83.000 euro om het boek in Vlaanderen te promoten

Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) wil 83.000 euro vrijmaken om het boek in Vlaanderen te promoten. Dat zegt Vlaams parlementslid Marius Meremans (N-VA) op basis van een vraag aan minister Gatz. "Het gaat eindelijk in de goede richting. Ik hoop dan ook dat de imagocampagne nog voor de zomer effectief van start gaat", aldus Meremans.
McPHOTO / INSADCO / Bilderbox

Er is al langer vraag naar een campagne om het kopen en lezen van boeken te promoten. Zo pleitte het Boekenoverleg, het overlegplatform van de Vlaamse boekensector, al verschillende keren voor actie om de populariteit van het boek te doen toenemen. In het verleden werd reeds een voorstel voor een boekencampagne uitgewerkt. Er was ook al een naam gekozen: "Tijd voor een boek". Maar de uitwerking van de campagne viel stil omdat de oorspronkelijke raming uitging van een te hoog budget van bijna 800.000 euro.

Parlementslid Marius Meremans (N-VA) vroeg minister Gatz naar een stand van zaken. De Open VLD-minister wil nu 83.000 euro vrijmaken voor een aangepaste campagne. Er werden al verschillende voorstellen ontwikkeld door auteurs, uitgevers, boekverkopers en de diverse partners van het Boekenoverleg. De voorstellen die het best beantwoorden aan de campagnedoelstellingen, worden nu getoetst op hun haalbaarheid. De minister verwacht tegen tegen mei 2016 de definitieve inhoud van de campagne.

Meremans is tevreden met de stappen die gezet worden, maar vindt toch dat er nog "een tandje moet worden bijgestoken om het momentum van de Boekenbeurzen te halen". "Ik hoop dat we nog voor deze zomer de imagocampagne kunnen opstarten en activeren", zegt Meremans.

Meest gelezen