IS in het defensief in Irak en Syrië

  • Syrische leger gebruikte chloorgas bij herovering van Aleppo Auteur: Jos De Greef

    AP

    Syrische leger gebruikte chloorgas bij herovering van Aleppo Auteur: Jos De Greef

    ma 13/02/2017 - 22:42 Jos De Greef
    Het regime van de Syrische leider Bashar al-Assad zou eind vorig jaar op grote schaal chloorgas hebben ingezet bij de herovering van de noordelijke grootstad Aleppo. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de mensenrechtengroep Human Rights Watch. De groep klaagt aan dat opnieuw op grote schaal verboden chemische wapens werden gebruikt door het Syrische regime.
  • Ontsnapte IS-leider al-Baghdadi aan Iraakse luchtaanval? Auteur: Jos De Greef

    Belga

    Ontsnapte IS-leider al-Baghdadi aan Iraakse luchtaanval? Auteur: Jos De Greef

    ma 13/02/2017 - 17:29 Jos De Greef
    In het westen van Irak zouden tal van toplui van de terreurgroep IS gedood zijn bij een luchtaanval. Volgens sommige bronnen zou ook IS-leider en "kalief" Umar al-Baghdadi bij de ontmoeting geweest zijn, maar of hij ook gedood is, is niet duidelijk.
  • Russen, Turken en Iraniërs zijn het eens over bestand in Syrië Auteur: Jos De Greef

    AP

    Russen, Turken en Iraniërs zijn het eens over bestand in Syrië Auteur: Jos De Greef

    di 24/01/2017 - 20:09 Jos De Greef
    Rusland, Turkije en Iran zijn het eens geraakt over een controlemechanisme voor het bestand dat ze in de oorlog in Syrië willen handhaven. Toch is het niet duidelijk of de meeste Syrische rebellen daar ook voor te vinden zijn. Moskou, Ankara en Teheran hebben nochtans grote invloed op de strijdende partijen in Syrië.
  • Oostelijke deel van de Iraakse stad Mosul is bevrijd Auteur: Jos De Greef

    AP

    Oostelijke deel van de Iraakse stad Mosul is bevrijd Auteur: Jos De Greef

    wo 18/01/2017 - 14:58 Jos De Greef
    Het Iraakse leger heeft zo goed als de volledige controle over het oostelijk deel van de grootstad Mosul. De terreurgroep IS heeft nog wel het oude stadsdeel op de westelijke oever van de rivier de Tigris in handen. De slag om Mosul woedt nu al sinds midden oktober vorig jaar.
  • Iraakse leger bereikt oostoever van Tigris in Mosul Auteur: Jos De Greef

    AP

    Iraakse leger bereikt oostoever van Tigris in Mosul Auteur: Jos De Greef

    ma 09/01/2017 - 13:39 Jos De Greef
    De herovering van de grootstad Mosul door het Iraakse leger op de terreurgroep IS heeft een nieuwe fase bereikt. Speciale eenheden hebben de oostelijke oever bereikt van de Tigris, de grote rivier die Mosul in twee deelt.
  • Iraakse premier: "Nog drie maanden om IS in Irak te verslaan" Auteur: Jos De Greef

    AP

    Iraakse premier: "Nog drie maanden om IS in Irak te verslaan" Auteur: Jos De Greef

    di 27/12/2016 - 16:43 Jos De Greef
    Volgens de Iraakse premier Haider al-Abadi zal het nog drie maanden duren vooraleer de terreurgroep IS in zijn land verslagen is. Intussen zou het Iraakse leger nu al een kwart van de noordelijke grootstad Mosul heroverd hebben op IS.
  • Inwoners blijven gebombardeerde stad Mosul ontvluchten

    25/11/201611:24

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Inwoners blijven gebombardeerde stad Mosul ontvluchten

    25/11/201611:24

    Buitenland - Escalerende gevechten tussen Iraakse geallieerde troepen en IS jagen inwoners van het noordelijke deel van Mosul uit hun huizen. Vanuit verschillende evacuatiepunten worden ze naar een tijdelijke nederzetting in Arbil gebracht, zo'n 350 km weg van de frontlijn.
  • Syrische Witte Helmen verontschuldigen zich voor "mannequin challenge" Auteur: Luc De Roy

    Syrische Witte Helmen verontschuldigen zich voor "mannequin challenge" Auteur: Luc De Roy

    wo 23/11/2016 - 21:43 Luc De Roy
    De Syrische Witte Helmen hebben zich verontschuldigd voor een "mannequin challenge" die ze gemaakt hebben van een reddingsactie. Op dat filmpje was veel kritiek gekomen en de hulporganisatie noemt het nu een "beoordelingsfout".
  • Slecht weer vertraagt Iraakse opmars in Mosul Auteur: Luc De Roy

