"Minder gratis nieuws als mensen adblockers blijven gebruiken"

Steeds meer mensen gebruiken een computerprogramma om advertenties op het internet te blokkeren. Koen Verwee, de CEO van De Persgroep Publishing, beschouwt dergelijke programma’s als een vorm van diefstal.

Volgens een Amerikaans onderzoek gebruikt 12 procent van de Belgische surfers een adblocker tijdens het surfen, maar kenners verwachten dat het percentage de komende jaren verder zal stijgen. Wereldwijd wordt het aantal gebruikers op 198 miljoen geschat, een sterke toename in vergelijking met vorig jaar.

Klik op de landen om het percentage te zien van mensen die adblockers gebruiken.

Olivier Braet, mediaonderzoeker bij iMinds, ziet in de toename van advertenties op YouTube een mogelijke verklaring voor de stijgende populariteit van adblockers: “Een reclameboodschap voor een filmpje ervaren we als tijdverlies en storend, dus zoeken mensen een manier om dat te omzeilen. Het is als reclame doorspoelen op televisie.”

En net als bij het doorspoelen van reclame vormen ook adblockers een bedreiging voor het verdienmodel van commerciële bedrijven. In Vlaanderen worden vooral Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad getroffen door het fenomeen.

Volgens De Persgroep, het moederbedrijf van Het Laatste Nieuws, is het niet onlogisch dat er in de toekomst minder gratis nieuws online te vinden zal zijn als mensen advertenties blijven blokkeren. Mediahuis, de groep boven Het Nieuwsblad, wil het probleem “niet opkloppen”.

Geen reclame, geen toegang

Ook in het buitenland lopen de reacties uiteen. Gisteren nog besliste Bild, de Duitse tabloidkrant, om gebruikers met een adblocker te blokkeren. Wie toegang wil tot de website, moet het stukje software tijdelijk deactiveren of een digitaal abonnement nemen.

En ook in Groot-Brittannië worstelen websites met het probleem. Bij The Guardian worden bezoekers die advertenties blokkeren gevraagd om de redactie op een alternatieve manier te steunen. Een iets minder radicale oplossing, die ook in ons land wordt gebruikt door De Tijd en de technologiewebsite Tweakers.

Mediahuis laat weten dat het technisch gezien kan optreden tegen gebruikers met een adblocker, maar dat momenteel nog niet doet.

Volgens Peter Vandermeersch, de hoofdredacteur van de Nederlandse krant NRC, is de kans klein dat gebruikers hun gedrag zullen wijzigen als websites hen vriendelijk vragen om dat te doen. Olivier Braet wijst dan weer op het risico dat gebruikers zich gaan storen aan een belerend vingertje en bepaalde websites niet meer gaan bezoeken.

Een nieuwe vorm van reclame?

Voor Braet ligt de oplossing voor het advertentieprobleem niet bij de gebruikers, maar wel bij de websites. Die moeten investeren in een nieuw inkomstenmodel dat minder afhankelijk is van storende reclameboodschappen. Hij denkt daarbij aan digitale abonnementen, waarbij bepaalde artikelen achter een betaalmuur verdwijnen, en advertenties in de vorm van een volwaardig nieuwsbericht.

Ook Peter Vandermeersch lijkt gewonnen voor een nieuwe aanpak, in “Terzake” wijst hij vooral op de verantwoordelijkheid van adverteerders. Volgens de hoofdredacteur van NRC zijn adverteerders lui geweest: “Geef toe, op veel sites is reclame echt vervuiling”.

Vandermeersch denkt daarom aan kwalitatievere reclame als oplossing. Zo experimenteert de Nederlandse krant nu al met "native advertising". “Dat zijn advertenties in de vorm van journalistiek, maar het is geen journalistiek”, aldus de hoofdredacteur van NRC. “Het is mijn taak om dat onderscheid te bewaken”.

Meest gelezen