Turks referendum

  • Kiescommissie Turkije spreekt zich uit: Referendum wordt niet geannuleerd Auteur: Sara Van Poucke

    Belga

    Kiescommissie Turkije spreekt zich uit: Referendum wordt niet geannuleerd Auteur: Sara Van Poucke

    wo 19/04/2017 - 17:41 Sara Van Poucke
    In Turkije heeft de kiescommissie het verzoek van de oppositie afgewezen om de uitslag van het omstreden referendum te annuleren. Maar de oppositie geeft het nog niet op. Ze zegt dat ze alle juridische middelen zal inzetten om de uitslag alsnog ongedaan te maken.
  • Turkije arresteert betogers die uitslag referendum betwisten Auteur: Rik Arnoudt

    Belga

    Turkije arresteert betogers die uitslag referendum betwisten Auteur: Rik Arnoudt

    wo 19/04/2017 - 15:45 Rik Arnoudt
    In de Turkse stad Istanbul heeft de politie betogers aangehouden die de geldigheid van het referendum van vorige zondag betwisten. Een nipte meerderheid heeft toen het voorstel tot wijziging van de grondwet goedgekeurd waardoor president Recep Tayyip Erdogan veel meer macht naar zich toe kan trekken.
  • Islamleerkracht Koçak: "Erdogan heeft Turk-zijn van Turkse jongeren bij ons aangewakkerd" Auteur: Alexander Verstraete

    VRT

    Islamleerkracht Koçak: "Erdogan heeft Turk-zijn van Turkse jongeren bij ons aangewakkerd" Auteur: Alexander Verstraete

    di 18/04/2017 - 21:53 Alexander Verstraete
    De Turkse identiteit van tweede- en derdegeneratie-Turken in ons land was vroeger minder groot, maar is bewust aangewakkerd door de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. Dat zegt islamleerkracht Bahattin Koçak in "De afspraak" als verklaring voor het feit dat Turkse Belgen massaal vóór de grondwetswijziging in Turkije hebben gestemd.
  • Toerisme daalt door politieke spanningen in Turkije

    18/04/201713:19

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Toerisme daalt door politieke spanningen in Turkije

    18/04/201713:19

  • "Turkije en Europa zijn gedoemd om met elkaar te blijven praten"

    18/04/201710:23

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "Turkije en Europa zijn gedoemd om met elkaar te blijven praten"

    18/04/201710:23

    De Ochtend - 18/04/17 -

    In een referendum dit weekend hebben de Turken gekozen voor een uitbreiding van de presidentiële macht. Heel wat Europese leiders maken zich daarover zorgen. Wat vindt Hendrik Vos, professor Europese politiek aan de Universiteit Gent, van deze uitslag en heeft dit gevolgen voor de relatie tussen Europa en Turkije?
     

  • Bogaert: "Turks referendum over doodstraf op Europees grondgebied voorbij ethische grenzen" Auteur: Ellen Maerevoet

    Belga

    Bogaert: "Turks referendum over doodstraf op Europees grondgebied voorbij ethische grenzen" Auteur: Ellen Maerevoet

    di 18/04/2017 - 09:37 Ellen Maerevoet
    Hendrik Bogaert (CD&V) roept op Twitter op tot een boycot op Europees gebied van het referendum over de doodstraf dat de Turkse president Erdogan wil. "Dat is voorbij de ethische grenzen van de EU", stelt hij.
  • Waarom feliciteert Trump Erdogan met omstreden zege? "Om lijn zuiver te houden" Auteur: Denny Baert

    Waarom feliciteert Trump Erdogan met omstreden zege? "Om lijn zuiver te houden" Auteur: Denny Baert

    di 18/04/2017 - 09:06 Denny Baert
    De Amerikaanse president Trump heeft als eerste westerse leider zijn Turkse collega Erdogan telefonisch gefeliciteerd met zijn overwinning bij het referendum van afgelopen zondag. Een opvallende demarche, want het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken had dat liever niet gezien en is net als de meeste westerse leiders kritisch over het verloop van het referendum. Waarschijnlijk belde Trump zo snel om de relatief goede verstandhouding tussen Washington en Ankara op peil te houden, in de strijd tegen IS, schat VRT-journalist Jens Franssen in.
  • Crombez: "Dubbele nationaliteit afschaffen, is geen oplossing" Auteur: Ellen Maerevoet