    Slecht weer vertraagt Iraakse opmars in Mosul Auteur: Luc De Roy

    do 17/11/2016 - 17:38 Luc De Roy
    De opmars van Iraakse troepen in Mosul is voorlopig stilgelegd door het slechte weer, zowat een maand nadat de troepen hun offensief begonnen zijn om Mosul te heroveren op de terreurbeweging IS. Volgens een generaal beperkt de slechte zichtbaarheid de mogelijkheid om luchtdekking te geven.
  • Archeologische site Nimrud zwaar verwoest na doortocht IS Auteur: Dominique Fiers

    Belga

    Archeologische site Nimrud zwaar verwoest na doortocht IS Auteur: Dominique Fiers

    wo 16/11/2016 - 09:39 Dominique Fiers
    Drie dagen na de bevrijding van de stad Nimrud wordt pas goed duidelijk welke vernielingen de terreurgroep IS de voorbije twee jaar aan de gelijknamige archeologische site heeft aangebracht. Nimrud ligt zo'n 30 kilometer ten zuiden van Mosul, het laatste grote IS-bolwerk in Irak. De stad werd zondag door het Iraakse leger heroverd op IS. Mosul zelf is nog steeds niet heroverd.
  • Amnesty International wil onderzoek naar folteringen en executies nabij Mosul Auteur: Belga; Christine van Tichel

    Amnesty International wil onderzoek naar folteringen en executies nabij Mosul Auteur: Belga; Christine van Tichel

    do 10/11/2016 - 01:09 Belga; Christine van Tichel
    Amnesty International vraagt de Iraakse autoriteiten om alarmerende berichten over foltering en buitengerechtelijke executies van gevangengenomen dorpelingen door strijders met politie-uniformen, onmiddellijk te onderzoeken.
  • Massagraf met 100 onthoofde lichamen gevonden in buurt van Mosul Auteur: Sara Van Poucke

    AP

    Massagraf met 100 onthoofde lichamen gevonden in buurt van Mosul Auteur: Sara Van Poucke

    ma 07/11/2016 - 19:27 Sara Van Poucke
    In een dorp ten zuiden van Mosul hebben Iraakse militairen een massagraf met zo'n honderd onthoofde lichamen gevonden. Of de lichamen van burgerslachtoffers of van militairen zijn, is niet duidelijk.
  • Kinderdagverblijf in Syrië gebombardeerd

    06/11/201619:11

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Kinderdagverblijf in Syrië gebombardeerd

    06/11/201619:11

    Het journaal - 06/11/16 - De aanval is het werk van het Syrische regime, zegt het Syrisch observatorium voor de mensenrechten. Er is sprake van 17 doden, vier van hen kleine kinderen.
  • Vranckx: "Druk op IS opvoeren met extra front"

    06/11/201619:09

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vranckx: "Druk op IS opvoeren met extra front"

    06/11/201619:09

    Het journaal - 06/11/16 - De herovering van de Syrische stad Raqqa is ingezet. Wat is het belang van dat nieuwe offensief?
  • Offensief op IS-bolwerk Raqqa van start

    06/11/201619:05

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Offensief op IS-bolwerk Raqqa van start

    06/11/201619:05

  • Minstens zes kinderen gedood bij bombardement op Syrische crèche Auteur: Luc De Roy

    Minstens zes kinderen gedood bij bombardement op Syrische crèche Auteur: Luc De Roy

    zo 06/11/2016 - 16:57 Luc De Roy
    Minstens zes kinderen zijn vandaag om het leven gekomen bij een bombardement op een kindercrèche in het deel van de stad Harasta dat onder controle staat van de rebellen. Harasta is een voorstad van de hoofdstad Damascus. Volgens de rebellen was het bombardement het werk van het Syrische regeringsleger.
  • Vanop deze frontlinie verdedigt IS zijn territorium in Mosul Auteur: Kirsten Sokol

    Stratfor - Airbus

    Vanop deze frontlinie verdedigt IS zijn territorium in Mosul Auteur: Kirsten Sokol

    za 05/11/2016 - 11:39 Kirsten Sokol
    Terreurgroep IS probeert zijn grip op de Iraakse stad Mosul te behouden vanuit een defensief front in het zuiden van de stad. Op satellietbeelden is goed te zien hoe IS zich vanuit een indrukwekkende frontlijn ten zuiden van het stadscentrum voorbereidt op een offensief van de Iraakse coalitie.
  • IS steekt oliebronnen in brand

    04/11/201619:15

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    IS steekt oliebronnen in brand

    04/11/201619:15

    Het journaal - 04/11/16 - Het Iraakse regeringsleger wint rond Mosul meer en meer terrein op IS. Maar ronde de stad hebben terugtrekkende IS-strijders oliebronnen in brand gestoken.
  • Nieuwe humanitaire pauze van start gegaan in Aleppo Auteur: Belga

