IS in het defensief in Irak en Syrië

  • Russen vernietigen groot konvooi van IS in oosten van Syrië Auteur: Jos De Greef

    AP

    Russen vernietigen groot konvooi van IS in oosten van Syrië Auteur: Jos De Greef

    ma 21/08/2017 - 15:15 Jos De Greef
    De Russische luchtmacht ondersteunt vanuit de lucht een offensief van het Syrische regeringsleger om de omsingelde enclave Deir ez-Zor te ontzetten. Daarin past dit bombardement van een groot konvooi van terrein- en vrachtwagens en tanks van IS.
  • Syrische luchtmacht bombardeert IS in oostelijke Eufraatvallei Auteur: Jos De Greef

    a

    Syrische luchtmacht bombardeert IS in oostelijke Eufraatvallei Auteur: Jos De Greef

    za 22/07/2017 - 14:47 Jos De Greef
    Syrische gevechtsvliegtuigen hebben stellingen en voertuigen van de terreurgroep IS in het oosten van het land gebombardeerd. Dat gebeurde niet ver van de posities van de Arabisch-Koerdische alliantie SDF, die ook vecht tegen IS. Die alliantie probeert intussen nog altijd Raqqa, de "hoofdstad" van IS in te nemen.
  • "Vijf Duitse IS-vrouwen zijn opgepakt in Mosul" Auteur: Jos De Greef

    AP

    "Vijf Duitse IS-vrouwen zijn opgepakt in Mosul" Auteur: Jos De Greef

    di 18/07/2017 - 18:07 Jos De Greef
    In de Noord-Iraakse stad Mosul hebben militairen een twintigtal buitenlandse vrouwen opgepakt die zich bij de terreurgroep IS zouden hebben aangesloten. Onder hen zijn vijf vrouwen met de Duitse nationaliteit. Eén van hen is een meisje van 16. Er duiken steeds meer berichten over gevangen genomen IS-strijders uit het buitenland.
  • Volgens Syrisch Observatorium is IS-leider en "kalief" al-Baghdadi dood Auteur: Jos De Greef

    AP

    Volgens Syrisch Observatorium is IS-leider en "kalief" al-Baghdadi dood Auteur: Jos De Greef

    di 11/07/2017 - 14:09 Jos De Greef
    Het Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten in Londen meldt dat IS-terreurleider Umar Abu Bakr al-Baghdadi inderdaad gedood is. Eerder had Rusland al gezegd dat het wellicht al-Baghdadi gedood had bij een bombardement op een bijeenkomst van IS-leiders. Dat zou nu bevestigd zijn. IS heeft nog niet gereageerd.
  • Irak roept overwinning uit op IS in grootstad Mosul Auteur: Jos De Greef

    AP

    Irak roept overwinning uit op IS in grootstad Mosul Auteur: Jos De Greef

    zo 09/07/2017 - 14:19 Jos De Greef
    De Iraakse premier Haydar al-Abadi heeft de bevrijding van de noordelijke grootstad Mosul uitgeroepen. Na acht maanden van gevechten heeft het Iraakse leger nu ook de controle over de oude stad van Mosul verworven. Toch betekent dat nog niet de volledige uitschakeling van de terreurgroep IS.
  • Een bestand in het zuiden van Syrië: hoop voor elders? Auteur: Jos De Greef

    AP

    Een bestand in het zuiden van Syrië: hoop voor elders? Auteur: Jos De Greef

    zo 09/07/2017 - 10:47 Jos De Greef
    Vanmiddag gaat in het zuidwesten van Syrië het bestand in dat was aangekondigd op de top tussen VS-president Donald Trump en zijn Russische collega Vladimir Poetin in Hamburg. Het is niet te voorspellen hoe lang het schieten zal stoppen, maar beide partijen zouden hun invloed in dat zuidwesten aanwenden om het te doen lukken.
  • "IS-hoofdstad Raqqa is helemaal omsingeld" Auteur: Christine van Tichel