    Crombez: "Dubbele nationaliteit afschaffen, is geen oplossing" Auteur: Ellen Maerevoet

    di 18/04/2017 - 08:57 Ellen Maerevoet
    SP.A-voorzitter John Crombez ziet in het voorstel van CD&V om de dubbele nationaliteit van Turkse Belgen af te schaffen, geen oplossing voor de problemen. "Er bestaat geen mirakeloplossing: imams hier opleiden en de geldstromen vanuit Turkije controleren, daar moeten we mee beginnen."
  • President Trump feliciteert collega Erdogan met zijn overwinning Auteur: Belga

    AP

    President Trump feliciteert collega Erdogan met zijn overwinning Auteur: Belga

    di 18/04/2017 - 05:56 Belga
    De Amerikaanse president Donald Trump heeft zijn Turkse collega Recep Tayyip Erdogan opgebeld om hem te feliciteren met de uitslag van het Turkse referendum. Dat is opvallend, want het referendum is internationaal erg omstreden.
  • Turkse samenleving verdeeld na referendum

    17/04/201720:27

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Turkse samenleving verdeeld na referendum

    17/04/201720:27

  • Blommaert: "Erdogan weet dat hij Europa nodig heeft"

    17/04/201720:31

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Blommaert: "Erdogan weet dat hij Europa nodig heeft"

    17/04/201720:31

  • Kanmaz: “De breuklijnen zijn niet zo duidelijk”

    17/04/201720:38

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Kanmaz: “De breuklijnen zijn niet zo duidelijk”

    17/04/201720:38

  • “Erdogan zal kritiek op referendum naast zich neerleggen”

    17/04/201719:10

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    “Erdogan zal kritiek op referendum naast zich neerleggen”

    17/04/201719:10

  • Inge Vrancken beantwoordt 5 vragen over "redder-leider" Erdogan Auteur: Kevin Calluy, Inge Vrancken

    Belga

    Inge Vrancken beantwoordt 5 vragen over "redder-leider" Erdogan Auteur: Kevin Calluy, Inge Vrancken

    ma 17/04/2017 - 16:35 Kevin Calluy, Inge Vrancken
    De Turkse president Erdogan kan zijn macht stevig uitbreiden na het referendum van gisteren. Maar waar staat Erdogan eigenlijk voor en wat is zijn masterplan? Turkijekenner Inge Vrancken geeft de antwoorden.
  • OVSE niet mals voor Turkse referendum: "Nee-kamp streed met ongelijke wapens" Auteur: Kevin Calluy

    AP

    OVSE niet mals voor Turkse referendum: "Nee-kamp streed met ongelijke wapens" Auteur: Kevin Calluy

    ma 17/04/2017 - 16:05 Kevin Calluy
    De OVSE, de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa, heeft in een rapport haar mening gegeven over de stembusgang van gisteren in Turkije. De OVSE zegt dat het juiste kader niet aanwezig was voor een democratisch proces en dat beide kampen niet met gelijke wapens aantraden.
  • Duitse politici scherp na Turks referendum: "EU-lidmaatschap kan geen doel meer zijn" Auteur: Belga, Zico Saerens

    Belga

    Duitse politici scherp na Turks referendum: "EU-lidmaatschap kan geen doel meer zijn" Auteur: Belga, Zico Saerens

    ma 17/04/2017 - 13:15 Belga, Zico Saerens
    Verschillende Duitse politici reageren scherp op het resultaat van het Turkse referendum. Zij roepen op om de onderhandelingen met Turkije over de toetreding tot de Europese Unie te beëindigen, Duitse troepen terug te trekken van een Turkse luchtmachtbasis en wapenleveringen op te schorten. Bondskanselier Angela Merkel is gematigder.
  • Beke over voorstel partijgenoot: "Afschaffen dubbele nationaliteit niet evident" Auteur: Zico Saerens, Belga

