Frankrijk kiest

  • Frankrijk kiest een nieuwe president voor de komende 5 jaar
  • Dat gebeurt in twee rondes: op 23 april en 7 mei
  • Nicolas Sarkozy erg populair bij selfie-jagers aan stemlokaal

    23/04/201714:42

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Nicolas Sarkozy erg populair bij selfie-jagers aan stemlokaal

    23/04/201714:42

    Buitenland - Het echtpaar Nicolas en Carla Sarkozy-Bruni hebben in de hoofdstad hun stem uitgebracht. Sarkozy was zijn ongedwongen joviale zelf en dat had een uitnodigende uitwerking op de aanwezigen. De een na de ander wilde met hem op de foto.
  • Franse kiezers bij Steven Decraene: "Het is een zootje, al die kandidaten"

    23/04/201713:29

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Franse kiezers bij Steven Decraene: "Het is een zootje, al die kandidaten"

    23/04/201713:29

  • Karel De Gucht: "We zouden ons wel eens kunnen verkijken op Fillon"

    23/04/201712:28

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Karel De Gucht: "We zouden ons wel eens kunnen verkijken op Fillon"

    23/04/201712:28

    De zevende dag - 23/04/17 - Vandaag wordt de eerste ronde van de Franse presidentsverkiezingen gehouden. Matthias Verbergt doorkruiste heel Frankrijk als vliegende reporter voor De Standaard.
  • Veel mediabelangstelling voor de kiesbrief van Marine Le Pen

    23/04/201712:17

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Veel mediabelangstelling voor de kiesbrief van Marine Le Pen

    23/04/201712:17

    Buitenland - De extreem-rechtse kandidate bracht haar stem uit in Hénin-Beaumont, haar woonplaats en een bastion van haar partij Front National.
  • Applaus voor Fillon bij het verlaten van het stembureau

    23/04/201711:44

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Applaus voor Fillon bij het verlaten van het stembureau

    23/04/201711:44

    Buitenland - Frans presidentskandidaat François Fillon kon pas na lang aanschuiven zijn stembrief deponeren in de urne in zijn gemeente Solesmes. Bij het naar buiten gaan werd de door scandalitis aangevreten centrumrechtse kandidaat op een applaus van de omstanders getrakteerd.
  • Macron en echtgenote samen naar het stemhokje

    23/04/201711:13

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Macron en echtgenote samen naar het stemhokje

    23/04/201711:13

    Buitenland - In de Noord-Franse badplaats Le Touquet, thuisstad van Emmanuel Macron, is de onafhankelijke presidentskandidaat samen met zijn vrouw naar het kieslokaal getrokken.
  • Kiezer verrast Hollande met geschenkje in stemlokaal

    23/04/201710:21

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Kiezer verrast Hollande met geschenkje in stemlokaal

    23/04/201710:21

    Buitenland - De Franse president Hollande heeft in zijn thuisstad Tulle zijn stem uitgebracht. Een van zijn kiezers wachtte hem op met een geschenk.
  • In New York hebben de Fransen al gestemd

    23/04/201708:07

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    In New York hebben de Fransen al gestemd

    23/04/201708:07

    Buitenland - Veiligheid en werkgelegenheid waren ook daar een belangrijk verkiezingsthema. "Misschien moet ik in de tweede ronde dan op iemand anders overschakelen, maar voorlopig is het dan toch in orde," zegt een Franse expat.
  • Franse presidentskandidaten hebben rustdag, ordediensten krijgen steun

    22/04/201723:05

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Franse presidentskandidaten hebben rustdag, ordediensten krijgen steun

    22/04/201723:05

    Buitenland - De Franse presidentskandidaten mochten vandaag geen campagne voeren. Emmanuel Macron ging met zijn vrouw wandelen in de noordelijke badstad Le Touquet. In Parijs hebben vrouwen betoogd voor meer veiligheid. Ze deelden bloemen uit aan agenten.
  • "Het beste van links en rechts": dit wil Emmanuel Macron voor Frankrijk Auteur: Gianni Paelinck

    "Het beste van links en rechts": dit wil Emmanuel Macron voor Frankrijk Auteur: Gianni Paelinck

    za 22/04/2017 - 16:46 Gianni Paelinck
    Het beste van links en het beste van rechts. Dat stelt de onafhankelijke centrumkandidaat - en topfavoriet - Emmanuel Macron naar eigen zeggen voor aan de Fransen met zijn eigen beweging "En Marche". Maar hét verschil met de andere presidentskandidaten maakt "het fenomeen Macron" vooral met zijn pro-Europese koers.
  • Wat vindt de gewone Fransman? VRT Nieuws trok drie weken door "la France profonde" Auteur: Steven Decraene

    Wat vindt de gewone Fransman? VRT Nieuws trok drie weken door "la France profonde" Auteur: Steven Decraene

    za 22/04/2017 - 14:53 Steven Decraene
    La France profonde, dat wou VRT-journalist Steven Decraene vinden op een drieweekse reis door het mooiste land ter wereld. Toegegeven, het Frankrijk dat je in dorpjes als Vicq-sur-Breuilh, Chartres-de-Bretagne of Carros aantreft, verschilt in alles van de sfeer op de Parijse avenues en pleinen.
  • Overzeese gebieden trappen Franse presidentsverkiezingen op gang Auteur: Belga

