Verkiezingen Nederland

  • Op 15 maart vonden in Nederland parlementsverkiezingen plaats
  • De regeringspartij PvdA heeft zoals verwacht een zwaar verlies geleden
  • De PVV van Wilders moet de VVD van Rutte laten voorgaan als grootste partij
  • Jan Terlouw: "Een ho tegen het populisme? Ik dacht het niet" Auteur: Kathleen Heylen

    VRT

    Jan Terlouw: "Een ho tegen het populisme? Ik dacht het niet" Auteur: Kathleen Heylen

    zo 19/03/2017 - 13:26 Kathleen Heylen
    "Mark Rutte is een heel goed politicus, al is hij niet van mijn partij. De PvdA heeft zijn basis niet verdedigd en betaalt daarvoor het gelag. En de PVV werd dan weliswaar niet de grootste, maar er is een sterke populistische onderstroom in de maatschappij." Schrijver en voormalige D66-politicus Jan Terlouw liet in "De zevende dag" zijn licht schijnen op de Nederlandse politiek, nu het stof van een spannende verkiezingsdag al wat is gaan liggen.
  • PvdA-voorzitter Hans Spekman stapt op Auteur: Belga

    PvdA-voorzitter Hans Spekman stapt op Auteur: Belga

    za 18/03/2017 - 00:39 Belga
    Voorzitter Hans Spekman van de Nederlandse sociaaldemocratische Partij van de Arbeid (PvdA) stapt op na de enorm zware verkiezingsnederlaag van zijn partij. Dat werd beslist op het partijbureau. Spekman blijft aan tot op 7 oktober een nieuwe voorzitter wordt aangesteld.
  • Oud-premier van Nederland stemde niet voor zijn eigen partij Auteur: Frank Segers

    Belga

    Oud-premier van Nederland stemde niet voor zijn eigen partij Auteur: Frank Segers

    do 16/03/2017 - 19:59 Frank Segers
    De voormalige Nederlandse premier Dries Van Agt (CDA) heeft bij de verkiezingen gisteren niet op zijn eigen partij gestemd, maar wel voor GroenLinks. Dat heeft hij gezegd in "De wereld vandaag" op Radio 1.
  • PVV-stemmers gezocht én gevonden in Rucphen, Zuid-Nederland

    16/03/201719:12

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    PVV-stemmers gezocht én gevonden in Rucphen, Zuid-Nederland

    16/03/201719:12

    Het journaal 7 - 16/03/17 - Van de Nederlanders die gingen stemmen, stemde 13 procent op de rechtspopulistische PVV van Geert Wilders. Opvallend, vooral in gemeenten tegen de Duitse grens scoort Wilders met daarbij één uitschieter: in Rucphen haalde de PVV bijna 39 procent.
  • Buitenlandse pers keek met vergrootglas naar Nederland, waarom?

    16/03/201717:54

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Buitenlandse pers keek met vergrootglas naar Nederland, waarom?

    16/03/201717:54

    Buitenland - Op verkiezingsdag zakte de internationale pers massaal af naar Nederland. Ze wilden met eigen ogen zien of het succes van het populisme zich doortrekt na de brexit en de verkiezing van Donald Trump. Abdelali Khoulali sprak met enkele internationale collega's.
  • Wat zegt de geboortestad van Wilders over de uitslag?

    16/03/201716:18

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Wat zegt de geboortestad van Wilders over de uitslag?

    16/03/201716:18

    Buitenland - De PVV van Geert Wilders is voortaan de tweede grootste partij van Nederland. Vooral in de provincie Limburg is PVV baas. Onze verslaggever Khalid Sellam trok naar het Limburgs provinciestadje Venlo, de geboortestad van Wilders.
  • Kan Jeroen Dijsselbloem (PvdA) voorzitter van de Eurogroep blijven? Auteur: Isabelle Dekeyzer

    VRT

    Kan Jeroen Dijsselbloem (PvdA) voorzitter van de Eurogroep blijven? Auteur: Isabelle Dekeyzer

    do 16/03/2017 - 17:22 Isabelle Dekeyzer
    De PvdA, de partij van de voorzitter van de Eurogroep Jeroen Dijsselbloem, heeft bij de verkiezingen in Nederland serieuze klappen gekregen. Wat betekent dat voor de man zelf? Kan de Nederlandse minister van Financiën voorzitter van de Eurogroep blijven?
  • Edith Schippers wordt verkenner Nederlandse formatie Auteur: Frank Segers

    Reporters

    Edith Schippers wordt verkenner Nederlandse formatie Auteur: Frank Segers

    do 16/03/2017 - 15:13 Update: do 16/03/2017 - 15:34 Frank Segers
    In Nederland heeft Kamervoorzitter Khadija Arib ontslagnemend minister Edith Schippers (VVD) aangesteld als verkenner. Zij krijgt acht dagen de tijd om na te gaan welke mogelijkheden er zijn voor de formatie van een nieuwe regering.
  • Erdogan: "Rutte won verkiezingen, maar verloor vriendschap met Turkije" Auteur: Belga

