Vluchtelingencrisis

  • "600 kinderen stierven op Middellandse Zee" Auteur: Christine van Tichel

    Belga

    "600 kinderen stierven op Middellandse Zee" Auteur: Christine van Tichel

    ma 03/10/2016 - 00:43 Christine van Tichel
    Minstens zeshonderd kinderen zijn afgelopen negen maanden gestorven tijdens hun vlucht over de Middellandse Zee. Dat zegt de hulporganisatie Save the Children die de Middellandse Zee een "naamloos graf" noemt voor kinderen die op de vlucht zijn voor oorlog, vervolging en armoede.
  • 50.000 vluchtelingen in Griekenland zijn ten einde raad

    22/09/201620:21

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    50.000 vluchtelingen in Griekenland zijn ten einde raad

    22/09/201620:21

    Terzake - 22/09/16 - De vluchtelingencrisis is nog lang niet opgelost. Europa heeft veel beloofd aan Turkije in ruil voor opvang. Er kwam een akkoord, maar in de praktijk is daar niet veel van terechtgekomen. Hierdoor zitten er nog altijd 50.000 vluchtelingen vast in Griekenland.
  • Vluchteling op VN-top: "We worden genegeerd, niet serieus genomen"

    19/09/201619:15

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vluchteling op VN-top: "We worden genegeerd, niet serieus genomen"

    19/09/201619:15

    Het journaal 7 - 19/09/16 - In New York is de allereerste VN-top over vluchtelingen en migratie begonnen. Wereldleiders uit de 193 deelnemende landen brachten hun eigen visie over de aanpak van de kwestie. Maar ook vluchtelingen zelf kregen een stem.
  • "De ratten zitten overal, ook in het eten"

    19/09/201617:20

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "De ratten zitten overal, ook in het eten"

    19/09/201617:20

    Buitenland - In de Jungle, het vluchtelingenkamp in Calais, leven ongeveer 6.000 mensen in erbarmelijke omstandigheden. Onder hen zijn er ook duizend kinderen. "Karrewiet" praatte met enkelen van hen. Sommigen zijn helemaal alleen naar hier gevlucht.
  • "Jaar na hartverscheurende beelden van Aylan is situatie slechter" Auteur: Belga, Christine van Tichel, Floor Bruggeman

    Belga

    "Jaar na hartverscheurende beelden van Aylan is situatie slechter" Auteur: Belga, Christine van Tichel, Floor Bruggeman

    vr 02/09/2016 - 01:07 Update: vr 02/09/2016 - 07:32 Belga, Christine van Tichel, Floor Bruggeman
    Exact een jaar nadat het beeld van de aangespoelde driejarige Aylan wereldwijd verontwaardiging heeft losgeweekt, blijft de Middellandse Zee een massagraf voor vluchtelingen en migranten. Dat klaagt Oxfam Solidariteit aan. Zo kwamen er het voorbije jaar 4.181 vluchtelingen en andere migranten om het leven op weg naar Europa, aldus de ngo. Dat is 12,6 procent meer dan een jaar voordien. Ook de vader van Aylan benadrukt dat de situatie nog slechter is geworden.
  • In Griekenland wachten al 10.000 vluchtelingen op een plek in Europa

    31/08/201620:23

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    In Griekenland wachten al 10.000 vluchtelingen op een plek in Europa

    31/08/201620:23

    Terzake - 31/08/16 - De vluchtelingencrisis lijkt nog lang niet voorbij. Net deze week lijken weer meer vluchtelingen hun kans te wagen en de oversteek naar Europa te maken, onder meer via Griekenland. Maar daar wàchten al tienduizenden op een plek in Europa.
  • "Migrantenstroom was de laatste drie dagen uitzonderlijk"

    31/08/201620:30

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "Migrantenstroom was de laatste drie dagen uitzonderlijk"

    31/08/201620:30

  • Recordaantal mensen zit samen in de Jungle van Calais

    23/08/201619:27

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Recordaantal mensen zit samen in de Jungle van Calais

    23/08/201619:27

    Het journaal 7 - 23/08/16 - In maart werd een groot deel van het vluchtelingenkamp ontruimd en velen zijn toen elders in Frankrijk opgevangen. Maar nu is er weer een massa bijgekomen en dat geeft problemen.
  • Duitse asielzoekers integreren als goedkope arbeidskrachten Auteur: Wim Deloof

    Belga

    Duitse asielzoekers integreren als goedkope arbeidskrachten Auteur: Wim Deloof

    di 09/08/2016 - 11:39 Wim Deloof
    In Duitsland is sinds dit weekend een nieuwe integratiewet van kracht. De bedoeling is onder meer om 100.000 jobs te creëren voor asielzoekers. Daarmee zullen ze 80 eurocent per uur verdienen, bovenop hun uitkering van 700 tot 800 euro.
  • Opnieuw duizenden vluchtelingen via Middellandse Zee onderweg naar Europa

    24/07/201619:25

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Opnieuw duizenden vluchtelingen via Middellandse Zee onderweg naar Europa

    24/07/201619:25

  • Spanning met asielzoekers loopt op aan grens Servië-Hongarije

    13/07/201619:30

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Spanning met asielzoekers loopt op aan grens Servië-Hongarije

    13/07/201619:30

    Het journaal 7 - 13/07/16 - Volgens Frontex, de Europese dienst die de lidstaten van de Unie helpt bij de bewaking van de buitengrenzen, daalt sinds april het aantal asielzoekers dat Europa binnen wil. Toch kwamen er de eerste zes maanden van dit jaar nog zo'n 360.000 vluchtelingen via een illegale weg Europa in.