    AP

    "IS-hoofdstad Raqqa is helemaal omsingeld" Auteur: Christine van Tichel

    vr 30/06/2017 - 01:24 Christine van Tichel
    Syrische en Koerdische troepen hebben met steun van de Amerikaanse coalitie al-Raqqa, de stad in het noorden van Syrië die door IS beschouwd werd als haar hoofdstad, volledig kunnen omsingelen.
  • Iraakse premier kondigt "einde van de valse staat van IS" aan Auteur: Jos De Greef

    AP

    Iraakse premier kondigt "einde van de valse staat van IS" aan Auteur: Jos De Greef

    do 29/06/2017 - 11:10 Update: do 29/06/2017 - 17:37 Jos De Greef
    In de Noord-Iraakse stad Mosul heeft het leger de moskee van al-Nuri heroverd op de terreurgroep IS. Die moskee stond symbool voor het kalifaat dat IS dag op dag drie jaar geleden heeft uitgeroepen. Voor de Iraakse premier al-Abadi betekent dat "het einde van de IS-staat".
  • Muziekschool in Mosul brengt hoop in een landschap vol puin

    28/06/201713:26

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Muziekschool in Mosul brengt hoop in een landschap vol puin

    28/06/201713:26

  • Kippenvelmoment voor Rudi Vranckx: "Imagine" tussen het puin van Mosul Auteur: Sandra Cardoen

    Kippenvelmoment voor Rudi Vranckx: "Imagine" tussen het puin van Mosul Auteur: Sandra Cardoen

    wo 28/06/2017 - 09:22 Sandra Cardoen
    Nabeel Atraqchi speelt op zijn gitaar de klassieker "Imagine" van John Lennon en dat op de ruïnes van wat ooit zijn muziekschool was in Mosul. Terreurorganisatie IS pakte (letterlijk) zijn gitaren af, zijn hoop echter niet. Journalist Rudi Vranckx legde het pakkende moment vast.
  • Vranckx stapt met Iraakse priester door bevrijde deel van Mosul

    27/06/201719:32

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vranckx stapt met Iraakse priester door bevrijde deel van Mosul

    27/06/201719:32

  • Syrische rebellen veroveren enkele wijken in Raqqa Auteur: Frank Segers

    AP

    Syrische rebellen veroveren enkele wijken in Raqqa Auteur: Frank Segers

    ma 26/06/2017 - 13:54 Frank Segers
    Syrische rebellen die door de Verenigde Staten worden gesteund hebben ongeveer een kwart van Raqqa veroverd. Dat zegt het Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten, een organisatie die meestal betrouwbare informatie geeft. Raqqa is het belangrijkste bolwerk van IS in Syrië.
  • Ramadanfeest in IS-gebied Mosul: "We aten meel"

    25/06/201715:19

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Ramadanfeest in IS-gebied Mosul: "We aten meel"

    25/06/201715:19

    Buitenland - Vandaag viert IS in zijn "kalifaat" Eid Al-Fitr, het einde van de ramadan. Maar inwoners van het laatste door IS gecontroleerde territorium in Mosul moeten zich niet aan een feestmaal verwachten, vertelt een graatmagere vluchteling aan Rudi Vranckx in een hospitaal: er is enkel nog meel te eten. Opgelet: Deze video bevat beelden die kunnen schokken.
  • "Hopelijk laatste Eid onder IS voor inwoners van Mosul"

    25/06/201715:18

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "Hopelijk laatste Eid onder IS voor inwoners van Mosul"

    25/06/201715:18

    Buitenland - Rudi Vranckx is in Mosul, bij de vluchtelingen uit het laatst overgebleven IS-territorium in de oude stadskern.
  • IS gebruikt burgers van zwaar bevochten stad Mosul als levend schild

    25/06/201713:24

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    IS gebruikt burgers van zwaar bevochten stad Mosul als levend schild

    25/06/201713:24

    Het journaal 1 - 25/06/17 - De strijd tegen de terroristen van IS in het westen van Mosul doet steeds meer bloed vloeien. Eén procent van de stad is nog in handen van de terreurgroep die fel weerstand biedt. Binnen de tien dagen hoopt het Iraakse leger de stad helemaal bevrijd te hebben.
  • Vranckx: "Het extremisme is niet voorbij, de voedingsbodem blijft"

