Vluchtelingencrisis

  • "600 kinderen stierven op Middellandse Zee" Auteur: Christine van Tichel

    Belga

    "600 kinderen stierven op Middellandse Zee" Auteur: Christine van Tichel

    ma 03/10/2016 - 00:43 Christine van Tichel
    Minstens zeshonderd kinderen zijn afgelopen negen maanden gestorven tijdens hun vlucht over de Middellandse Zee. Dat zegt de hulporganisatie Save the Children die de Middellandse Zee een "naamloos graf" noemt voor kinderen die op de vlucht zijn voor oorlog, vervolging en armoede.
  • 50.000 vluchtelingen in Griekenland zijn ten einde raad

    22/09/201620:21

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    50.000 vluchtelingen in Griekenland zijn ten einde raad

    22/09/201620:21

    Terzake - 22/09/16 - De vluchtelingencrisis is nog lang niet opgelost. Europa heeft veel beloofd aan Turkije in ruil voor opvang. Er kwam een akkoord, maar in de praktijk is daar niet veel van terechtgekomen. Hierdoor zitten er nog altijd 50.000 vluchtelingen vast in Griekenland.
  • Vluchteling op VN-top: "We worden genegeerd, niet serieus genomen"

    19/09/201619:15

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vluchteling op VN-top: "We worden genegeerd, niet serieus genomen"

    19/09/201619:15

    Het journaal 7 - 19/09/16 - In New York is de allereerste VN-top over vluchtelingen en migratie begonnen. Wereldleiders uit de 193 deelnemende landen brachten hun eigen visie over de aanpak van de kwestie. Maar ook vluchtelingen zelf kregen een stem.
  • "De ratten zitten overal, ook in het eten"

    19/09/201617:20

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "De ratten zitten overal, ook in het eten"

    19/09/201617:20

    Buitenland - In de Jungle, het vluchtelingenkamp in Calais, leven ongeveer 6.000 mensen in erbarmelijke omstandigheden. Onder hen zijn er ook duizend kinderen. "Karrewiet" praatte met enkelen van hen. Sommigen zijn helemaal alleen naar hier gevlucht.
  • "Jaar na hartverscheurende beelden van Aylan is situatie slechter" Auteur: Belga, Christine van Tichel, Floor Bruggeman

    Belga

    "Jaar na hartverscheurende beelden van Aylan is situatie slechter" Auteur: Belga, Christine van Tichel, Floor Bruggeman

    vr 02/09/2016 - 01:07 Update: vr 02/09/2016 - 07:32 Belga, Christine van Tichel, Floor Bruggeman
    Exact een jaar nadat het beeld van de aangespoelde driejarige Aylan wereldwijd verontwaardiging heeft losgeweekt, blijft de Middellandse Zee een massagraf voor vluchtelingen en migranten. Dat klaagt Oxfam Solidariteit aan. Zo kwamen er het voorbije jaar 4.181 vluchtelingen en andere migranten om het leven op weg naar Europa, aldus de ngo. Dat is 12,6 procent meer dan een jaar voordien. Ook de vader van Aylan benadrukt dat de situatie nog slechter is geworden.
  • In Griekenland wachten al 10.000 vluchtelingen op een plek in Europa

    31/08/201620:23

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    In Griekenland wachten al 10.000 vluchtelingen op een plek in Europa

    31/08/201620:23

    Terzake - 31/08/16 - De vluchtelingencrisis lijkt nog lang niet voorbij. Net deze week lijken weer meer vluchtelingen hun kans te wagen en de oversteek naar Europa te maken, onder meer via Griekenland. Maar daar wàchten al tienduizenden op een plek in Europa.
  • "Migrantenstroom was de laatste drie dagen uitzonderlijk"

    31/08/201620:30

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "Migrantenstroom was de laatste drie dagen uitzonderlijk"

    31/08/201620:30

  • Recordaantal mensen zit samen in de Jungle van Calais

    23/08/201619:27

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Recordaantal mensen zit samen in de Jungle van Calais

    23/08/201619:27

    Het journaal 7 - 23/08/16 - In maart werd een groot deel van het vluchtelingenkamp ontruimd en velen zijn toen elders in Frankrijk opgevangen. Maar nu is er weer een massa bijgekomen en dat geeft problemen.
  • Duitse asielzoekers integreren als goedkope arbeidskrachten Auteur: Wim Deloof

    Belga

    Duitse asielzoekers integreren als goedkope arbeidskrachten Auteur: Wim Deloof

    di 09/08/2016 - 11:39 Wim Deloof
    In Duitsland is sinds dit weekend een nieuwe integratiewet van kracht. De bedoeling is onder meer om 100.000 jobs te creëren voor asielzoekers. Daarmee zullen ze 80 eurocent per uur verdienen, bovenop hun uitkering van 700 tot 800 euro.
  • Opnieuw duizenden vluchtelingen via Middellandse Zee onderweg naar Europa

