Vluchtelingencrisis

  • "600 kinderen stierven op Middellandse Zee" Auteur: Christine van Tichel

    Belga

    "600 kinderen stierven op Middellandse Zee" Auteur: Christine van Tichel

    ma 03/10/2016 - 00:43 Christine van Tichel
    Minstens zeshonderd kinderen zijn afgelopen negen maanden gestorven tijdens hun vlucht over de Middellandse Zee. Dat zegt de hulporganisatie Save the Children die de Middellandse Zee een "naamloos graf" noemt voor kinderen die op de vlucht zijn voor oorlog, vervolging en armoede.
  • 50.000 vluchtelingen in Griekenland zijn ten einde raad

    22/09/201620:21

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    50.000 vluchtelingen in Griekenland zijn ten einde raad

    22/09/201620:21

    Terzake - 22/09/16 - De vluchtelingencrisis is nog lang niet opgelost. Europa heeft veel beloofd aan Turkije in ruil voor opvang. Er kwam een akkoord, maar in de praktijk is daar niet veel van terechtgekomen. Hierdoor zitten er nog altijd 50.000 vluchtelingen vast in Griekenland.
  • Vluchteling op VN-top: "We worden genegeerd, niet serieus genomen"

    19/09/201619:15

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vluchteling op VN-top: "We worden genegeerd, niet serieus genomen"

    19/09/201619:15

    Het journaal 7 - 19/09/16 - In New York is de allereerste VN-top over vluchtelingen en migratie begonnen. Wereldleiders uit de 193 deelnemende landen brachten hun eigen visie over de aanpak van de kwestie. Maar ook vluchtelingen zelf kregen een stem.
  • "De ratten zitten overal, ook in het eten"

    19/09/201617:20

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "De ratten zitten overal, ook in het eten"

    19/09/201617:20

    Buitenland - In de Jungle, het vluchtelingenkamp in Calais, leven ongeveer 6.000 mensen in erbarmelijke omstandigheden. Onder hen zijn er ook duizend kinderen. "Karrewiet" praatte met enkelen van hen. Sommigen zijn helemaal alleen naar hier gevlucht.
  • "Jaar na hartverscheurende beelden van Aylan is situatie slechter" Auteur: Belga, Christine van Tichel, Floor Bruggeman

    Belga

    "Jaar na hartverscheurende beelden van Aylan is situatie slechter" Auteur: Belga, Christine van Tichel, Floor Bruggeman

    vr 02/09/2016 - 01:07 Update: vr 02/09/2016 - 07:32 Belga, Christine van Tichel, Floor Bruggeman
    Exact een jaar nadat het beeld van de aangespoelde driejarige Aylan wereldwijd verontwaardiging heeft losgeweekt, blijft de Middellandse Zee een massagraf voor vluchtelingen en migranten. Dat klaagt Oxfam Solidariteit aan. Zo kwamen er het voorbije jaar 4.181 vluchtelingen en andere migranten om het leven op weg naar Europa, aldus de ngo. Dat is 12,6 procent meer dan een jaar voordien. Ook de vader van Aylan benadrukt dat de situatie nog slechter is geworden.
  • In Griekenland wachten al 10.000 vluchtelingen op een plek in Europa

    31/08/201620:23

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    In Griekenland wachten al 10.000 vluchtelingen op een plek in Europa

    31/08/201620:23

    Terzake - 31/08/16 - De vluchtelingencrisis lijkt nog lang niet voorbij. Net deze week lijken weer meer vluchtelingen hun kans te wagen en de oversteek naar Europa te maken, onder meer via Griekenland. Maar daar wàchten al tienduizenden op een plek in Europa.
  • "Migrantenstroom was de laatste drie dagen uitzonderlijk"

    31/08/201620:30

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "Migrantenstroom was de laatste drie dagen uitzonderlijk"

    31/08/201620:30

  • Recordaantal mensen zit samen in de Jungle van Calais

    23/08/201619:27

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Recordaantal mensen zit samen in de Jungle van Calais