    AP

    Nieuwe humanitaire pauze van start gegaan in Aleppo Auteur: Belga

    vr 04/11/2016 - 10:18 Belga
    In de felbevochte Syrische stad Aleppo is vanmorgen om 9 uur lokale tijd (8 uur Belgische tijd) een nieuwe humanitaire pauze ingegaan. Die werd woensdag door Rusland, een bondgenoot van het Syrische regime, afgekondigd. Het staakt-het-vuren zal tien uur van kracht zijn.
  • IS-leider doet "vertwijfelde oproep" aan troepen in Mosul Auteur: Belga, Denny Baert

    IS-leider doet "vertwijfelde oproep" aan troepen in Mosul Auteur: Belga, Denny Baert

    do 03/11/2016 - 07:19 Update: do 03/11/2016 - 08:34 Belga, Denny Baert
    IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi heeft zijn troepen opgeroepen om weerstand te bieden aan het Iraakse leger in de strijd om Mosul, in zijn eerste audioboodschap sinds ongeveer een jaar. VRT-journalist Rudi Vranckx, die in de omgeving is, hoorde er vooral een vertwijfelde oproep in.
  • Strijd om IS-bolwerk Mosul gaat voort

    02/11/201619:10

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Strijd om IS-bolwerk Mosul gaat voort

    02/11/201619:10

  • Zo zoeken Syriërs bescherming tegen bombardementen

    02/11/201617:15

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Zo zoeken Syriërs bescherming tegen bombardementen

    02/11/201617:15

    Buitenland - Al meer dan vijf jaar duurt de oorlog in Syrië. De stad Douma heeft bijna dagelijks te kampen met luchtaanvallen. Abdel en zijn familie zoeken bescherming onder de grond.
  • "Uur van de waarheid in Mosul, voor IS, de coalitie én de burgers" Auteur: Joris Truyts, Kirsten Sokol

    "Uur van de waarheid in Mosul, voor IS, de coalitie én de burgers" Auteur: Joris Truyts, Kirsten Sokol

    di 01/11/2016 - 11:27 Update: di 01/11/2016 - 17:42 Joris Truyts, Kirsten Sokol
    Speciale eenheden van het Iraakse leger zijn de oostelijke buitenwijken van Mosul binnengetrokken. De straatgevechten woeden sinds deze namiddag in de oostenlijke woonwijken van de stad, zo vertelt reporter Rudi Vranckx, die ter plaatse is. IS brengt als tegenbeweging duizenden burgers in stelling als menselijk schild.
  • IS-kindsoldaten getuigen over terreur: "Met tegels op hoofd geslagen" Auteur: Joris Truyts

    IS-kindsoldaten getuigen over terreur: "Met tegels op hoofd geslagen" Auteur: Joris Truyts

    di 01/11/2016 - 10:45 Joris Truyts
    Rudi Vranckx heeft in de omgeving van Mosul gesproken met enkele voormalige kindsoldaten die ontsnapt zijn uit IS-gebied. "Die jongeren hebben dingen meegemaakt die onze verbeelding te buiten gaan, maar ze krijgen geen psychologische opvang."
  • Iraakse leger: "Op enkele honderden meters van Mosul"

    31/10/201622:52

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Iraakse leger: "Op enkele honderden meters van Mosul"

    31/10/201622:52

    Buitenland - Het Iraakse leger staat aan de poorten van het IS-bolwerk Mosul. De Iraakse premier roept de strijders van IS op om zich over te geven.
  • Iraakse leger staat aan de poort van Mosul: "Wachten op eigenlijke inval" Auteur: Gianni Paelinck

    AP

    Iraakse leger staat aan de poort van Mosul: "Wachten op eigenlijke inval" Auteur: Gianni Paelinck

    ma 31/10/2016 - 16:50 Update: ma 31/10/2016 - 17:00 Gianni Paelinck
    Twee weken na de start van het offensief zijn de Iraakse elitetroepen dicht genaderd bij de stad Mosul, een bolwerk van IS-strijders. Het leger staat nu op goed een kilometer van de oostelijke buitenwijken van Mosul. "Het is nu wachten op de effectieve inval", zegt VRT-journalist Rudi Vranckx van aan het front.
  • Sjiitische milities mengen zich ook in de strijd om Mosul Auteur: Dominique Fiers

    AP

    Sjiitische milities mengen zich ook in de strijd om Mosul Auteur: Dominique Fiers

    za 29/10/2016 - 12:00 Dominique Fiers
    Na het Iraakse leger en de Koerdische milities hebben nu ook sjiitische paramilitaire groepen zich in de strijd om de stad Mosul gegooid. Sjiitische strijders hebben vanuit het westen van Mosul een offensief gelanceerd om IS uit de stad Tal Afar te verdrijven. Waarnemers vrezen dat de spanningen tussen de bevolkingsgroepen hierdoor nog meer op de spits zullen worden gedreven.
  • IS ontvoert 8.000 families om hen in Mosul te gebruiken als menselijk schild Auteur: Heidi Van Rompuy