    24/07/201619:25

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Opnieuw duizenden vluchtelingen via Middellandse Zee onderweg naar Europa

    24/07/201619:25

  • Spanning met asielzoekers loopt op aan grens Servië-Hongarije

    13/07/201619:30

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Spanning met asielzoekers loopt op aan grens Servië-Hongarije

    13/07/201619:30

    Het journaal 7 - 13/07/16 - Volgens Frontex, de Europese dienst die de lidstaten van de Unie helpt bij de bewaking van de buitengrenzen, daalt sinds april het aantal asielzoekers dat Europa binnen wil. Toch kwamen er de eerste zes maanden van dit jaar nog zo'n 360.000 vluchtelingen via een illegale weg Europa in.
  • Eén zomerdag op de Middellandse Zee: 4.500 vluchtelingen uit het water gehaald Auteur: Fabian Lefevere

    Eén zomerdag op de Middellandse Zee: 4.500 vluchtelingen uit het water gehaald Auteur: Fabian Lefevere

    wo 06/07/2016 - 08:18 Fabian Lefevere
    Schepen van de Italiaanse marine, het EU-agentschap Frontex en ngo's hebben goed 4.500 vluchtelingen op de Middellandse Zee gered. Dat meldt de Italiaanse marine.
  • "Nog nooit zo veel vluchtelingen via Middellandse Zee naar Italië" Auteur: Gianni Paelinck

    AP

    "Nog nooit zo veel vluchtelingen via Middellandse Zee naar Italië" Auteur: Gianni Paelinck

    di 28/06/2016 - 07:30 Update: di 28/06/2016 - 09:20 Gianni Paelinck
    De vluchtelingencrisis is nog lang niet bezworen. Daarvoor waarschuwt Fabrice Leggeri, de topman van het Europese grensbewakingsagentschap Frontex, in enkele Duitse kranten. Vanuit West-Afrika zouden dit jaar alleen al zo'n 300.000 vluchtelingen Europa proberen te bereiken via de Maghreblanden. En Egypte wordt stilaan ook een belangrijk vertrekpunt.
  • 9 op de 10 minderjarige vluchtelingen komen alleen naar Europa Auteur: Joris Truyts

    9 op de 10 minderjarige vluchtelingen komen alleen naar Europa Auteur: Joris Truyts

    wo 15/06/2016 - 11:35 Joris Truyts
    9 op de 10 minderjarigen die dit jaar via Italië naar Europa zijn gevlucht, waren alleen, zonder ouders of een andere volwassene. Dat staat in een nieuw rapport van kinderrechtenorganisatie Unicef. In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn er zo'n 7.000 kinderen alleen aangekomen in Italië. Dat is dubbel zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.
  • "EU wakkert mogelijk gruwelijke misbruiken aan in Libië" Auteur: Belga; Christine van Tichel

    AP

    "EU wakkert mogelijk gruwelijke misbruiken aan in Libië" Auteur: Belga; Christine van Tichel

    di 14/06/2016 - 01:10 Belga; Christine van Tichel
    "De Europese plannen om met Libië nauwer samen te werken over migratie zouden de mishandelingen en onbeperkte detentie van duizenden migranten en vluchtelingen kunnen verergeren." Dat zegt Amnesty International.
  • Ruim 100 lichamen gevonden voor de Libische kust Auteur: Denny Baert

    Ruim 100 lichamen gevonden voor de Libische kust Auteur: Denny Baert

    vr 03/06/2016 - 15:43 Denny Baert
    Voor de kust van Libië zijn 117 lichamen gevonden. Waarschijnlijk zijn het de opvarenden van een boot vol vluchtelingen die woensdag is gekapseisd op de Middellandse Zee. Dat vermoedt de Libische Rode Halve Maan die de lichamen heeft geborgen. Intussen is er ook een grote reddingsoperatie bezig bij het Griekse eiland Kreta, waar vandaag een ander schip is omgeslagen.
  • Griekse kustwacht redt 300 vluchtelingen ten zuiden van Kreta Auteur: Sandra Cardoen

    Griekse kustwacht redt 300 vluchtelingen ten zuiden van Kreta Auteur: Sandra Cardoen

    vr 03/06/2016 - 11:24 Sandra Cardoen
    Ten zuiden van het Griekse eiland Kreta is een schip met honderden vluchtelingen in de problemen geraakt. De Griekse kustwacht moest ingrijpen en redde meer dan 300 mensen uit de Middellandse Zee. Drie lichamen zijn uit het water gehaald. Het is onduidelijk hoeveel mensen er exact aan boord waren. Griekse media spreken van wel 700 opvarenden.
  • Meer dan 1 miljoen mensen vroegen vorig jaar asiel aan in de EU Auteur: Belga