    23/08/201619:27

    Het journaal 7 - 23/08/16 - In maart werd een groot deel van het vluchtelingenkamp ontruimd en velen zijn toen elders in Frankrijk opgevangen. Maar nu is er weer een massa bijgekomen en dat geeft problemen.
  • Duitse asielzoekers integreren als goedkope arbeidskrachten Auteur: Wim Deloof

    Belga

    Duitse asielzoekers integreren als goedkope arbeidskrachten Auteur: Wim Deloof

    di 09/08/2016 - 11:39 Wim Deloof
    In Duitsland is sinds dit weekend een nieuwe integratiewet van kracht. De bedoeling is onder meer om 100.000 jobs te creëren voor asielzoekers. Daarmee zullen ze 80 eurocent per uur verdienen, bovenop hun uitkering van 700 tot 800 euro.
  • Opnieuw duizenden vluchtelingen via Middellandse Zee onderweg naar Europa

    24/07/201619:25

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Opnieuw duizenden vluchtelingen via Middellandse Zee onderweg naar Europa

    24/07/201619:25

  • Spanning met asielzoekers loopt op aan grens Servië-Hongarije

    13/07/201619:30

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Spanning met asielzoekers loopt op aan grens Servië-Hongarije

    13/07/201619:30

    Het journaal 7 - 13/07/16 - Volgens Frontex, de Europese dienst die de lidstaten van de Unie helpt bij de bewaking van de buitengrenzen, daalt sinds april het aantal asielzoekers dat Europa binnen wil. Toch kwamen er de eerste zes maanden van dit jaar nog zo'n 360.000 vluchtelingen via een illegale weg Europa in.
  • Eén zomerdag op de Middellandse Zee: 4.500 vluchtelingen uit het water gehaald Auteur: Fabian Lefevere

    Eén zomerdag op de Middellandse Zee: 4.500 vluchtelingen uit het water gehaald Auteur: Fabian Lefevere

    wo 06/07/2016 - 08:18 Fabian Lefevere
    Schepen van de Italiaanse marine, het EU-agentschap Frontex en ngo's hebben goed 4.500 vluchtelingen op de Middellandse Zee gered. Dat meldt de Italiaanse marine.
  • "Nog nooit zo veel vluchtelingen via Middellandse Zee naar Italië" Auteur: Gianni Paelinck

    AP

    "Nog nooit zo veel vluchtelingen via Middellandse Zee naar Italië" Auteur: Gianni Paelinck

    di 28/06/2016 - 07:30 Update: di 28/06/2016 - 09:20 Gianni Paelinck
    De vluchtelingencrisis is nog lang niet bezworen. Daarvoor waarschuwt Fabrice Leggeri, de topman van het Europese grensbewakingsagentschap Frontex, in enkele Duitse kranten. Vanuit West-Afrika zouden dit jaar alleen al zo'n 300.000 vluchtelingen Europa proberen te bereiken via de Maghreblanden. En Egypte wordt stilaan ook een belangrijk vertrekpunt.
  • 9 op de 10 minderjarige vluchtelingen komen alleen naar Europa Auteur: Joris Truyts

    9 op de 10 minderjarige vluchtelingen komen alleen naar Europa Auteur: Joris Truyts

    wo 15/06/2016 - 11:35 Joris Truyts
    9 op de 10 minderjarigen die dit jaar via Italië naar Europa zijn gevlucht, waren alleen, zonder ouders of een andere volwassene. Dat staat in een nieuw rapport van kinderrechtenorganisatie Unicef. In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn er zo'n 7.000 kinderen alleen aangekomen in Italië. Dat is dubbel zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.
  • "EU wakkert mogelijk gruwelijke misbruiken aan in Libië" Auteur: Belga; Christine van Tichel