    Belga

    Beke over voorstel partijgenoot: "Afschaffen dubbele nationaliteit niet evident" Auteur: Zico Saerens, Belga

    ma 17/04/2017 - 13:08 Zico Saerens, Belga
    Het afschaffen van de dubbele nationaliteit is in de praktijk "niet evident". Dat zegt CD&V-voorzitter Wouter Beke als reactie op het voorstel van zijn partijgenoot Hendrik Bogaert. Beke vindt het naar eigen zeggen wel "logisch dat iemand maar één nationaliteit heeft", maar ziet toch bezwaren.
  • Groen: "België moet oproep om hertelling referendum steunen" Auteur: Freek Willems

    Groen: "België moet oproep om hertelling referendum steunen" Auteur: Freek Willems

    ma 17/04/2017 - 12:59 Freek Willems
    Groen is erg bezorgd over het resultaat van het Turkse referendum en waarschuwt voor de uitholling van de Turkse democratie en rechtsstaat. "De uitslag is zo nipt dat uit respect voor de democratie en Turkse bevolking de vraag voor een hertelling ernstig moet genomen worden", reageert Kamerlid Wouter De Vriendt.
  • Francken "zeer bezorgd" over Belgische Turken die "ja" stemden Auteur: Zico Saerens

    Belga

    Francken "zeer bezorgd" over Belgische Turken die "ja" stemden Auteur: Zico Saerens

    ma 17/04/2017 - 12:11 Zico Saerens
    Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) is bezorgd over het grote aantal Belgische Turken dat tijdens het referendum stemde voor de uitbreiding van de macht van de president. Hij wil nog strenger optreden tegen zogenoemde importimams. "Het is duidelijk dat de Turkse regering de hand houdt op Belgische Turken hier."
  • Reynders: "De doodstraf is echt een rode lijn voor Europa" Auteur: Freek Willems

    Belga

    Reynders: "De doodstraf is echt een rode lijn voor Europa" Auteur: Freek Willems

    ma 17/04/2017 - 10:03 Freek Willems
    Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) is bezorgd over de toekomst voor Turkije, nu een nipte meerderheid van de Turken voor een grondwetshervorming en dus voor meer macht voor de president hebben gestemd. Dat president Erdogan meteen ook een nieuw referendum over de doodstraf aankondigde, is een teken aan de wand. "Dat is echt een rode lijn voor de Europese Unie."
  • Hendrik Bogaert wil dubbele nationaliteit afschaffen, Francken: "Oké, let's do it" Auteur: Zico Saerens

    Belga

    Hendrik Bogaert wil dubbele nationaliteit afschaffen, Francken: "Oké, let's do it" Auteur: Zico Saerens

    ma 17/04/2017 - 09:55 Update: ma 17/04/2017 - 11:24 Zico Saerens
    CD&V-Kamerlid Hendrik Bogaert pleit voor de afschaffing van de dubbele nationaliteit in ons land. Dat zegt hij aan VRT Nieuws, nu blijkt dat heel wat Belgische Turken "ja" stemden tijdens het referendum gisteren. "Men is op den duur meer bezig met de buitenlandse politiek dan met de Belgische." Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) lijkt gewonnen voor het idee. "Oké, let's do it."
  • EU: "Turkse autoriteiten moeten een zo breed mogelijke consensus vinden" Auteur: Belga

    Belga

    EU: "Turkse autoriteiten moeten een zo breed mogelijke consensus vinden" Auteur: Belga

    ma 17/04/2017 - 09:14 Belga
    Turkije moet op zoek gaan naar "een zo breed mogelijke consensus" na de nipte resultaten van het referendum van gisteren. Dat zeggen Europees Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker, hoge vertegenwoordiger voor het Europees buitenlands beleid Federica Mogherini en commissaris voor Nabuurschapsbeleid en Uitbreidingsonderhandelingen Johannes Hahn. De Raad van Europa roept Ankara op om goed na te denken over zijn volgende stappen en de rechtsstaat te blijven respecteren.
  • "Verschil tussen ja en neen is immens klein, een land kan moeilijk nog meer verdeeld zijn" Auteur: Gianni Paelinck