    25/06/201719:13

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vranckx: "Het extremisme is niet voorbij, de voedingsbodem blijft"

    25/06/201719:13

    Het journaal 7 - 25/06/17 - Onze verslaggever Rudi Vranckx is in Dohuk, ten noorden van de Iraakse stad Mosul. Hij sprak er met slachtoffers van de bloedige stadsoorlog. Hoelang denkt hij dat de strijd nog zal duren?
  • Strijd om Mosul: "Elke dag zo'n 150 meter grond heroverd op IS, nog 10 dagen te gaan" Auteur: Gianni Paelinck

    AP

    Strijd om Mosul: "Elke dag zo'n 150 meter grond heroverd op IS, nog 10 dagen te gaan" Auteur: Gianni Paelinck

    zo 25/06/2017 - 10:41 Gianni Paelinck
    De strijd tussen het Iraakse leger en IS in de Noord-Iraakse stad Mosul is van een zelden geziene chaos en wreedheid. Nog ongeveer één procent van de stad zou in handen zijn van IS. "Volgens realistische schattingen zal Mosul binnen een week tot tien dagen vallen", zegt VRT-journalist Rudi Vranckx van aan de frontlinie.
  • "IS schiet vluchtende mannen, vrouwen en kinderen dood in Mosul" Auteur: Jos De Greef

    AP

    "IS schiet vluchtende mannen, vrouwen en kinderen dood in Mosul" Auteur: Jos De Greef

    za 24/06/2017 - 17:19 Jos De Greef
    Volgens Lise Grande, de coördinator voor de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR, gebruikt de terreurgroep IS "duizenden en misschien tienduizenden burgers" als levend schild bij de strijd in de Noord-Iraakse stad Mosul. Honderden burgers, onder hen kinderen, worden neergeschoten, zegt Grande. De volledige herovering van Mosul door het Iraakse leger lijkt nu binnen handbereik.
  • Vlaming in Mosul: "Ouders moesten hun favoriete kind aanwijzen en dat werd dan onthoofd" Auteur: Veerle De Vos

    Vlaming in Mosul: "Ouders moesten hun favoriete kind aanwijzen en dat werd dan onthoofd" Auteur: Veerle De Vos

    za 24/06/2017 - 15:40 Veerle De Vos
    Dagelijks bereiken ons verhalen over gevechten en doden in en rond de Noord-Iraakse stad Mosul. Het grootste deel van de stad en van de dorpen rond de stad zijn intussen heroverd op IS door het Iraakse leger. Iemand die de ellende vanaf de eerste rij beleeft, is de Vlaamse psycholoog Koen Sevenants. In een pakkende getuigenis met VRT NWS vertelt hij over zijn leven en werk aan het front.
  • Frans-Zwitserse journaliste die in Mosul gewond raakte, is overleden Auteur: Jos De Greef

    AP

    Frans-Zwitserse journaliste die in Mosul gewond raakte, is overleden Auteur: Jos De Greef

    za 24/06/2017 - 12:37 Jos De Greef
    Veronique Robert die eerder deze week zwaargewond geraakt is bij gevechten in de Noord-Iraakse stad Mosul, is overleden in een ziekenhuis in Parijs. Overigens zijn in Mosul nog drie mensen gedood door terreuraanslagen van de groep IS. Die houdt nog altijd stand in enkele wijken in de oude stad van Mosul.
  • Rudi Vranckx aan het front in Mosul: "Ongemeen harde en hallucinante strijd" Auteur: Judit Verstraete

    VRT

    Rudi Vranckx aan het front in Mosul: "Ongemeen harde en hallucinante strijd" Auteur: Judit Verstraete

    vr 23/06/2017 - 20:22 Judit Verstraete
    In het noorden van Irak woedt in alle hevigheid de strijd om de laatste terroristen van IS te verdrijven uit Mosul, ooit het bolwerk van de terreurgroep. Rudi Vranckx en zijn ploeg trokken vandaag tot aan de frontlinie in het hart van Mosul. Ze zagen dat er in de oude stad wordt gestreden zonder genade, tot de dood.
  • Fact Check: IS blies Al-Nurimoskee wél zelf op Auteur: Anneleen Ophoff