    AP

    "EU wakkert mogelijk gruwelijke misbruiken aan in Libië" Auteur: Belga; Christine van Tichel

    di 14/06/2016 - 01:10 Belga; Christine van Tichel
    "De Europese plannen om met Libië nauwer samen te werken over migratie zouden de mishandelingen en onbeperkte detentie van duizenden migranten en vluchtelingen kunnen verergeren." Dat zegt Amnesty International.
  • Ruim 100 lichamen gevonden voor de Libische kust Auteur: Denny Baert

    Ruim 100 lichamen gevonden voor de Libische kust Auteur: Denny Baert

    vr 03/06/2016 - 15:43 Denny Baert
    Voor de kust van Libië zijn 117 lichamen gevonden. Waarschijnlijk zijn het de opvarenden van een boot vol vluchtelingen die woensdag is gekapseisd op de Middellandse Zee. Dat vermoedt de Libische Rode Halve Maan die de lichamen heeft geborgen. Intussen is er ook een grote reddingsoperatie bezig bij het Griekse eiland Kreta, waar vandaag een ander schip is omgeslagen.
  • Griekse kustwacht redt 300 vluchtelingen ten zuiden van Kreta Auteur: Sandra Cardoen

    Griekse kustwacht redt 300 vluchtelingen ten zuiden van Kreta Auteur: Sandra Cardoen

    vr 03/06/2016 - 11:24 Sandra Cardoen
    Ten zuiden van het Griekse eiland Kreta is een schip met honderden vluchtelingen in de problemen geraakt. De Griekse kustwacht moest ingrijpen en redde meer dan 300 mensen uit de Middellandse Zee. Drie lichamen zijn uit het water gehaald. Het is onduidelijk hoeveel mensen er exact aan boord waren. Griekse media spreken van wel 700 opvarenden.
  • Meer dan 1 miljoen mensen vroegen vorig jaar asiel aan in de EU Auteur: Belga

    AP

    Meer dan 1 miljoen mensen vroegen vorig jaar asiel aan in de EU Auteur: Belga

    ma 30/05/2016 - 13:08 Belga
    In 2015 hebben meer dan een miljoen mensen asiel aangevraagd in de lidstaten van de Europese Unie (EU). Dat aantal is "veel hoger dan de voorbije jaren" en een vervijfvoudiging in vergelijking met het aantal van 2014. Dat constateert het Europees Agentschap voor de Grondrechten (FRA) in een rapport.
  • Agressie tegen vluchtelingen in Duitsland in stijgende lijn Auteur: Christine van Tichel

    Agressie tegen vluchtelingen in Duitsland in stijgende lijn Auteur: Christine van Tichel

    zo 29/05/2016 - 00:19 Christine van Tichel
    Het aantal gevallen van agressie tegen vluchtelingen in Duitsland zit nog steeds in stijgende lijn. De Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Thomas de Maizière, spreekt in de kranten van de Duitse persgroep Funke over een "gedeeltelijke afstomping van de maatschappij".
  • Italiaanse marine haalt 45 lichamen uit het water Auteur: Christine van Tichel

    Belga

    Italiaanse marine haalt 45 lichamen uit het water Auteur: Christine van Tichel

    za 28/05/2016 - 00:50 Christine van Tichel
    Na de schipbreuk voor de kust van Libië heeft de Italiaanse marine al 45 lichamen uit het water gehaald, zo meldt ze op Twitter. 135 anderen werden gered van de gedeeltelijk gezonken vluchtelingenboot, tientallen mensen zijn nog vermist. Het gaat al om de derde schipbreuk in het gebied in drie dagen tijd.
  • Italiaanse marine filmt hoe boot met 500 migranten kapseist

    26/05/201616:33

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Italiaanse marine filmt hoe boot met 500 migranten kapseist

    26/05/201616:33

    Buitenland - Voor de Libische kust is woensdag een boot met 500 vluchtelingen gekapseisd. De Italiaanse marine was op weg naar de boot en heeft nu beelden vrijgegeven van het moment van de ramp. De meeste opvarenden konden gered worden.
  • 3.000 vluchtelingen gered op Middellandse Zee Auteur: Christine van Tichel