    "Verschil tussen ja en neen is immens klein, een land kan moeilijk nog meer verdeeld zijn" Auteur: Gianni Paelinck

    ma 17/04/2017 - 00:34 Gianni Paelinck
    Een meerderheid van de Turken heeft "ja" gestemd tijdens het referendum over de uitbreiding van de presidentiële macht. Maar het verschil tussen het ja- en het neen-kamp is erg klein. "Een land kan moeilijk meer verdeeld zijn dan hoe Turkije vandaag verdeeld is", stelt VRT-journalist Inge Vrancken vast.
  • Nergens in Europa hoger ja-percentage voor Erdogan dan in België Auteur: Gianni Paelinck, Belga

    Belga

    Nergens in Europa hoger ja-percentage voor Erdogan dan in België Auteur: Gianni Paelinck, Belga

    zo 16/04/2017 - 22:59 Update: ma 17/04/2017 - 07:28 Gianni Paelinck, Belga
    Nergens in Europa hebben Turken zo uitgesproken "ja" gestemd bij het Turkse referendum als in ons land. Van de Turkse Belgen die zijn gaan stemmen, heeft zo'n 74 procent zich uitgesproken voor een uitbreiding van de presidentiële macht in Turkije. Wereldwijd staat ons land qua percentage ja-stemmers op de derde plaats, na Libanon en Jordanië.
  • 77 procent van de Belgische Turken stemde "ja"

    16/04/201723:32

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    77 procent van de Belgische Turken stemde "ja"

    16/04/201723:32

    Buitenland - In zijn overwinningstoespraak wees president Erdogan op dat de stemmen van de Turken buiten Turkije belangrijk zijn geweest voor zijn overwinning. Uit de telling van de stemmen blijkt nu ook dat nergens ter wereld meer Turken pro-Erdogan stemden als in ons land.
  • "Erdogan wil nieuw referendum over de herinvoering van de doodstraf"

    16/04/201723:26

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "Erdogan wil nieuw referendum over de herinvoering van de doodstraf"

    16/04/201723:26

    Buitenland -

    Stephan Blommaert brengt een laatste stand van zaken vanuit Istanbul.

  • Aanhangers Erdogan vieren overwinning

    16/04/201723:11

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Aanhangers Erdogan vieren overwinning

    16/04/201723:11

    Buitenland - Op veel plaatsen in Turkije vieren aanhangers van het ja-kamp uitbundig de overwinning in het referendum over de uitbreiding van de presidentiële macht.
  • Erdogan: “Ongeveer 25 miljoen hebben “ja” gestemd”

    16/04/201722:36

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Erdogan: “Ongeveer 25 miljoen hebben “ja” gestemd”

    16/04/201722:36

    Buitenland - In Istanbul heeft de Turkse president Erdogan een overwinningstoespraak gehouden nadat een meerderheid van de Turken zich voor een uitbreiding van de presidentiële macht heeft uitgesproken. Erdogan claimde de overwinning van zijn ja-kamp in het referendum door te wijzen op het verschil van 1,3 miljoen stemmen met het neen-kamp.
  • “Ja-stemmers zeggen dat Erdogan stabiliteit heeft gebracht”

    16/04/201721:54

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    “Ja-stemmers zeggen dat Erdogan stabiliteit heeft gebracht”

    16/04/201721:54

    Buitenland - Onze verslaggever Jens Franssen brengt een jongste stand zaken vanuit Ankara.
  • Erdogan: "Turken in het buitenland groot deel van succes historische beslissing" Auteur: Gianni Paelinck

    Erdogan: "Turken in het buitenland groot deel van succes historische beslissing" Auteur: Gianni Paelinck

    zo 16/04/2017 - 21:33 Update: zo 16/04/2017 - 21:49 Gianni Paelinck
    In Istanbul heeft de Turkse president Erdogan een overwinningstoespraak gehouden nadat een meerderheid van de Turken zich voor een uitbreiding van de presidentiële macht heeft uitgesproken. Erdogan sprak over een "historische beslissing" en dankte enigszins verzoenend iedereen die heeft gestemd. Volgens hem hebben de Turken in het buitenland overigens een groot aandeel gehad in het succes van het referendum.
  • Vreugde bij de ja-stemmers in Turkije