    Fact Check: IS blies Al-Nurimoskee wél zelf op Auteur: Anneleen Ophoff

    vr 23/06/2017 - 16:37 Anneleen Ophoff
    Een dag nadat het Iraakse leger verklaarde dat IS de Al-Nurimoskee in Mosul had opgeblazen, publiceert de terreurgroep een propagandavideo waarin ze de Amerikaanse luchtmacht de schuld geven. Waarom wij geloven dat IS de Al-Nurimoskee wél zelf opblies: 3 aanwijzingen.
  • Vranckx: "Hier worden geen gevangenen genomen, er wordt gevochten tot de dood"

    23/06/201719:16

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vranckx: "Hier worden geen gevangenen genomen, er wordt gevochten tot de dood"

    23/06/201719:16

    Het journaal 7 - 23/06/17 - De slag om Mosul is een strijd zonder genade. Rudi Vranckx trok met zijn ploeg tot aan de frontlinie in het hart van de stad.
  • Waarom verwoest IS zijn eigen moskee? Auteur: Lucas Vanclooster

    Waarom verwoest IS zijn eigen moskee? Auteur: Lucas Vanclooster

    do 22/06/2017 - 13:55 Lucas Vanclooster
    De verwoesting door terreurgroep IS van de Al-Nuri-moskee in Mosul vormt een helaas alleen maar voorlopig dieptepunt in de strijd van fanatieke ideologieën tegen ons aller cultureel erfgoed. Dat de Al-Nurri, gebouwd in 1172, tegelijk de Sint-Pietersbasiliek en de toren van Pisa van het kalifaat is, maakt de dynamitering van het architecturale meesterwerk nog onbegrijpelijker. IS mag nog zo beweren dat de luchtmacht van de westerse coalitie de prachtige moskee en de scheve minaret heeft gebombardeerd, filmpjes van de instorting bewijzen dat de explosie professioneel van binnenuit is uitgevoerd. Maar waarom doet IS dat?
  • Analyse Vranckx: waarom vernietigt IS de wieg van zijn eigen kalifaat?

    22/06/201710:59

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Analyse Vranckx: waarom vernietigt IS de wieg van zijn eigen kalifaat?

    22/06/201710:59

    Buitenland - Door de Al-Nurimoskee in Mosul op te blazen, de wieg van het “kalifaat”, heeft IS volgens de Iraakse premier Al-Abadi zijn eigen verlies toegegeven. Waarom ze dat gedaan hebben? Een kat in het nauw maakt rare sprongen, weet Rudi Vranckx.
  • "IS blaast grote moskee van Mosul op, de wieg van het kalifaat" Auteur: Jos De Greef

    "IS blaast grote moskee van Mosul op, de wieg van het kalifaat" Auteur: Jos De Greef

    wo 21/06/2017 - 22:37 Jos De Greef
    In de Noord-Iraakse stad Mosul is de grote moskee waar terreurgroep IS het nieuwe kalifaat had uitgeroepen, opgeblazen. Volgens IS is dat het gevolg van een Amerikaans bombardement, maar volgens het Iraakse leger dat op het punt stond de moskee te heroveren, heeft IS het monument opgeblazen. Dat gebouw staat symbool voor het "kalifaat" van IS en voor het jihadisme in het algemeen.
  • Parwen Alhinto, een Jezidi-vrouw, ontsnapt uit de handen van IS Auteur: Phara De Aguire

    VRT

    Parwen Alhinto, een Jezidi-vrouw, ontsnapt uit de handen van IS Auteur: Phara De Aguire

    wo 14/06/2017 - 20:48 Phara De Aguire
    Het was augustus 2014. Op de berg Sinjar in Noord-Irak zaten duizenden Jezidi’s vast, op de vlucht voor IS. Sinjar, Jezidi’s, het waren woorden die toen nog een kaart en uitleg nodig hadden.
  • Gevlucht uit IS-bolwerk Raqqa: "Meeste IS-strijders waren Europeanen" Auteur: Majd Kalifeh

