijgsgevangene in Auschwitz. In afwachting van de onvermijdelijke dood wordt hij aan het werk gesteld in de gaskamers, waar hij de lijken van zijn vermoorde geloofsgenoten moet opruimen.

En dan treft hij het lichaam van zijn eigen zoon aan. Nemes dwingt ons mee in het standpunt van Saul die, geheel begrijpelijk en gerechtvaardigd, in de waanzin vlucht. "Son of Saul" is even schokkend als magistraal, volgens festivaldirecteur Patrick Duynslaegher “een van de meest intense filmervaringen ooit”.

"45 years"

Het festival staat dit jaar in het teken van de Britse cinema. Uit het aanbod Engelse titels raad ik van harte het huwelijksdrama ‘45 years’ aan, over een gepensioneerd koppel dat stoïcijns vasthoudt aan hun routine terwijl een geheim uit het verleden het wederzijdse vertrouwen aanvalt. Het ogenschijnlijk plechtstatige maar in feite diep doorleefde acteerwerk van Tom Courtenay en vooral Charlotte Rampling is onvergetelijk.

Zou het niet fantastisch zijn als Rampling, na die fabelachtige carrière, eindelijk een zuur verdiende Oscarnominatie zou scoren voor deze rol? De fijngevoelige regie is van Andrew Haigh, die ook al zo mooi de herenliefde observeerde in "Weekend" en de HBO-reeks "Looking".

"Back to the future trilogy"

In het tweede deel van "Back to the future" reist Marty McFly vanuit de jaren tachtig naar de toekomst, en hij komt daar aan op 21 oktober 2015. De uitgelezen dag dus om het festivalpubliek op een marathon te trakteren van de gevierde trilogie van Robert Zemeckis, met Michael J. Fox in de hoofdrol. De films worden voortgestuwd door de aanstekelijke score van Alan Silvestri, en die is tevens de centrale gast op de World Soundtrack Awards waarmee het festival afsluit op zaterdag 24 oktober.

Ward Verrijcken op Snapchat

Onze filmreporter Ward Verrijcken doet verslaggeving van het festival op Snapchat. Wie alle glamour van op de eerste rij wil meemaken, kan hem vanaf vanavond volgen op @filmWard.

Meest gelezen