    16/04/201721:23

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vreugde bij de ja-stemmers in Turkije

    16/04/201721:23

    Buitenland - Op veel plaatsen in Turkije vieren aanhangers van het ja-kamp uitbundig de overwinning in het referendum. Zoals hier voor het huis van president Erdogan in het Aziatische deel van Istanbul.
  • Turkse oppositie vraagt hertelling van de stemmen Auteur: Gianni Paelinck

    AP

    Turkse oppositie vraagt hertelling van de stemmen Auteur: Gianni Paelinck

    zo 16/04/2017 - 19:20 Update: zo 16/04/2017 - 20:27 Gianni Paelinck
    De belangrijkste Turkse oppositiepartij vraagt een hertelling van de stemmen in het referendum over een uitbreiding van de presidentiële macht in Turkije. Dat meldt de vicevoorzitter van de partij. Het ja-kamp heeft dat referendum gewonnen. Ook andere oppositiepartijen hekelen "manipulaties" tijdens de stembusgang.
  • Turkije: Ja-kamp lijkt zeker van overwinning

    16/04/201720:04

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Turkije: Ja-kamp lijkt zeker van overwinning

    16/04/201720:04

    Buitenland - Het verschil tussen "ja" en "neen" is klein, maar de Turkse president Erdogan haalt wel degelijk zijn slag thuis en kan zijn macht gevoelig uitbreiden. Aan het hoofdkwartier van Erdogans partij, de AKP, wordt alvast gejuicht.
  • Blommaert: “Dit is de uitslag die we konden verwachten”

    16/04/201719:05

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Blommaert: “Dit is de uitslag die we konden verwachten”

    16/04/201719:05

  • “Turkse presidentiële systeem niet te vergelijken met VS-systeem”

    16/04/201719:06

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    “Turkse presidentiële systeem niet te vergelijken met VS-systeem”

    16/04/201719:06

  • Wat zijn de gevolgen van de ja-stem voor Turkije?

    16/04/201719:07

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Wat zijn de gevolgen van de ja-stem voor Turkije?

    16/04/201719:07

  • Turkse Belgen in Beringen volgen uitslag referendum op de voet

    16/04/201719:09

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Turkse Belgen in Beringen volgen uitslag referendum op de voet

    16/04/201719:09

    Het journaal 7 - 16/04/17 - In ons land kon wie de Turkse nationaliteit heeft tot vorige week zondag op de ambassade in Brussel zijn stem uitbrengen voor het referendum. Vandaag was het voor hen dus vooral afwachten. "Het journaal" trok naar Beringen.
  • “Ja”-kamp ligt voor in Turks referendum

    16/04/201718:13

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    “Ja”-kamp ligt voor in Turks referendum

    16/04/201718:13

    Buitenland - Vandaag konden de Turken zich uitspreken over meer macht voor de president. De stemlokalen sloten om 16uur en intussen is volgens de Turkse media al meer dan 80 procent van de stemmen geteld. Het “ja”-kamp ligt voor en zou ruim 53 procent van de kiezers hebben kunnen overtuigen.
  • Ja-kamp van Erdogan wint nipt: Turkije krijgt presidentieel systeem Auteur: Gianni Paelinck

    AP

    Ja-kamp van Erdogan wint nipt: Turkije krijgt presidentieel systeem Auteur: Gianni Paelinck

    zo 16/04/2017 - 17:05 Update: zo 16/04/2017 - 23:43 Gianni Paelinck
    Een meerderheid van de Turken heeft zich in een referendum uitgesproken voor een uitbreiding van de presidentiële macht. Dat heeft de Turkse kiescommissie officieel bekendgemaakt. De overwinning van het ja-kamp is een opsteker voor president Erdogan, al is het verschil met het neen-kamp niet zo bijster groot.
  • “Turkse presidentiële systeem niet te vergelijken met VS-systeem”

