Museum van de Stad Brussel stelt historisch 17e-eeuws schilderij tentoon

Vanaf morgen is in het Museum van de Stad Brussel het 17e-eeuwse olieverfschilderij "Familieportret op het binnenplein van een Brussels paleis" van de Brusselse schilder Lancelot Volders te bekijken. Het werk werd vanochtend ingehuldigd door Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) en schepen van Cultuur Karine Lallieux (PS).

Het werk uit 1666 is tegelijk het portret van een residentie in het centrum van Brussel en een familieportret. Op de achtergrond is duidelijk het lagergelegen stadhuis te zien.

Het werk biedt een zeldzame en minutieuze inkijk in een patriciërswoning tijdens de Renaissance en barok in België. De uitvoering in baksteen en natuursteen, evenals de trapgevels en dakkapellen zijn typisch voor de architectuur van de oude Nederlanden.

Op de voorgrond figureren dertien personages, van wie één mysterieus kind in het midden van de groep. Het feit dat het kind rode schoenen met hakken draagt, wijst erop dat het lid is van een prinselijke familie.

Een team van de Directie Monumenten en Landschappen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kon de oorspronkelijke plaats van het stadspaleis terugbrengen tot de wijk Madeleine - Duquesnoy - Kerstenmarktstraat - Spoormakersstraat. Een buurt die bij het grote bombardement van de troepen van Lodewijk XIV in 1695 volledig van de kaart werd geveegd.

Het schilderij werd samen met het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché van de Koning Boudewijnstichting en twee mecenassen aangekocht en heeft een waarde van 70.000 euro.

Wie is Lancelot Volders?

Lancelot Volders (1636-na 1714) is een Brusselse schilder die in zijn tijd al goed bekend was omdat hij zich had opgewerkt tot hofschilder van Hendrik Casimir II van Nassau-Diets (1657-1696) van Friesland.  Bovendien was hij de leermeester van Victor Janssens, de grote Brusselse schilder uit de tweede helft van de 17e eeuw. In Brussel hing tot nu alleen in de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Kapellekerk een werk van hem ("Sainte Aya devant la trinité").

Dit werk is hét referentieschilderij voor de Brusselse periode van de schilder, aangezien het gesigneerd en gedateerd is en aangezien slechts heel weinig schilderijen uit die periode bewaard zijn gebleven. Bovendien behoort het werk tot een van de beste producties van de kunstenaar.

Meest gelezen