    AP

    Meer dan 1 miljoen mensen vroegen vorig jaar asiel aan in de EU Auteur: Belga

    ma 30/05/2016 - 13:08 Belga
    In 2015 hebben meer dan een miljoen mensen asiel aangevraagd in de lidstaten van de Europese Unie (EU). Dat aantal is "veel hoger dan de voorbije jaren" en een vervijfvoudiging in vergelijking met het aantal van 2014. Dat constateert het Europees Agentschap voor de Grondrechten (FRA) in een rapport.
  • Agressie tegen vluchtelingen in Duitsland in stijgende lijn Auteur: Christine van Tichel

    Agressie tegen vluchtelingen in Duitsland in stijgende lijn Auteur: Christine van Tichel

    zo 29/05/2016 - 00:19 Christine van Tichel
    Het aantal gevallen van agressie tegen vluchtelingen in Duitsland zit nog steeds in stijgende lijn. De Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Thomas de Maizière, spreekt in de kranten van de Duitse persgroep Funke over een "gedeeltelijke afstomping van de maatschappij".
  • Italiaanse marine haalt 45 lichamen uit het water Auteur: Christine van Tichel

    Belga

    Italiaanse marine haalt 45 lichamen uit het water Auteur: Christine van Tichel

    za 28/05/2016 - 00:50 Christine van Tichel
    Na de schipbreuk voor de kust van Libië heeft de Italiaanse marine al 45 lichamen uit het water gehaald, zo meldt ze op Twitter. 135 anderen werden gered van de gedeeltelijk gezonken vluchtelingenboot, tientallen mensen zijn nog vermist. Het gaat al om de derde schipbreuk in het gebied in drie dagen tijd.
  • Italiaanse marine filmt hoe boot met 500 migranten kapseist

    26/05/201616:33

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Italiaanse marine filmt hoe boot met 500 migranten kapseist

    26/05/201616:33

    Buitenland - Voor de Libische kust is woensdag een boot met 500 vluchtelingen gekapseisd. De Italiaanse marine was op weg naar de boot en heeft nu beelden vrijgegeven van het moment van de ramp. De meeste opvarenden konden gered worden.
  • 3.000 vluchtelingen gered op Middellandse Zee Auteur: Christine van Tichel

    AP

    3.000 vluchtelingen gered op Middellandse Zee Auteur: Christine van Tichel

    wo 25/05/2016 - 00:43 Christine van Tichel
    Internationale reddingsdiensten hebben opnieuw ongeveer drieduizend vluchtelingen gered vanop de Middellandse Zee. Onder meer schepen van de Italiaanse kustwacht, de militaire missie van de Europese Unie EUNAVFOR MED en een hulporganisatie hebben de vluchtelingen met in totaal 23 boten opgehaald, aldus de kustwacht.
  • Duizenden vluchtelingenkinderen zijn vermist

    03/05/201619:29

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Duizenden vluchtelingenkinderen zijn vermist

    03/05/201619:29

    Het journaal 7 - 03/05/16 - Alleen al in België zijn er sinds begin dit jaar 28 verdwijningen aangegeven bij Child Focus. De Europese Commissie bereidt een aanpak voor om de kinderen beter op te volgen, want van sommigen heeft de overheid zelfs geen foto.
  • Davutoglu: "Vluchtelingenakkoord begint te renderen" Auteur: Belga, Rik Arnoudt

    AP

    Davutoglu: "Vluchtelingenakkoord begint te renderen" Auteur: Belga, Rik Arnoudt

    za 23/04/2016 - 19:18 Update: za 23/04/2016 - 21:26 Belga, Rik Arnoudt
    Het vluchtelingenakkoord tussen de Europese Unie en Turkije begint na enkele weken vruchten af te werpen. Dat heeft de Turkse premier Ahmet Davutoglu gezegd na het bezoek van de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Europese president Donald Tusk aan een vluchtelingenkamp bij Gaziantep, aan de Turks-Syrische grens.
  • EU-lidstaten verleenden meer dan 330.000 asielzoekers bescherming in 2015 Auteur: Belga

    VRT

    EU-lidstaten verleenden meer dan 330.000 asielzoekers bescherming in 2015 Auteur: Belga

    wo 20/04/2016 - 19:18 Belga
    De 28 lidstaten van de Europese Unie hebben vorig jaar internationale bescherming geboden aan 333.350 asielzoekers, een stijging met 72 procent in vergelijking met 2014. De helft van deze asielzoekers kwamen uit Syrië. Dat blijkt uit een balans die het Europese statistische bureau Eurostat heeft verspreid. België verleende bescherming aan 10.900 asielzoekers, van wie er 3.680 uit Syrië kwamen.
  • Europese Commissie: "Akkoord met Turkije treft mensensmokkelaars" Auteur: Belga

