Turks referendum

  • Kiescommissie Turkije spreekt zich uit: Referendum wordt niet geannuleerd Auteur: Sara Van Poucke

    Belga

    Kiescommissie Turkije spreekt zich uit: Referendum wordt niet geannuleerd Auteur: Sara Van Poucke

    wo 19/04/2017 - 17:41 Sara Van Poucke
    In Turkije heeft de kiescommissie het verzoek van de oppositie afgewezen om de uitslag van het omstreden referendum te annuleren. Maar de oppositie geeft het nog niet op. Ze zegt dat ze alle juridische middelen zal inzetten om de uitslag alsnog ongedaan te maken.
  • Turkije arresteert betogers die uitslag referendum betwisten Auteur: Rik Arnoudt

    Belga

    Turkije arresteert betogers die uitslag referendum betwisten Auteur: Rik Arnoudt

    wo 19/04/2017 - 15:45 Rik Arnoudt
    In de Turkse stad Istanbul heeft de politie betogers aangehouden die de geldigheid van het referendum van vorige zondag betwisten. Een nipte meerderheid heeft toen het voorstel tot wijziging van de grondwet goedgekeurd waardoor president Recep Tayyip Erdogan veel meer macht naar zich toe kan trekken.
  • Islamleerkracht Koçak: "Erdogan heeft Turk-zijn van Turkse jongeren bij ons aangewakkerd" Auteur: Alexander Verstraete

    VRT

    Islamleerkracht Koçak: "Erdogan heeft Turk-zijn van Turkse jongeren bij ons aangewakkerd" Auteur: Alexander Verstraete

    di 18/04/2017 - 21:53 Alexander Verstraete
    De Turkse identiteit van tweede- en derdegeneratie-Turken in ons land was vroeger minder groot, maar is bewust aangewakkerd door de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. Dat zegt islamleerkracht Bahattin Koçak in "De afspraak" als verklaring voor het feit dat Turkse Belgen massaal vóór de grondwetswijziging in Turkije hebben gestemd.
  • Toerisme daalt door politieke spanningen in Turkije

    18/04/201713:19

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Toerisme daalt door politieke spanningen in Turkije

    18/04/201713:19

  • "Turkije en Europa zijn gedoemd om met elkaar te blijven praten"

    18/04/201710:23

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "Turkije en Europa zijn gedoemd om met elkaar te blijven praten"

    18/04/201710:23

    De Ochtend - 18/04/17 -

    In een referendum dit weekend hebben de Turken gekozen voor een uitbreiding van de presidentiële macht. Heel wat Europese leiders maken zich daarover zorgen. Wat vindt Hendrik Vos, professor Europese politiek aan de Universiteit Gent, van deze uitslag en heeft dit gevolgen voor de relatie tussen Europa en Turkije?
     

  • Bogaert: "Turks referendum over doodstraf op Europees grondgebied voorbij ethische grenzen" Auteur: Ellen Maerevoet

    Belga

    Bogaert: "Turks referendum over doodstraf op Europees grondgebied voorbij ethische grenzen" Auteur: Ellen Maerevoet

    di 18/04/2017 - 09:37 Ellen Maerevoet
    Hendrik Bogaert (CD&V) roept op Twitter op tot een boycot op Europees gebied van het referendum over de doodstraf dat de Turkse president Erdogan wil. "Dat is voorbij de ethische grenzen van de EU", stelt hij.
  • Waarom feliciteert Trump Erdogan met omstreden zege? "Om lijn zuiver te houden" Auteur: Denny Baert

    Waarom feliciteert Trump Erdogan met omstreden zege? "Om lijn zuiver te houden" Auteur: Denny Baert

    di 18/04/2017 - 09:06 Denny Baert
    De Amerikaanse president Trump heeft als eerste westerse leider zijn Turkse collega Erdogan telefonisch gefeliciteerd met zijn overwinning bij het referendum van afgelopen zondag. Een opvallende demarche, want het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken had dat liever niet gezien en is net als de meeste westerse leiders kritisch over het verloop van het referendum. Waarschijnlijk belde Trump zo snel om de relatief goede verstandhouding tussen Washington en Ankara op peil te houden, in de strijd tegen IS, schat VRT-journalist Jens Franssen in.
  • Crombez: "Dubbele nationaliteit afschaffen, is geen oplossing" Auteur: Ellen Maerevoet

    Crombez: "Dubbele nationaliteit afschaffen, is geen oplossing" Auteur: Ellen Maerevoet

    di 18/04/2017 - 08:57 Ellen Maerevoet
    SP.A-voorzitter John Crombez ziet in het voorstel van CD&V om de dubbele nationaliteit van Turkse Belgen af te schaffen, geen oplossing voor de problemen. "Er bestaat geen mirakeloplossing: imams hier opleiden en de geldstromen vanuit Turkije controleren, daar moeten we mee beginnen."
  • President Trump feliciteert collega Erdogan met zijn overwinning Auteur: Belga

    AP

    President Trump feliciteert collega Erdogan met zijn overwinning Auteur: Belga

    di 18/04/2017 - 05:56 Belga
    De Amerikaanse president Donald Trump heeft zijn Turkse collega Recep Tayyip Erdogan opgebeld om hem te feliciteren met de uitslag van het Turkse referendum. Dat is opvallend, want het referendum is internationaal erg omstreden.
  • Turkse samenleving verdeeld na referendum

    17/04/201720:27

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Turkse samenleving verdeeld na referendum

    17/04/201720:27

  • Blommaert: "Erdogan weet dat hij Europa nodig heeft"

    17/04/201720:31

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Blommaert: "Erdogan weet dat hij Europa nodig heeft"

    17/04/201720:31

  • Kanmaz: “De breuklijnen zijn niet zo duidelijk”

    17/04/201720:38

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Kanmaz: “De breuklijnen zijn niet zo duidelijk”

    17/04/201720:38

  • “Erdogan zal kritiek op referendum naast zich neerleggen”

    17/04/201719:10

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    “Erdogan zal kritiek op referendum naast zich neerleggen”

    17/04/201719:10

  • Inge Vrancken beantwoordt 5 vragen over "redder-leider" Erdogan Auteur: Kevin Calluy, Inge Vrancken

    Belga

    Inge Vrancken beantwoordt 5 vragen over "redder-leider" Erdogan Auteur: Kevin Calluy, Inge Vrancken

    ma 17/04/2017 - 16:35 Kevin Calluy, Inge Vrancken
    De Turkse president Erdogan kan zijn macht stevig uitbreiden na het referendum van gisteren. Maar waar staat Erdogan eigenlijk voor en wat is zijn masterplan? Turkijekenner Inge Vrancken geeft de antwoorden.
  • OVSE niet mals voor Turkse referendum: "Nee-kamp streed met ongelijke wapens" Auteur: Kevin Calluy

    AP

    OVSE niet mals voor Turkse referendum: "Nee-kamp streed met ongelijke wapens" Auteur: Kevin Calluy

    ma 17/04/2017 - 16:05 Kevin Calluy
    De OVSE, de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa, heeft in een rapport haar mening gegeven over de stembusgang van gisteren in Turkije. De OVSE zegt dat het juiste kader niet aanwezig was voor een democratisch proces en dat beide kampen niet met gelijke wapens aantraden.