    AP

    3.000 vluchtelingen gered op Middellandse Zee Auteur: Christine van Tichel

    wo 25/05/2016 - 00:43 Christine van Tichel
    Internationale reddingsdiensten hebben opnieuw ongeveer drieduizend vluchtelingen gered vanop de Middellandse Zee. Onder meer schepen van de Italiaanse kustwacht, de militaire missie van de Europese Unie EUNAVFOR MED en een hulporganisatie hebben de vluchtelingen met in totaal 23 boten opgehaald, aldus de kustwacht.
  • Duizenden vluchtelingenkinderen zijn vermist

    03/05/201619:29

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Duizenden vluchtelingenkinderen zijn vermist

    03/05/201619:29

    Het journaal 7 - 03/05/16 - Alleen al in België zijn er sinds begin dit jaar 28 verdwijningen aangegeven bij Child Focus. De Europese Commissie bereidt een aanpak voor om de kinderen beter op te volgen, want van sommigen heeft de overheid zelfs geen foto.
  • Davutoglu: "Vluchtelingenakkoord begint te renderen" Auteur: Belga, Rik Arnoudt

    AP

    Davutoglu: "Vluchtelingenakkoord begint te renderen" Auteur: Belga, Rik Arnoudt

    za 23/04/2016 - 19:18 Update: za 23/04/2016 - 21:26 Belga, Rik Arnoudt
    Het vluchtelingenakkoord tussen de Europese Unie en Turkije begint na enkele weken vruchten af te werpen. Dat heeft de Turkse premier Ahmet Davutoglu gezegd na het bezoek van de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Europese president Donald Tusk aan een vluchtelingenkamp bij Gaziantep, aan de Turks-Syrische grens.
  • EU-lidstaten verleenden meer dan 330.000 asielzoekers bescherming in 2015 Auteur: Belga

    VRT

    EU-lidstaten verleenden meer dan 330.000 asielzoekers bescherming in 2015 Auteur: Belga

    wo 20/04/2016 - 19:18 Belga
    De 28 lidstaten van de Europese Unie hebben vorig jaar internationale bescherming geboden aan 333.350 asielzoekers, een stijging met 72 procent in vergelijking met 2014. De helft van deze asielzoekers kwamen uit Syrië. Dat blijkt uit een balans die het Europese statistische bureau Eurostat heeft verspreid. België verleende bescherming aan 10.900 asielzoekers, van wie er 3.680 uit Syrië kwamen.
  • Europese Commissie: "Akkoord met Turkije treft mensensmokkelaars" Auteur: Belga

    AP

    Europese Commissie: "Akkoord met Turkije treft mensensmokkelaars" Auteur: Belga

    wo 20/04/2016 - 16:50 Belga
    Het Europees-Turkse vluchtelingenakkoord heeft de activiteiten van mensensmokkelaars in die regio klappen toegebracht. Dat concludeert de Europese Commissie in haar eerste evaluatierapport over de omstreden deal. De Commissie erkent wel dat de uitvoering van het hele akkoord nog "in een beginfase" verkeert.
  • UNHCR vreest tot 500 doden bij schipbreuk op Middellandse Zee Auteur: Joris Truyts

    UNHCR vreest tot 500 doden bij schipbreuk op Middellandse Zee Auteur: Joris Truyts

    wo 20/04/2016 - 15:03 Joris Truyts
    UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de VN, vreest op basis van getuigenissen dat er vorige week tot wel 500 doden gevallen zijn bij de schipbreuk van een vluchtelingenboot. Het ging om een overladen boot die vanuit Libië vertrokken was naar Italië.
  • Vluchtelingen krijgen juridisch advies in kamp op Lesbos

    19/04/201619:35

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vluchtelingen krijgen juridisch advies in kamp op Lesbos