    AP

    Europese Commissie: "Akkoord met Turkije treft mensensmokkelaars" Auteur: Belga

    wo 20/04/2016 - 16:50 Belga
    Het Europees-Turkse vluchtelingenakkoord heeft de activiteiten van mensensmokkelaars in die regio klappen toegebracht. Dat concludeert de Europese Commissie in haar eerste evaluatierapport over de omstreden deal. De Commissie erkent wel dat de uitvoering van het hele akkoord nog "in een beginfase" verkeert.
  • UNHCR vreest tot 500 doden bij schipbreuk op Middellandse Zee Auteur: Joris Truyts

    UNHCR vreest tot 500 doden bij schipbreuk op Middellandse Zee Auteur: Joris Truyts

    wo 20/04/2016 - 15:03 Joris Truyts
    UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de VN, vreest op basis van getuigenissen dat er vorige week tot wel 500 doden gevallen zijn bij de schipbreuk van een vluchtelingenboot. Het ging om een overladen boot die vanuit Libië vertrokken was naar Italië.
  • Vluchtelingen krijgen juridisch advies in kamp op Lesbos

    19/04/201619:35

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vluchtelingen krijgen juridisch advies in kamp op Lesbos

    19/04/201619:35

    Het journaal 7 - 19/04/16 - In het kamp van Moria zitten nog meer dan 3.000 vluchtelingen opgesloten. Maar wat hun dossier ook is, de advocaten die hier cliënten bijstaan zien het somber in. Bijna àlle asielaanvragen zullen worden afgewezen.
  • Gesprekken over EU-Turkijedeal gaan door Auteur: Evelien Bogaert

    AP

    Gesprekken over EU-Turkijedeal gaan door Auteur: Evelien Bogaert

    di 19/04/2016 - 14:40 Evelien Bogaert
    De Turkse premier Ahmet Davutoglu heeft gisteren gezegd dat Turkije zijn verplichtingen niet zal nakomen als de visumliberalisering niet voor juni 2016 afgerond is. Om de visumliberalisering door te voeren, moet aan 72 criteria worden voldaan. Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker, die vandaag te gast was in de Raad van Europa, heeft er in zijn speech laten weten dat Turkije alle resterende voorwaarden moet nakomen en dat de criteria niet zullen worden afgezwakt. Morgen komt de Europese Commissie samen om de voortgang van de 72 voorwaarden te bespreken.
  • 46.000 vluchtelingen in Griekenland vast in miserable omstandigheden Auteur: Belgan Christine van Tichel

    AP

    46.000 vluchtelingen in Griekenland vast in miserable omstandigheden Auteur: Belgan Christine van Tichel

    ma 18/04/2016 - 00:48 Belgan Christine van Tichel
    Om een humanitaire catastrofe te vermijden, moet Europa "zeer dringend vluchtelingen uit Griekenland halen". Dat zegt mensenrechtenorganisatie Amnesty International in haar rapport "Trapped in Greece: an avoidable refugee crisis". Later vandaag komen de Europese ministers van Buitenlandse Zaken bijeen over, onder andere, de vluchtelingencrisis.
  • Griekenland probeert vluchtelingenopvang beter te organiseren

    14/04/201619:28

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Griekenland probeert vluchtelingenopvang beter te organiseren

    14/04/201619:28

    Het journaal 7 - 14/04/16 - De Griekse regering wil onder andere de haven van Piraeus vrij maken. Voorlopig niet met dwang, maar wie wil krijgt een plekje in een nieuw opvangkamp. Maar vele vluchtelingen willen in Pireaus blijven.
  • Tusk beducht voor "never-ending" vluchtelingencrisis Auteur: Belga

    Tusk beducht voor "never-ending" vluchtelingencrisis Auteur: Belga

    wo 13/04/2016 - 13:29 Belga
    Europees president Donald Tusk heeft in het Europees Parlement het akkoord met Turkije over het terugsturen van vluchtelingen verdedigd. Hij erkende dat de deal met Ankara allesbehalve "de politieke heilige graal" is die de grootste migratiecrisis sinds mensenheugnis zal oplossen. Meer zelfs, Tusk is beducht voor "een never-ending story".
  • VN hekelt gebruik van traangas aan Grieks-Macedonische grens Auteur: Jolien Sevenoy

