Aanslag Champs-Elysées

Op de Champs-Elysées in Parijs heeft een man het vuur geopend op politieagenten. Eén agent is gedood, twee anderen zijn gewond. De dader is doodgeschoten door de politie. IS heeft de aanslag opgeëist.

  • "Ik zal je altijd graag zien. Laat ons allen waardig blijven" Auteur: Isabelle Dekeyzer

    AP

    "Ik zal je altijd graag zien. Laat ons allen waardig blijven" Auteur: Isabelle Dekeyzer

    di 25/04/2017 - 14:38 Isabelle Dekeyzer
    In Frankrijk is tijdens een ceremonie in Parijs een eerbetoon gebracht aan de agent die vorige week omkwam bij een aanslag op de Champs-Elysées. De partner van de 37-jarige Xavier Jugelé hield een emotionele toespraak. Ook president François Hollande en de twee presidentskandidaten Emmanuel Macron en Marine Le Pen waren aanwezig.
  • Geens: "Geen enkel vermoeden van wie Abu Yusuf al-Belgiki zou kunnen zijn" Auteur: Zico Saerens

    Geens: "Geen enkel vermoeden van wie Abu Yusuf al-Belgiki zou kunnen zijn" Auteur: Zico Saerens

    vr 21/04/2017 - 20:54 Zico Saerens
    De inlichtingendiensten in ons land hebben op dit moment geen enkel idee van wie Abu Yusuf al-Belgiki zou kunnen zijn. Dat heeft minister van Justitie Koen Geens (CD&V) gezegd in "Terzake". De naam werd gisterenavond genoemd toen IS de aanslag in Parijs opeiste, maar veel duidelijkheid is er nog niet.
  • Franse parket: "Dader aanslag Parijs geïdentificeerd als Karim Cheurfi" Auteur: Hanne Decré

    AP

    Franse parket: "Dader aanslag Parijs geïdentificeerd als Karim Cheurfi" Auteur: Hanne Decré

    vr 21/04/2017 - 17:27 Hanne Decré
    De dader van de aanslag op de Champs-Elysées gisterenavond is geïdentificeerd als Karim Cheurfi. Naast zijn lichaam werd een handgeschreven briefje gevonden waarin steun betuigd wordt aan terreurgroep IS en in zijn auto lag een adressenlijst van politiediensten. Hij werd al verschillende keren veroordeeld, maar vertoonde voordien geen tekenen van radicalisering.
  • Advocaat onterecht beschuldigde Belg: "Absoluut niets met aanslag Parijs te maken" Auteur: Hanne Decré

    Advocaat onterecht beschuldigde Belg: "Absoluut niets met aanslag Parijs te maken" Auteur: Hanne Decré

    vr 21/04/2017 - 16:19 Hanne Decré
    Youssouf El Osri, de man uit Antwerpen die gisteren in verschillende media een tijdlang genoemd werd als dader of medeplichtige van de aanslag in Parijs, is geschokt. "Hij heeft daar absoluut niets mee te maken en distantieert zich in de meest formele zin", zegt Nabil Riffi, advocaat van de man.
  • "Journalist, zoek dekking!", correspondent moet live opkrassen tijdens politie-actie in Parijs

    21/04/201715:04

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "Journalist, zoek dekking!", correspondent moet live opkrassen tijdens politie-actie in Parijs

    21/04/201715:04

    Buitenland - In "Nieuwsuur" op de NOS bracht de Nederlandse correspondent Frank Renout live verslag uit van de gebeurtenissen in Parijs. Maar op een gegeven ogenblik stond hij er letterlijk te dicht bij, zo oordeelde de politie. Agenten maanden hoorbaar geïrriteerd de correspondent aan om zijn verslag elders uit te brengen.
  • Aanslag in Parijs kan "gamechanger" zijn voor de campagne Auteur: Rik Arnoudt