    Belga

    Gevlucht uit IS-bolwerk Raqqa: "Meeste IS-strijders waren Europeanen" Auteur: Majd Kalifeh

    di 13/06/2017 - 12:03 Majd Kalifeh
    Terreurgroep IS dreigt de controle op de twee belangrijkste steden in haar territorium in één klap te verliezen. Na Mosul is nu ook bolwerk Raqqa in Syrië het toneel van een nieuw offensief tegen de terreurgroep. Voor de bevolking van Raqqa breken opnieuw zware tijden aan.
  • Koerdisch-Arabische militie valt "IS-hoofdstad Raqqa" aan: wat staat er op het spel? Auteur: Jos De Greef

    AP

    Koerdisch-Arabische militie valt "IS-hoofdstad Raqqa" aan: wat staat er op het spel? Auteur: Jos De Greef

    di 06/06/2017 - 15:51 Jos De Greef
    In het oosten van Syrië heeft een coalitie van Koerdische en Arabische milities de buitenwijken van de stad Raqqa aangevallen. Dat is zowat de hoofdstad van de terreurgroep IS in Syrië. Dat gebeurt net op een ogenblik dat die andere hoofdstad van IS, Mosul in Irak, het toneel is van zware gevechten.
  • "Franse troepen maken jacht op Franse IS'ers in Mosul" Auteur: Jos De Greef

    AP

    "Franse troepen maken jacht op Franse IS'ers in Mosul" Auteur: Jos De Greef

    di 30/05/2017 - 15:39 Jos De Greef
    Volgens The Wall Street Journal zijn Franse "special forces" betrokken bij operaties van het Iraakse leger om Franssprekende leden van de terreurgroep IS uit te schakelen in de Noord-Iraakse stad Mosul. Dat moet verhinderen dat die na hun terugkeer in Europa aanslagen zouden uitvoeren.
  • Terreurgroep IS controleert minder dan 7 procent van Irak Auteur: Belga

    AP

    Terreurgroep IS controleert minder dan 7 procent van Irak Auteur: Belga

    di 11/04/2017 - 13:43 Belga
    De terreurgroep IS controleert momenteel minder dan zeven procent van Irak. Dat meldt het Iraakse commando over de gezamenlijke operaties.
  • "Kwestie van tijd vooraleer IS-leider Baghdadi dood is" Auteur: Jos De Greef

    AP

    "Kwestie van tijd vooraleer IS-leider Baghdadi dood is" Auteur: Jos De Greef

    wo 22/03/2017 - 16:47 Jos De Greef
    Volgens de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rex Tillerson is het einde nabij voor Umar al-Baghdadi, de leider van de moslimterreurgroep IS. Intussen hebben Amerikaanse helikopters Syrische en Koerdische rebellen gedropt in IS-gebied nabij de strategisch belangrijke dam van Tabqa op de Eufraat in Syrië. Het net rond IS sluit zich.
  • Syrische leger controleert waterbevoorrading van Aleppo Auteur: Jos De Greef

    AP

    Syrische leger controleert waterbevoorrading van Aleppo Auteur: Jos De Greef

    di 07/03/2017 - 20:07 Jos De Greef
    Het Syrische leger en zijn bondgenoten hebben een strategisch belangrijk waterpompstation veroverd op de terreurgroep IS. Dat station bevoorraadt de grootstad Aleppo van drinkwater. IS wordt uit steeds meer gebieden in Syrië verdreven, maar drie verschillende groepen vechten op het territorium dat IS verliest.
  • Iraakse leger trekt het centrum van de stad Mosul binnen Auteur: Gianni Paelinck, Jos De Greef

    AP

    Iraakse leger trekt het centrum van de stad Mosul binnen Auteur: Gianni Paelinck, Jos De Greef

    zo 05/03/2017 - 10:07 Update: zo 05/03/2017 - 17:57 Gianni Paelinck, Jos De Greef
    Het Iraakse leger en geallieerde milities zijn binnengedrongen tot in het centrum van de Mosul, de op één na grootste stad van het land. De troepen zijn opgerukt tot enkele honderden meter van regeringsgebouwen en staan ook dicht bij de grote moskee, waar terreurgroep IS in 2014 het nieuwe "kalifaat" heeft uitgeroepen.
  • Inwoner al-Bab getuigt: "IS is een bende leugenaars"