    AP

    VN hekelt gebruik van traangas aan Grieks-Macedonische grens Auteur: Jolien Sevenoy

    ma 11/04/2016 - 16:34 Jolien Sevenoy
    Eerder deze week raakten honderden vluchtelingen gewond toen de Macedonische politie traangas tegen hen inzette om te voorkomen dat ze de Grieks-Macedonische grens zouden oversteken. Het VN-vluchtelingenagentschap hekelt de hele situatie en zegt dat zulke acties niet bij het imago van Europa passen. Ook de Griekse premier Tsipras veroordeelt de acties van de Macedonische politie.
  • Vluchtelingen bestormen grens in Idomeni, politie zet traangas in Auteur: Joris Truyts

    AP

    Vluchtelingen bestormen grens in Idomeni, politie zet traangas in Auteur: Joris Truyts

    zo 10/04/2016 - 15:39 Update: zo 10/04/2016 - 19:24 Joris Truyts
    In Idomeni, aan de Grieks-Macedonische grens, heeft de politie traangas gebruikt tegen honderden vluchtelingen die de grens wilden oversteken. Daarbij zouden honderden gewonden gevallen zijn.
  • Opnieuw tientallen migranten van Griekenland naar Turkije

    08/04/201613:22

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Opnieuw tientallen migranten van Griekenland naar Turkije

    08/04/201613:22

  • Aantal vluchtelingen in Duitsland drastisch gedaald Auteur: Belga

    Aantal vluchtelingen in Duitsland drastisch gedaald Auteur: Belga

    vr 08/04/2016 - 11:34 Belga
    Na de sluiting van de Balkanroute is het aantal nieuw aangekomen vluchtelingen in Duitsland drastisch gedaald.
  • Opnieuw boot met vluchtelingen terug naar Turkije gestuurd Auteur: Gianni Paelinck

    Belga

    Opnieuw boot met vluchtelingen terug naar Turkije gestuurd Auteur: Gianni Paelinck

    vr 08/04/2016 - 07:29 Gianni Paelinck
    Vanop het Griekse eiland Lesbos is opnieuw een kleine ferry vertrokken richting Turkije. Aan boord 45 Pakistaanse mannen die naar Europa waren gekomen om asiel te zoeken.
  • Vluchtelingen in Griekenland worden voorlopig niet naar Turkije gestuurd Auteur: Belga

    AP

    Vluchtelingen in Griekenland worden voorlopig niet naar Turkije gestuurd Auteur: Belga

    wo 06/04/2016 - 20:37 Belga
    Door de forse stijging in het aantal asielaanvragen in Griekenland, als gevolg van het akkoord tussen de EU en Turkije, wordt er een "pauze" van 15 dagen ingelast voor het terugsturen van asielzoekers naar Turkije. Dat heeft de Griekse minister van Europese Zaken Nikos Xydakis gezegd. Vluchtelingen die geen asiel aanvragen, kunnen wel nog teruggestuurd worden als onderdeel van het akkoord.
  • Vandaag geen uitwijzingen naar Turkije Auteur: Belga, Denny Baert

    AP

    Vandaag geen uitwijzingen naar Turkije Auteur: Belga, Denny Baert

    di 05/04/2016 - 09:39 Belga, Denny Baert
    Daags na de uitwijzing van de eerste 200 vluchtelingen zullen er waarschijnlijk geen vluchtelingen met boten van Griekenland naar Turkije worden gebracht. In de havens van de Griekse eilanden Lesbos en Chios, waar gisteren drie terugkeerboten vertrokken, is het vanochtend rustig. Dat zegt de gouverneur van de eilanden.
  • "Hiermee laat Europa bescherming van vluchtelingen los" Auteur: Belga

    "Hiermee laat Europa bescherming van vluchtelingen los" Auteur: Belga

    ma 04/04/2016 - 15:30 Belga
    "Het terugkeerbeleid via de Egeïsche Zee dat vandaag is gestart, is symbolisch voor het loslaten door Europa van de bescherming van vluchtelingen." Dat zegt Gauri Van Gulik , de afgevaardigde van Amnesty International voor Europa en Centraal-Azië. Van Gulik is momenteel op het Griekse eiland Lesbos vanwaar de vluchtelingen worden teruggestuurd naar Turkije.
  • Eerste vluchtelingen uit Turkije in Duitsland aangekomen

    04/04/201613:18

    VRT vod

    Eerste vluchtelingen uit Turkije in Duitsland aangekomen

    04/04/201613:18

    Het journaal 1 - 04/04/16 - Het gaat om 16 mensen. Later vandaag komen er nog 16 aan. Op die manier wil Europa Syrische oorlogsvluchtelingen een legaal alternatief bieden voor de illegale vlucht naar Europa.
  • Vluchtelingenorganisaties vinden Turkije geen veilig alternatief