    AP

    Erdogan: "Rutte won verkiezingen, maar verloor vriendschap met Turkije" Auteur: Belga

    do 16/03/2017 - 14:57 Belga
    "Rutte, uw partij is misschien wel als eerste uit de verkiezingen gekomen, maar u moet weten dat u de vriendschap met Turkije verloren hebt." Dat heeft de Turkse president Recep Tayyip Erdogan in een toespraak gezegd.
  • Nederlandse media: "Op weg naar Rutte III, maar met extra krassen" Auteur: Kathleen Heylen

    Belga

    Nederlandse media: "Op weg naar Rutte III, maar met extra krassen" Auteur: Kathleen Heylen

    do 16/03/2017 - 08:45 Kathleen Heylen
    De Nederlandse kranten en nieuwssites staan bijna uitsluitend in het teken van de verkiezingen. VVD-premier Mark Rutte op weg naar een derde ambstermijn, de historische nederlaag van PvdA-leider Lodewijk Asscher en het tegenvallende resultaat van PVV-kopstuk Geert Wilders staan centraal. Net als de vraag: wat nu? "Rutte kan door, maar met wie?"
  • Voor het eerst in 40 jaar 4 partijen in regering: welke coalities zijn mogelijk in Nederland? Auteur: Judit Verstraete

    Voor het eerst in 40 jaar 4 partijen in regering: welke coalities zijn mogelijk in Nederland? Auteur: Judit Verstraete

    do 16/03/2017 - 08:39 Update: do 16/03/2017 - 12:18 Judit Verstraete
    Het beloven lange regeringsonderhandelingen te worden in Nederland. Voor het eerst in 40 jaar zullen op zijn minst 4 partijen moeten samenwerken om een regering te vormen. Aftredend premier Mark Rutte is als eerste aan zet. Zijn partij, de VVD, is met 33 zetels de grootste. De PVV van Geert Wilders haalde 20 zetels, maar niemand wil met hem in zee.
  • Kranten: "Nederland doet normaal", "populistische lente zet niet door" Auteur: Kathleen Heylen, NOS

    AP

    Kranten: "Nederland doet normaal", "populistische lente zet niet door" Auteur: Kathleen Heylen, NOS

    do 16/03/2017 - 07:21 Kathleen Heylen, NOS
    Vlaamse en buitenlandse commentatoren merken op dat het beeld van een populistische vloedgolf die westerse democratieën overspoelt, in Nederland niet waargemaakt is. "Nederland doet normaal", citeren ze de verkiezingsslogan van premier Mark Rutte. Rutte nam duidelijk stelling in en dat loonde. In absolute cijfers een verliezer, in moreel opzicht een winnaar. Al belooft de formatie allesbehalve een makkelijke klus te worden en is het Nederlandse politieke landschap nu wel erg versnipperd.
  • Wilders: "Niet wat ik had gehoopt, maar ik behoor tot de winnaars" Auteur: Freek Willems

    Belga

    Wilders: "Niet wat ik had gehoopt, maar ik behoor tot de winnaars" Auteur: Freek Willems

    do 16/03/2017 - 05:44 Freek Willems
    Geert Wilders, van de rechts-populistische partij PVV, geeft toe dat zijn verkiezingsresultaat minder is dan de 30 zetels waarop hij had gehoopt. Maar hij bekijkt het ook positief: "Ik behoor tot de winnaars." Eerder gisteravond waarschuwde hij premier Rutte al: "U bent nog niet van me af!"
  • VVD van Rutte blijft grootste partij in Nederland, PVV van Wilders tweede Auteur: Christine van Tichel, Judit Verstraete

    Belga

    VVD van Rutte blijft grootste partij in Nederland, PVV van Wilders tweede Auteur: Christine van Tichel, Judit Verstraete

    do 16/03/2017 - 05:05 Update: do 16/03/2017 - 06:39 Christine van Tichel, Judit Verstraete
    De Nederlandse premier Mark Rutte kan opnieuw aan de slag om een kabinet te vormen. Zijn VVD komt - met zo goed als alle stemmen geteld - met 33 zetels als grootste partij uit de verkiezingen. Van de aangekondigde "patriottische lente" komt voorlopig niets terecht. De PVV wint wel, maar blijft steken op 20 zetels, een winst van 5. De PvdA lijdt het grootste verlies in haar bestaan: ze verliest 29 zetels.
  • Kuzu: "Nederland is van ons allemaal"

    15/03/201723:48

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Kuzu: "Nederland is van ons allemaal"

    15/03/201723:48

    Verkiezingen in Nederland: reacties - Tunahan Kuzu, de lijsttrekker van de nieuwe partij Denk, dat 3 zetels haalt laat weten dat de kiezer volgens hem racisme en islamofobie heeft ingeruild voor verdraagzaamheid. "We geven de boodschap dat Nederland van ons allemaal is", zegt hij.
  • Segers: "Blij dat we beloond worden door de kiezer"

    15/03/201723:44

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Segers: "Blij dat we beloond worden door de kiezer"

