Sites zonder mobiele versie komen onderaan op Google-ladder

Google is van plan om morgen zijn zoekalgoritme aan te passen. Websites die geen mobiele versie hebben, tuimelen omlaag in de zoekresultaten. "Nu steeds meer mensen mobiel surfen, moeten onze algoritmes zich aanpassen", vindt Google, maar webmasters vrezen voor wat ze een "mobilegeddon" noemen.
AP2014

Het resultaat van een zoekopdracht zal vanaf morgen geordend worden naargelang een website al dan niet een versie voor smartphone of tablet heeft. Een site die nog niet mobiel is, tuimelt omlaag in de rangschikking. "Nu steeds meer mensen mobiel surfen, moeten onze algoritmes zich aanpassen", vindt Google.

"Die verandering betreft elke mobiele zoekopdracht in alle talen wereldwijd en zal een een belangrijk effect hebben op zoekresultaten", zegt Google.

Zo hanteren sites die aangepast zijn aan mobiele gebruikers bijvoorbeeld niet te kleine letters, of laten ze bezoekers makkelijk navigeren met de vinger. Gebruik van inhoud met Adobe Flash is dan weer niet bevorderlijk voor een goede zoekscore.

Vooral kleine ondernemingen slachtoffer

Google kondigde de verandering al twee maanden geleden aan, om eigenaars van websites zo de kans te geven om hun pagina's te moderniseren. Maar webmasters en deskundigen vrezen toch voor de gevolgen van de ingreep en waarschuwen met enig gevoel voor drama voor een "mobilegeddon".

Vooral kleine ondernemingen en bedrijven dreigen het slachtoffer te worden van de wijziging, want zij hebben vaak nog niet geïnvesteerd in een mobiele site.

Meest gelezen