    04/04/201613:17

    VRT vod

    Vluchtelingenorganisaties vinden Turkije geen veilig alternatief

    04/04/201613:17

    Het journaal 1 - 04/04/16 - Het terugsturen van migranten en asielzoekers van Griekenland naar Turkije is een onderdeel van het akkoord dat de Europese Unie met Turkije afsloot. Vluchtelingenorganisaties hebben er nog altijd grote vragen bij.
  • Per teruggestuurde vluchteling een agent in burger

    04/04/201613:13

    VRT vod

    Per teruggestuurde vluchteling een agent in burger

    04/04/201613:13

    Het journaal 1 - 04/04/16 - Het veelbesproken terugstuurplan voor vluchtelingen en migranten van Griekenland naar Turkije is vanmorgen echt van start gegaan.
  • "Nog niet duidelijk wanneer eerste vlucht met Syriërs naar België komt" Auteur: Belga

    Belga

    "Nog niet duidelijk wanneer eerste vlucht met Syriërs naar België komt" Auteur: Belga

    ma 04/04/2016 - 11:57 Belga
    Wanneer de eerste Syrische vluchtelingen per vliegtuig vanuit Turkije naar ons land komen, is nog niet duidelijk. Dat zegt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). Griekenland stuurt sinds vandaag vluchtelingen terug naar Turkije. Omgekeerd hebben de Turken in het kader van de deal met de Europese Unie de eerste vluchtelingen naar Duitsland gestuurd.
  • Migrantencarrousel met Turkije komt op gang Auteur: Denny Baert

    AP

    Migrantencarrousel met Turkije komt op gang Auteur: Denny Baert

    ma 04/04/2016 - 08:04 Update: ma 04/04/2016 - 09:51 Denny Baert
    Griekenland is begonnen met het terugsturen van migranten naar Turkije. Drie boten met vluchtelingen zijn vanochtend aangekomen in Turkije. Ze waren in alle vroegte vertrokken aan de Griekse eilanden Lesbos en Gios. Tegelijk zijn ook de eerste Syrische vluchtelingen uit Turkije aangekomen in Duitsland. Daarmee wordt de deal tussen Europa en Turkije nu dus uitgevoerd.
  • Europa houdt vast aan terugsturen vluchtelingen vanaf maandag Auteur: Belga

    Europa houdt vast aan terugsturen vluchtelingen vanaf maandag Auteur: Belga

    vr 01/04/2016 - 14:31 Belga
    Ondanks de wankele voorbereiding en de snoeiharde kritiek van vluchtelingenorganisaties rekent de Europese Unie erop dat de terugkeer van vluchtelingen vanuit Griekenland naar Turkije maandag zoals gepland van start kan gaan. Volgens het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken zullen er maandag meteen honderden mensen worden teruggebracht.
  • Amnesty: "Turkije stuurt duizenden Syriërs terug naar Syrië"

    01/04/201613:22

    VRT vod

    Amnesty: "Turkije stuurt duizenden Syriërs terug naar Syrië"

    01/04/201613:22

    Het journaal 1 - 01/04/16 - De Turkse premier Davutoglu blijft erbij. Vanaf maandag wordt de veelbesproken deal met Europa in de praktijk gebracht. Maar Amnesty International legt nu een bom onder het akkoord.
  • Honderden vluchtelingen breken uit gesloten centrum op Chios Auteur: Belga

    Honderden vluchtelingen breken uit gesloten centrum op Chios Auteur: Belga

    vr 01/04/2016 - 10:46 Update: vr 01/04/2016 - 15:49 Belga
    Minstens 500 vluchtelingen zijn vanmiddag uitgebroken uit het gesloten opvangcentrum Vial op het Griekse eiland Chios. De krant "Ta Nea" schrijft op haar website dat de vluchtelingen de afsluiting rond het kamp hebben doorgeknipt en zich vervolgens naar de haven van het eiland hebben begeven. Bronnen bij de Griekse kustwacht bevestigen de gebeurtenissen. Aan journalisten zeiden ze dat hun leven in het centrum in gevaar is.
  • "Welvarende landen moeten meer Syriërs opvangen" Auteur: Belga, Kevin Calluy

    AP

    "Welvarende landen moeten meer Syriërs opvangen" Auteur: Belga, Kevin Calluy

    wo 30/03/2016 - 16:56 Belga, Kevin Calluy
    Welvarende landen zouden op vraag van de Verenigde Naties een half miljoen bijkomende Syrische oorlogsvluchtelingen moeten opnemen. De al lang verzadigde buurlanden van Syrië moeten geholpen worden. Dat verklaarde VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon vandaag in Genève op een bijzondere vergadering voor een rechtvaardigere spreiding van Syrische vluchtelingen.
  • Finland en Rusland sluiten Noordpoolroute Auteur: Christine van Tichel