    Overzeese gebieden trappen Franse presidentsverkiezingen op gang Auteur: Belga

    za 22/04/2017 - 14:29 Belga
    In de overzeese gebieden van Frankrijk zijn de presidentsverkiezingen vandaag al begonnen. Dat is onder meer het geval in Saint-Pierre et Miquelon en Frans-Guyana. Het gros van de Fransen gaat pas morgen stemmen.
  • Presidentskandidaat Lassalle over België: "Prachtige feestzalen waar onophoudelijk wordt opgediend" Auteur: Gianni Paelinck, Steven Decraene

    Presidentskandidaat Lassalle over België: "Prachtige feestzalen waar onophoudelijk wordt opgediend" Auteur: Gianni Paelinck, Steven Decraene

    za 22/04/2017 - 13:13 Gianni Paelinck, Steven Decraene
    Jean Lassalle - de herder uit de Pyreneeën - maakt dan wel weinig kans om de volgende president van Frankrijk te worden, hij is wel een van de meest kleurrijke en folkloristische figuren van de presidentiële campagne geweest. Bij onze ploeg in Frankrijk laat de presidentskandidaat zich lyrisch uit over België.
  • Kan het nog Franser? Discussiëren over verkiezingen op het petanqueplein

    22/04/201712:32

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Kan het nog Franser? Discussiëren over verkiezingen op het petanqueplein

    22/04/201712:32

    Buitenland - Frankrijk trekt naar de stembus morgen. En zoals we de Fransen kennen, hebben ze vooraf al heel wat gediscussieerd over al hun presidentskandidaten. Soms doen ze dat in een tv-studio, op restaurant, maar ook op een zuiders petanqueveld. Een sfeerverslag van onze ploeg in Frankrijk.
  • Mélenchon beklimt podium samen met Iglesias in laatste campagne-uren

    22/04/201711:29

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Mélenchon beklimt podium samen met Iglesias in laatste campagne-uren

    22/04/201711:29

    Buitenland - De Franse presidentskandidaat van links, Jean-Luc Mélenchon, heeft in Parijs zijn verkiezingscampagne afgerond met als sidekick Pablo Iglesias. De leider van de Spaanse zusterpartij Podemos verweet Emmanuel Macron, Marine Le Pen en François Fillon een overdaad aan respectievelijk marketing, vrees en corruptie.
  • Franse kandidaten hullen zich vandaag in stilzwijgen Auteur: Kathleen Heylen

    AP

    Franse kandidaten hullen zich vandaag in stilzwijgen Auteur: Kathleen Heylen

    za 22/04/2017 - 08:42 Kathleen Heylen
    Sinds middernacht is de campagne voor de Franse presidentsverkiezingen officieel voorbij. De kandidaten mogen geen campagne meer voeren. Vandaag moet dus een rustpunt worden, morgen strijden elf kandidaten om de gunst van de kiezer. "Niets is zeker in deze campagne."
  • Doornaert: "Uitgesloten dat Le Pen aan de macht komt"

    21/04/201720:58

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Doornaert: "Uitgesloten dat Le Pen aan de macht komt"

    21/04/201720:58

  • Kandidaten presidentsverkiezingen reageren op aanslag

    21/04/201719:17

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Kandidaten presidentsverkiezingen reageren op aanslag

    21/04/201719:17

  • Karine Claassen: "De gebarsten spiegel van Franse jongeren anno 2017" Auteur: Ellen Maerevoet

    Karine Claassen: "De gebarsten spiegel van Franse jongeren anno 2017" Auteur: Ellen Maerevoet

    vr 21/04/2017 - 14:08 Ellen Maerevoet
    Reporter Karine Claassen heeft voor Eén "Dwars door Frankrijk: les enfants de la patrie" gemaakt, een portret van zes jonge Fransen in de aanloop naar de presidentsverkiezingen. VRT Nieuws volgt de Franse presidentsverkiezingen op 23 april en op 7 mei ook op de voet.
  • "In de naam van het volk": dit wil Marine Le Pen voor Frankrijk Auteur: Gianni Paelinck

    "In de naam van het volk": dit wil Marine Le Pen voor Frankrijk Auteur: Gianni Paelinck

    vr 21/04/2017 - 16:07 Gianni Paelinck
    "In de naam van het volk" is de slagzin van de rechts-populistische presidentskandidate Marine Le Pen van het Front National. En dan gaat het - uiteraard - om het Franse volk. Frankrijk uit de EU, strikte grenzen en dito migratiebeleid en een "terugkeer naar de orde". Daar stuurt Le Pen op aan. Haar economische beloftes kleuren dan weer eerder links.
  • Aanslag Parijs overschaduwt laatste tv-optreden Franse presidentskandidaten Auteur: Alexander Verstraete

    YouTube

    Aanslag Parijs overschaduwt laatste tv-optreden Franse presidentskandidaten Auteur: Alexander Verstraete

    vr 21/04/2017 - 09:58 Alexander Verstraete
    Voor de laatste maal voor de eerste ronde van de Franse presidentsverkiezingen hebben alle kandidaten in een tv-programma opgedraafd in een poging de kiezer te overtuigen. Het gebeuren raakte al snel overschaduwd door de aanslag in Parijs die tijdens de uitzending plaatsvond.