    Belga

    Aanslag in Parijs kan "gamechanger" zijn voor de campagne Auteur: Rik Arnoudt

    vr 21/04/2017 - 15:15 Rik Arnoudt
    De aanslag in Parijs van gisteravond zou wel eens grote gevolgen kunnen hebben voor de eerste ronde van de presidentsverkiezingen. Het thema van de terreur was wat weggedeemsterd, maar staat nu weer helemaal op de agenda, niet alleen op die van de politiek, maar ook op die van de man in de straat.
  • Grenscontroles herinvoeren ? Macron roept op niet toe te geven aan paniek Auteur: Rik Arnoudt

    Belga

    Grenscontroles herinvoeren ? Macron roept op niet toe te geven aan paniek Auteur: Rik Arnoudt

    vr 21/04/2017 - 11:54 Update: vr 21/04/2017 - 13:51 Rik Arnoudt
    Na de aanslag in Parijs roept Marine Le Pen de Franse regering op weer grenscontroles in te voeren en vreemdelingen uit te zetten die door inlichtingendiensten in het oog worden gehouden. Haar belangrijkste opponent Emmanuel Macron noemt haar voorstellen zinloos en roept op niet toe te geven aan paniek. Premier Bernard Cazeneuve verwijt Le Pen politiek garen te spinnen uit de aanslag.
  • Parket: "Voorlopig geen link tussen aanslag Parijs en ons land" Auteur: Joris Truyts, Hanne Decré

    Belga

    Parket: "Voorlopig geen link tussen aanslag Parijs en ons land" Auteur: Joris Truyts, Hanne Decré

    vr 21/04/2017 - 09:36 Update: vr 21/04/2017 - 11:26 Joris Truyts, Hanne Decré
    Er is voorlopig geen link tussen de aanslag op agenten in Parijs en ons land. Dat zegt het federaal parket. De man uit Antwerpen wiens naam en foto in de internationale media opdoken als mogelijke dader, heeft zich vannacht zelf aangeboden bij de Antwerpse politie. Hij ontkent elke betrokkenheid.
  • Vermoedelijke dader Parijs is 39-jarige Frans­man die eerder al agenten probeerde te doden Auteur: Joris Truyts

    AP

    Vermoedelijke dader Parijs is 39-jarige Frans­man die eerder al agenten probeerde te doden Auteur: Joris Truyts

    vr 21/04/2017 - 09:18 Joris Truyts
    Volgens Franse media is de dader van de aanslag op de Champs-Elysées in Parijs een 39-jarige Fransman die eerder al veroordeeld was voor een moordpoging op agenten. Bovendien zou hij begin dit jaar al opnieuw op de radar gekomen zijn van de veiligheidsdiensten. De politie is nog op zoek naar mogelijke medeplichtigen.
  • "We zaten vast op kantoor. Echt iedereen werd gecontroleerd"

    21/04/201707:10

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "We zaten vast op kantoor. Echt iedereen werd gecontroleerd"

    21/04/201707:10

    Buitenland - Onze ploeg kon na de aanslag op de Champs-Élysées de Parijzenaars spreken die een tijdlang in de gebouwen rond de plaats van de aanslag moesten blijven. "De politie heeft elk gebouw stuk voor stuk uitgekamd."
  • Hollande gaat uit van terreur: "Onderzoek zal het uitwijzen" Auteur: Kirsten Sokol

    AFP

    Hollande gaat uit van terreur: "Onderzoek zal het uitwijzen" Auteur: Kirsten Sokol

    vr 21/04/2017 - 07:03 Kirsten Sokol
    Alles wijst erop dat Frankrijk opnieuw getroffen is door terreur. Dat heeft de Franse president Hollande gisterenavond gezegd in een korte persconferentie, na de schietpartij op de Champs-Elysées. Later op de avond regende het politieke reacties op de terreurdaad, uit binnen- en buitenland.
  • Aanslag op agenten in Parijs: wat weten we tot nog toe? Auteur: Joris Truyts

    Aanslag op agenten in Parijs: wat weten we tot nog toe? Auteur: Joris Truyts

    vr 21/04/2017 - 06:35 Joris Truyts
    Bij een aanslag op de Champs-Elysées in Parijs is een agent gedood. Twee andere agenten en een toerist raakten gewond. Wat weten we intussen? Een overzicht.