    AP

    Finland en Rusland sluiten Noordpoolroute Auteur: Christine van Tichel

    do 24/03/2016 - 00:40 Christine van Tichel
    Rusland en Finland hebben woensdag een akkoord ondertekend voor de tijdelijke sluiting van de noordelijke grenzen voor migranten, waardoor die niet meer via de Noordpool de Schengenzone kunnen bereiken. Dat heeft de Finse overheid gemeld.
  • EU start met snelle uitvoering Europees-Turks-akkoord Auteur: Belga

    AP

    EU start met snelle uitvoering Europees-Turks-akkoord Auteur: Belga

    ma 21/03/2016 - 21:21 Belga
    De Europese Commissie heeft nieuwe wetgeving voorgesteld om het samenwerkingsakkoord met Turkije in het kader van de vluchtelingencrisis te implementeren. Intussen hebben al 20 lidstaten beloofd personeel naar de Griekse eilanden te sturen, waaronder ook België.
  • Turkse waarnemers op Griekse Egeïsche eilanden Auteur: Jos De Greef

    AP

    Turkse waarnemers op Griekse Egeïsche eilanden Auteur: Jos De Greef

    ma 21/03/2016 - 17:04 Update: ma 21/03/2016 - 17:47 Jos De Greef
    Een groep van Turkse waarnemers is aangekomen op de Griekse eilanden Lesbos en Chios in de Egeïsche Zee. Dat is een eerste stap in de uitvoering van het vluchtelingenakkoord dat de Europese Unie en Turkije vorige vrijdag hebben gesloten.
  • Turkse waarnemers zijn aangekomen op Lesbos

    21/03/201613:21

    VRT vod

    Turkse waarnemers zijn aangekomen op Lesbos

    21/03/201613:21

  • Vluchtelingen blijven toekomen in Griekenland Auteur: Luc De Roy

    Vluchtelingen blijven toekomen in Griekenland Auteur: Luc De Roy

    zo 20/03/2016 - 20:11 Update: zo 20/03/2016 - 23:38 Luc De Roy
    Ondanks de inwerkingtreding van een akkoord tussen Europa en Turkije om de toestroom van vluchtelingen in te perken, blijven er vluchtelingen aankomen in Griekenland. In de nacht van zaterdag op zondag zijn van de Turkse kusten 875 mensen overgestoken naar Griekse eilanden, zo heeft de Griekse crisisstaf vandaag meegedeeld. Zaterdag waren er ook al 1.498 vluchtelingen van Turkije naar Griekenland getrokken, vrijdag 679 en donderdag 239.
  • Is deal tussen Europa en Turkije de oplossing voor vluchtelingenprobleem?

    20/03/201612:10

    VRT vod

    Is deal tussen Europa en Turkije de oplossing voor vluchtelingenprobleem?

    20/03/201612:10

  • "Plan is onmogelijk in 24 uur tijd te realiseren" Auteur: Veerle De Vos, Sandra Cardoen

    "Plan is onmogelijk in 24 uur tijd te realiseren" Auteur: Veerle De Vos, Sandra Cardoen

    zo 20/03/2016 - 07:48 Veerle De Vos, Sandra Cardoen
    Het vluchtelingenakkoord tussen Turkije en Europa is sinds vandaag van kracht. Dat akkoord bepaalt dat alle vluchtelingen die nog aankomen in Griekenland ná hun registratie moeten worden teruggestuurd naar Turkije. In de praktijk is daar echter nog niet veel van te merken. De Griekse overheid stelt dat ze te weinig tijd heeft gekregen.
  • Akkoord over vluchtelingen tussen EU en Turkije is rond Auteur: Ellen Maerevoet, Rik Arnoudt, Frank Segers

    Belga

    Akkoord over vluchtelingen tussen EU en Turkije is rond Auteur: Ellen Maerevoet, Rik Arnoudt, Frank Segers

    vr 18/03/2016 - 06:29 Update: vr 18/03/2016 - 15:30 Ellen Maerevoet, Rik Arnoudt, Frank Segers
    De Europese leiders hebben een akkoord bereikt met Turkije over de aanpak van de vluchtelingencrisis. Dat hebben de Tsjechische en Finse premiers getweet. De leiders hebben het ontwerpakkoord dat Europees president Donald Tusk met de Turkse eerste minister Ahmet Davutoglu had bereikt goedgekeurd.
  • Ai Weiwei meet zich nieuwe haarsnit aan in Idomeni