    16/04/201713:32

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    “Turkse presidentiële systeem niet te vergelijken met VS-systeem”

    16/04/201713:32

    Het journaal 1 - 16/04/17 - In Turkije wordt vandaag een belangrijk referendum gehouden over de toekomst van het land. De huidige regering Erdogan wil de grondwet aanpassen, zodat een presidentieel regime kan worden ingevoerd. Tegenstanders daarvan vrezen dat Turkije daardoor kan afglijden naar een dictatuur.
  • Turken stemmen in referendum over toekomst van het land

    16/04/201713:09

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Turken stemmen in referendum over toekomst van het land

    16/04/201713:09

    Het journaal 1 - 16/04/17 - VRT-journalist Stefan Blommaert volgt het Turkse referendum vandaag vanuit Istanbul. "Ieders buikgevoel zegt dat het ja-kamp wel eens kan winnen. President Erdogan was alomtegenwoordig in de media en heeft een sterke campagne gevoerd."
  • Erdogan stemt in Istanbul: "Geen ordinaire stembusgang" Auteur: Kevin Calluy

    Belga

    Erdogan stemt in Istanbul: "Geen ordinaire stembusgang" Auteur: Kevin Calluy

    zo 16/04/2017 - 12:44 Kevin Calluy
    De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft gestemd in Istanbul voor het referendum dat hem meer macht moet bezorgen. Hij benadrukte dat de stemming "geen ordinaire stembusgang" is, maar dat het het regeringssysteem echt wil veranderen.
  • Turkije spreekt zich in historisch referendum uit: meer macht voor president of niet? Auteur: Gianni Paelinck, Zico Saerens

    AP

    Turkije spreekt zich in historisch referendum uit: meer macht voor president of niet? Auteur: Gianni Paelinck, Zico Saerens

    zo 16/04/2017 - 00:06 Update: zo 16/04/2017 - 11:31 Gianni Paelinck, Zico Saerens
    Krijgt de president in Turkije meer macht of niet? Zo'n 55 miljoen mensen spreken er zich vandaag over uit in een historisch referendum. De eerste uitslagen worden in de loop van de avond verwacht. "In alle peilingen lijkt het erop dat het een nek-aan-nek-race zal worden."
  • 55 miljoen Turken spreken zich uit in een referendum over Erdogan

    15/04/201719:12

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    55 miljoen Turken spreken zich uit in een referendum over Erdogan

    15/04/201719:12

  • "Erdogan haalt uit naar EU maar weet dat Unie economisch belangrijk is"

    15/04/201719:13

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "Erdogan haalt uit naar EU maar weet dat Unie economisch belangrijk is"

    15/04/201719:13

  • Tot vandaag wordt campagne gevoerd in Istanbul

    15/04/201719:14

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Tot vandaag wordt campagne gevoerd in Istanbul

    15/04/201719:14

    Het journaal 7 - 15/04/17 - Morgen mogen 55 miljoen Turken zich in een referendum uitspreken over de vraag of hun land moet overschakelen van een parlementair systeem naar een presidentieel systeem met meer macht voor de president. Er wordt bijna overal campagne gevoerd. Zoals hier in Istanbul.
  • Koerden betogen in Brussel tegen het bewind van Erdogan

    15/04/201719:16

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Koerden betogen in Brussel tegen het bewind van Erdogan

    15/04/201719:16

  • 250-tal Koerden betogen in Brussel tegen Erdogan-regime en referendum Auteur: Belga

    VRT

    250-tal Koerden betogen in Brussel tegen Erdogan-regime en referendum Auteur: Belga

    za 15/04/2017 - 16:36 Belga
    Een 250-tal Koerden heeft vanmiddag in Brussel een betoging gehouden tegen het regime van de Turkse president Erdogan en tegen het referendum dat morgen in Turkije plaatsvindt. De betogers uitten hun steun aan tweehonderd Koerdische politieke gevangenen die in hun Turkse gevangenissen aan een hongerstaking bezig zijn. Tegelijkertijd roepen ze op om morgen "neen" te stemmen tijdens het referendum dat president Erdogan meer macht moet geven.