    19/04/201619:35

    Het journaal 7 - 19/04/16 - In het kamp van Moria zitten nog meer dan 3.000 vluchtelingen opgesloten. Maar wat hun dossier ook is, de advocaten die hier cliënten bijstaan zien het somber in. Bijna àlle asielaanvragen zullen worden afgewezen.
  • Gesprekken over EU-Turkijedeal gaan door Auteur: Evelien Bogaert

    AP

    Gesprekken over EU-Turkijedeal gaan door Auteur: Evelien Bogaert

    di 19/04/2016 - 14:40 Evelien Bogaert
    De Turkse premier Ahmet Davutoglu heeft gisteren gezegd dat Turkije zijn verplichtingen niet zal nakomen als de visumliberalisering niet voor juni 2016 afgerond is. Om de visumliberalisering door te voeren, moet aan 72 criteria worden voldaan. Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker, die vandaag te gast was in de Raad van Europa, heeft er in zijn speech laten weten dat Turkije alle resterende voorwaarden moet nakomen en dat de criteria niet zullen worden afgezwakt. Morgen komt de Europese Commissie samen om de voortgang van de 72 voorwaarden te bespreken.
  • 46.000 vluchtelingen in Griekenland vast in miserable omstandigheden Auteur: Belgan Christine van Tichel

    AP

    46.000 vluchtelingen in Griekenland vast in miserable omstandigheden Auteur: Belgan Christine van Tichel

    ma 18/04/2016 - 00:48 Belgan Christine van Tichel
    Om een humanitaire catastrofe te vermijden, moet Europa "zeer dringend vluchtelingen uit Griekenland halen". Dat zegt mensenrechtenorganisatie Amnesty International in haar rapport "Trapped in Greece: an avoidable refugee crisis". Later vandaag komen de Europese ministers van Buitenlandse Zaken bijeen over, onder andere, de vluchtelingencrisis.
  • Griekenland probeert vluchtelingenopvang beter te organiseren

    14/04/201619:28

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Griekenland probeert vluchtelingenopvang beter te organiseren

    14/04/201619:28

    Het journaal 7 - 14/04/16 - De Griekse regering wil onder andere de haven van Piraeus vrij maken. Voorlopig niet met dwang, maar wie wil krijgt een plekje in een nieuw opvangkamp. Maar vele vluchtelingen willen in Pireaus blijven.
  • Tusk beducht voor "never-ending" vluchtelingencrisis Auteur: Belga

    Tusk beducht voor "never-ending" vluchtelingencrisis Auteur: Belga

    wo 13/04/2016 - 13:29 Belga
    Europees president Donald Tusk heeft in het Europees Parlement het akkoord met Turkije over het terugsturen van vluchtelingen verdedigd. Hij erkende dat de deal met Ankara allesbehalve "de politieke heilige graal" is die de grootste migratiecrisis sinds mensenheugnis zal oplossen. Meer zelfs, Tusk is beducht voor "een never-ending story".
  • VN hekelt gebruik van traangas aan Grieks-Macedonische grens Auteur: Jolien Sevenoy

    AP

    VN hekelt gebruik van traangas aan Grieks-Macedonische grens Auteur: Jolien Sevenoy

    ma 11/04/2016 - 16:34 Jolien Sevenoy
    Eerder deze week raakten honderden vluchtelingen gewond toen de Macedonische politie traangas tegen hen inzette om te voorkomen dat ze de Grieks-Macedonische grens zouden oversteken. Het VN-vluchtelingenagentschap hekelt de hele situatie en zegt dat zulke acties niet bij het imago van Europa passen. Ook de Griekse premier Tsipras veroordeelt de acties van de Macedonische politie.
  • Vluchtelingen bestormen grens in Idomeni, politie zet traangas in Auteur: Joris Truyts