    17/03/201614:39

    VRT vod

    Ai Weiwei meet zich nieuwe haarsnit aan in Idomeni

    17/03/201614:39

    Cultuur en media - "Ik wou mijn haar al lang laten knippen", zei de Chinese kunstenaar Ai Weiwei na zijn bezoek aan de kapper in het Griekse vluchtelingenkamp. "Maar het is natuurlijk ook symbolisch. Alles wat ik doe is symbolisch."
  • "Binnenkort wordt Turkije een hel voor elke burger die kritiek uit"

    17/03/201613:24

    VRT vod

    "Binnenkort wordt Turkije een hel voor elke burger die kritiek uit"

    17/03/201613:24

    Het journaal 1 - 17/03/16 - De toenemende autoritaire stijl van de Turkse president Erdogan baart velen zorgen. De crisis met de Koerdische PKK is weer opgelaaid en daarvoor betalen ook Koerdische burgers een prijs. En er is de repressie van kritische mediabedrijven en journalisten.
  • Rob Heirbaut: "Men wil niet zo ver gaan als de Turken zouden willen"

    17/03/201613:24

    VRT vod

    Rob Heirbaut: "Men wil niet zo ver gaan als de Turken zouden willen"

    17/03/201613:24

  • Protest tegen vluchtelingentop EU-Turkije

    17/03/201613:22

    VRT vod

    Protest tegen vluchtelingentop EU-Turkije

    17/03/201613:22

    Het journaal 1 - 17/03/16 - Straks om 4 uur begint in Brussel een Europese top over het vluchtelingenakkoord met Turkije. Protest is er al geweest en dat kwam uit verschillende hoeken.
  • Michel: "Beter geen akkoord dan een slecht akkoord" Auteur: Sara Van Poucke

    Michel: "Beter geen akkoord dan een slecht akkoord" Auteur: Sara Van Poucke

    do 17/03/2016 - 11:26 Sara Van Poucke
    De Europese leiders zitten vandaag en morgen samen tijdens een EU-top over de vluchtelingenkwestie. Ze buigen zich over de omstreden afspraken die tien dagen geleden zijn gemaakt met Turkije. "Ik ben voorzichtig optimistisch, maar toch eerder voorzichtig dan optimistisch", zegt EU-president Donald Tusk. Ook premier Michel is behoedzaam.
  • EU-lidstaten mogen vluchtelingen terugsturen naar "veilig derde land" Auteur: Belga

    EU-lidstaten mogen vluchtelingen terugsturen naar "veilig derde land" Auteur: Belga

    do 17/03/2016 - 10:39 Belga
    EU-lidstaten mogen mensen die om internationale bescherming vragen, terugsturen naar een veilig derde land. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bevestigd. Dat is niet onbelangrijk, aangezien de hele deal die de EU net vandaag met Turkije hoopt af te ronden op dat principe stoelt.
  • Jolie: "Dit is de liefste familie die ik ooit heb ontmoet"

    17/03/201609:15

    VRT vod

    Jolie: "Dit is de liefste familie die ik ooit heb ontmoet"

    17/03/201609:15

    Buitenland - VN-ambassadrice Angelina Jolie heeft in de Griekse haven Piraeus, bij Athene, een vluchtelingenkamp bezocht. Ze nam de tijd om met de bewoners te praten en gaf nadien een toespraak over het vluchtelingenprobleem in het Midden-Oosten en in Europa. Daarna was de Amerikaanse actrice te gast bij de Griekse premier Tsipras.
  • "Europa zal niet zondigen tegen eigen asielprocedures" Auteur: Sara Van Poucke

    Belga

    "Europa zal niet zondigen tegen eigen asielprocedures" Auteur: Sara Van Poucke

    wo 16/03/2016 - 15:27 Sara Van Poucke
    Europa zal niet zondigen tegen zijn eigen asielprocedures als het omstreden plan om vluchtelingen terug te sturen naar Turkije wordt goedgekeurd. Dat verzekert de Europese Commissie in de aanloop naar de EU-top. Het plan krijgt veel kritiek omdat het strijdig zou zijn met het internationaal recht. "Verwerpelijk", zegt Amnesty International.
  • Abdoel, gevlucht uit Syrië: "Je weet dat je droom aan stukken is"

    15/03/201611:21

    VRT vod

    Abdoel, gevlucht uit Syrië: "Je weet dat je droom aan stukken is"

    15/03/201611:21

    Buitenland - De Griekse regering wil of kan niet bevestigen dat buurland Macedonië 600 vluchtelingen terug de grens met Griekenland over heeft gezet. De vluchtelingen waren er gisteren in geslaagd om via een rivier de grens over te steken. Een van hen was Abdoel Mahammad, een Syrische vluchteling. (klank Radio 1, 11 uur)