    15/03/201723:44

    Verkiezingen in Nederland: reacties - Gert-Jan Segers (ChristenUnie) is tevreden met het resultaat van zijn partij. Zijn partij gaat van 5 naar 6 zetels in de Tweede Kamer. "We hebben onze thema's heel goed kunnen neerzetten en zijn daarvoor beloond door de keizer."
  • Mark Rutte: "Nederland zegt "Ho" tegen het verkeerde soort populisme" Auteur: Gianni Paelinck

    Belga

    Mark Rutte: "Nederland zegt "Ho" tegen het verkeerde soort populisme" Auteur: Gianni Paelinck

    wo 15/03/2017 - 23:24 Update: wo 15/03/2017 - 23:50 Gianni Paelinck
    De aftredende Nederlandse premier Mark Rutte reageert tevreden op de verkiezingsoverwinning van zijn partij VVD. "Nederland heeft "Ho" gezegd tegen het verkeerde soort populisme", aldus Rutte tijdens zijn verkiezingsspeech. Een duidelijke verwijzing naar de PVV van Geert Wilders, die op een gedeelde tweede plaats is geëindigd.
  • Ollevier: "PvdA is electoraal geïmplodeerd"

    15/03/201723:29

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Ollevier: "PvdA is electoraal geïmplodeerd"

    15/03/201723:29

    Buitenland - PvdA heeft een oplawaai gekregen bij de verkiezingen in Nederland. De regeringspartij wordt zwaar afgestraft door de kiezer met een ongezien verlies. D66 en CDA hebben al een visje uitgegooid naar Mark Rutte voor coalitievorming.
  • Prem: "Dominostenen van populisme door Nederland tegengehouden"

    15/03/201723:00

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Prem: "Dominostenen van populisme door Nederland tegengehouden"

    15/03/201723:00

    Gezien op tv? - De Nederlandse mediafiguur Prem Radhakishun laat in "Van Gils & Gasten" optekenen dat hij vandaag "blij is om Nederlander te zijn". Volgens hem hebben de Nederlanders de dominostenen van het populisme tegengehouden na de brexit en de verkiezing van Trump in de VS.
  • Klaver: "Het is een historische avond"

    15/03/201723:29

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Klaver: "Het is een historische avond"

    15/03/201723:29

    Buitenland - GroenLinks-voorman Jesse Klaver reageert op de grote winst voor zijn partij. GroenLinks ziet het aantal zetels verviervoudigen van 4 naar 16. "Het succes van vanavond is te danken aan alle mensen die de afgelopen 25 jaar aan GroenLinks hebben gebouwd."
  • Vandermeersch: "Rutte zal moeten opschieten, want CDA kan misschien op links een coalitie vormen" Auteur: Alexander Verstraete

    Belga

    Vandermeersch: "Rutte zal moeten opschieten, want CDA kan misschien op links een coalitie vormen" Auteur: Alexander Verstraete

    wo 15/03/2017 - 22:52 Alexander Verstraete
    Hoewel de kans bij de verkiezingsuitslag in Nederland groot is dat de VVD van Mark Rutte aan zet is om een coalitie te vormen, is het niet zeker dat hij effectief een nieuw mandaat als minister-president in de wacht sleept. Dat denkt Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van de NRC.
  • Wat met Dijsselbloem, de Nederlandse voorzitter van de eurogroep? Auteur: Jos De Greef

    Wat met Dijsselbloem, de Nederlandse voorzitter van de eurogroep? Auteur: Jos De Greef

    wo 15/03/2017 - 22:33 Jos De Greef
    In Nederland heeft de sociaaldemocratische regeringspartij PvdA een forse klap gekregen bij de verkiezingen. De PvdA zal vrijwel zeker niet in de volgende regering zitten. Laat nu net Jeroen Dijsselbloem, minister van Financiën, de voorzitter zijn van de eurogroep, de ministers van Financiën van de eurozone. Blijft hij nu in functie of niet?
  • Waarom zo'n hoge opkomst in Nederland zonder stemplicht? Auteur: Jos De Greef

    AP

    Waarom zo'n hoge opkomst in Nederland zonder stemplicht? Auteur: Jos De Greef

    wo 15/03/2017 - 21:48 Jos De Greef
    In Nederland heeft 82% van de kiezers zijn of haar stem uitgebracht. Dat is meer dan bij de vorige verkiezingen. Er zijn tal van redenen waarom de Nederlanders zich blijkbaar geroepen voelden om te stemmen, want er is geen verplichting.
  • Buitenlandse politici noemen overwinning Rutte overwinning voor Europa Auteur: Belga

    Belga

    Buitenlandse politici noemen overwinning Rutte overwinning voor Europa Auteur: Belga

    wo 15/03/2017 - 22:25 Update: wo 15/03/2017 - 23:09 Belga
    Vanuit Europa komen jubelende reacties na wat volgens de eerste exitpolls een verkiezingsoverwinning wordt van de liberale kopman Mark Rutte. "VVD verreweg de grootste partij", aldus Guy Verhofstadt, fractieleider van de liberalen in het Europees parlement op Twitter. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Sigmar Gabriel ziet de uitslag als een "succes voor Europa". Hij noemt het een goed teken dat een extreemrechtse kandidaat als Geert Wilders niet won.