    AP

    Vluchtelingen bestormen grens in Idomeni, politie zet traangas in Auteur: Joris Truyts

    zo 10/04/2016 - 15:39 Update: zo 10/04/2016 - 19:24 Joris Truyts
    In Idomeni, aan de Grieks-Macedonische grens, heeft de politie traangas gebruikt tegen honderden vluchtelingen die de grens wilden oversteken. Daarbij zouden honderden gewonden gevallen zijn.
  • Opnieuw tientallen migranten van Griekenland naar Turkije

    08/04/201613:22

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Opnieuw tientallen migranten van Griekenland naar Turkije

    08/04/201613:22

  • Aantal vluchtelingen in Duitsland drastisch gedaald Auteur: Belga

    Aantal vluchtelingen in Duitsland drastisch gedaald Auteur: Belga

    vr 08/04/2016 - 11:34 Belga
    Na de sluiting van de Balkanroute is het aantal nieuw aangekomen vluchtelingen in Duitsland drastisch gedaald.
  • Opnieuw boot met vluchtelingen terug naar Turkije gestuurd Auteur: Gianni Paelinck

    Belga

    Opnieuw boot met vluchtelingen terug naar Turkije gestuurd Auteur: Gianni Paelinck

    vr 08/04/2016 - 07:29 Gianni Paelinck
    Vanop het Griekse eiland Lesbos is opnieuw een kleine ferry vertrokken richting Turkije. Aan boord 45 Pakistaanse mannen die naar Europa waren gekomen om asiel te zoeken.
  • Vluchtelingen in Griekenland worden voorlopig niet naar Turkije gestuurd Auteur: Belga

    AP

    Vluchtelingen in Griekenland worden voorlopig niet naar Turkije gestuurd Auteur: Belga

    wo 06/04/2016 - 20:37 Belga
    Door de forse stijging in het aantal asielaanvragen in Griekenland, als gevolg van het akkoord tussen de EU en Turkije, wordt er een "pauze" van 15 dagen ingelast voor het terugsturen van asielzoekers naar Turkije. Dat heeft de Griekse minister van Europese Zaken Nikos Xydakis gezegd. Vluchtelingen die geen asiel aanvragen, kunnen wel nog teruggestuurd worden als onderdeel van het akkoord.
  • Vandaag geen uitwijzingen naar Turkije Auteur: Belga, Denny Baert

    AP

    Vandaag geen uitwijzingen naar Turkije Auteur: Belga, Denny Baert

    di 05/04/2016 - 09:39 Belga, Denny Baert
    Daags na de uitwijzing van de eerste 200 vluchtelingen zullen er waarschijnlijk geen vluchtelingen met boten van Griekenland naar Turkije worden gebracht. In de havens van de Griekse eilanden Lesbos en Chios, waar gisteren drie terugkeerboten vertrokken, is het vanochtend rustig. Dat zegt de gouverneur van de eilanden.
  • "Hiermee laat Europa bescherming van vluchtelingen los" Auteur: Belga

    "Hiermee laat Europa bescherming van vluchtelingen los" Auteur: Belga

    ma 04/04/2016 - 15:30 Belga
    "Het terugkeerbeleid via de Egeïsche Zee dat vandaag is gestart, is symbolisch voor het loslaten door Europa van de bescherming van vluchtelingen." Dat zegt Gauri Van Gulik , de afgevaardigde van Amnesty International voor Europa en Centraal-Azië. Van Gulik is momenteel op het Griekse eiland Lesbos vanwaar de vluchtelingen worden teruggestuurd naar Turkije.
  • Eerste vluchtelingen uit Turkije in Duitsland aangekomen

    04/04/201613:18

    VRT vod

    Eerste vluchtelingen uit Turkije in Duitsland aangekomen

    04/04/201613:18

    Het journaal 1 - 04/04/16 - Het gaat om 16 mensen. Later vandaag komen er nog 16 aan. Op die manier wil Europa Syrische oorlogsvluchtelingen een legaal alternatief bieden voor de illegale vlucht naar Europa.