    23/02/201719:22

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Inwoner al-Bab getuigt: "IS is een bende leugenaars"

    23/02/201719:22

    Buitenland - In het noorden van Syrië hebben Syrische rebellen gesteund door Turkije de strategisch belangrijke stad al-Bab ingenomen. Ibrahim is een van de eerste stemmen uit de pas bevrijde stad, nu communicatie weer mogelijk is.
  • Syrische rebellen veroveren de stad al-Bab op terreurgroep IS Auteur: Jos De Greef

    AP

    Syrische rebellen veroveren de stad al-Bab op terreurgroep IS Auteur: Jos De Greef

    do 23/02/2017 - 18:05 Jos De Greef
    In het noorden van Syrië hebben Syrische rebellen gesteund door Turkije de strategisch belangrijke stad al-Bab ingenomen. De laatste terroristen van IS zijn uit de stad verdreven. Al-Bab ligt ten oosten van Aleppo op 25 kilometer van de grens met Turkije.
  • Belangrijke overwinning op IS: Iraakse troepen heroveren luchthaven Mosul Auteur: Gianni Paelinck

    Belangrijke overwinning op IS: Iraakse troepen heroveren luchthaven Mosul Auteur: Gianni Paelinck

    do 23/02/2017 - 14:13 Gianni Paelinck
    Na een urenlang vuurgevecht en dankzij steun van de internationale coalitie is het Iraakse leger erin geslaagd om de luchthaven van de Iraakse stad Mosul zo goed als volledig te heroveren op terreurgroep IS. Dat meldt de staatstelevisie. De herovering is strategisch belangrijk voor de herovering van het westelijke deel van de stad.
  • Syrische leger gebruikte chloorgas bij herovering van Aleppo Auteur: Jos De Greef

    AP

    Syrische leger gebruikte chloorgas bij herovering van Aleppo Auteur: Jos De Greef

    ma 13/02/2017 - 22:42 Jos De Greef
    Het regime van de Syrische leider Bashar al-Assad zou eind vorig jaar op grote schaal chloorgas hebben ingezet bij de herovering van de noordelijke grootstad Aleppo. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de mensenrechtengroep Human Rights Watch. De groep klaagt aan dat opnieuw op grote schaal verboden chemische wapens werden gebruikt door het Syrische regime.
  • Ontsnapte IS-leider al-Baghdadi aan Iraakse luchtaanval? Auteur: Jos De Greef

    Belga

    Ontsnapte IS-leider al-Baghdadi aan Iraakse luchtaanval? Auteur: Jos De Greef

    ma 13/02/2017 - 17:29 Jos De Greef
    In het westen van Irak zouden tal van toplui van de terreurgroep IS gedood zijn bij een luchtaanval. Volgens sommige bronnen zou ook IS-leider en "kalief" Umar al-Baghdadi bij de ontmoeting geweest zijn, maar of hij ook gedood is, is niet duidelijk.
  • Russen, Turken en Iraniërs zijn het eens over bestand in Syrië Auteur: Jos De Greef

    AP

    Russen, Turken en Iraniërs zijn het eens over bestand in Syrië Auteur: Jos De Greef

    di 24/01/2017 - 20:09 Jos De Greef
    Rusland, Turkije en Iran zijn het eens geraakt over een controlemechanisme voor het bestand dat ze in de oorlog in Syrië willen handhaven. Toch is het niet duidelijk of de meeste Syrische rebellen daar ook voor te vinden zijn. Moskou, Ankara en Teheran hebben nochtans grote invloed op de strijdende partijen in Syrië.
  • Oostelijke deel van de Iraakse stad Mosul is bevrijd Auteur: Jos De Greef

    AP

    Oostelijke deel van de Iraakse stad Mosul is bevrijd Auteur: Jos De Greef

    wo 18/01/2017 - 14:58 Jos De Greef
    Het Iraakse leger heeft zo goed als de volledige controle over het oostelijk deel van de grootstad Mosul. De terreurgroep IS heeft nog wel het oude stadsdeel op de westelijke oever van de rivier de Tigris in handen. De slag om Mosul woedt nu al sinds midden oktober vorig jaar.