    AP

    IS ontvoert 8.000 families om hen in Mosul te gebruiken als menselijk schild Auteur: Heidi Van Rompuy

    vr 28/10/2016 - 12:02 Heidi Van Rompuy
    Terreurgroep IS heeft 8.000 families ontvoerd en naar het centrum van de stad Mosul geleid. Daar willen ze de tienduizenden mensen gebruiken als menselijk schild. De VN meldt dat IS ook 232 mensen heeft gedood in en rond de stad.
  • Vranckx: "Ze hebben een leven van strijd achter de rug"

    26/10/201620:45

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vranckx: "Ze hebben een leven van strijd achter de rug"

    26/10/201620:45

    Terzake - 26/10/16 - In de strijd om Mosul probeert IS zich met alle middelen te verdedigen. Rudi Vranckx geeft een stand van zaken vanuit Irak.
  • Giftige zwavelwolken boven Mosul

    26/10/201620:38

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Giftige zwavelwolken boven Mosul

    26/10/201620:38

    Terzake - 26/10/16 - n de strijd om Mosul probeert IS zich met allerlei middelen te verdedigen. Vorige week stak de terreurgroep een zwavelmijn in brand om de oprukkende troepen op afstand te houden.
  • VN ontvangt berichten over gruweldaden door IS in Mosul Auteur: Sara Van Poucke

    AP

    VN ontvangt berichten over gruweldaden door IS in Mosul Auteur: Sara Van Poucke

    di 25/10/2016 - 17:35 Update: di 25/10/2016 - 20:25 Sara Van Poucke
    In de Iraakse stad Mosul zou IS wreedheden aanrichten tegen de burgerbevolking. De Verenigde Naties hebben berichten binnengekregen over gruweldaden. Dat de herovering van de stad nog een hele tijd kan duren, lijkt vast te staan, maar in Parijs hebben de ministers van de internationale coalitie vandaag al gepraat over de toekomst van Mosul. Ze zijn ook gestart met de voorbereiding van de bevrijding van Raqqa, liet de Amerikaanse minister van Defensie Carter verstaan.
  • IS valt dorpje aan in westen van Irak Auteur: Joris Truyts

    IS valt dorpje aan in westen van Irak Auteur: Joris Truyts

    zo 23/10/2016 - 16:04 Joris Truyts
    Strijders van de terreurbeweging IS hebben een dorp aangevallen in het westen van Irak. Wellicht gaat het om een poging om de aandacht af te leiden van het offensief dat het Iraakse leger en de Koerdische Peshmerga's gestart zijn tegen IS in Mosul, in het noorden van het land.
  • Zwaveldampen doden burgers ten zuiden van Mosul Auteur: Jos De Greef

    AP

    Zwaveldampen doden burgers ten zuiden van Mosul Auteur: Jos De Greef

    za 22/10/2016 - 21:54 Jos De Greef
    Zoals gevreesd is de slag om de Noord-Iraakse stad Mosul gepaard gegaan met chemische oorlogvoering. De terreurgroep IS heeft een fabriek in brand gestoken waardoor mensen bevangen zijn door giftige zwaveldampen. Meer dan duizend mensen hebben problemen met de ademhaling.
  • VN: "IS dreigt 550 families in Mosul te gebruiken als levend schild" Auteur: Heidi Van Rompuy

    AP

    VN: "IS dreigt 550 families in Mosul te gebruiken als levend schild" Auteur: Heidi Van Rompuy

    vr 21/10/2016 - 16:16 Heidi Van Rompuy
    Terreurgroep IS heeft 550 families uit omliggende dorpen van Mosul gegijzeld en houdt hen vast op strategische plaatsen in de stad. De Verenigde Naties vrezen nu dat IS de families zal gebruiken als menselijk schild wanneer het Iraakse leger de stad bereikt.
  • Minstens 160 Koerdische strijders sterven bij Turks bombardement in Syrië Auteur: Alexander Verstraete

    Minstens 160 Koerdische strijders sterven bij Turks bombardement in Syrië Auteur: Alexander Verstraete

    do 20/10/2016 - 09:12 Update: do 20/10/2016 - 09:25 Alexander Verstraete
    Turkse gevechtsvliegtuigen hebben stellingen van een Syrisch-Koerdische militie in het noorden van Syrië gebombardeerd. Daarbij zijn volgens Turkije 160 tot wel 200 strijders omgekomen. De militie zelfs zegt dat niet meer dan 10 strijders zijn omgekomen.
  • Dorpelingen nemen wraak op IS-strijders Auteur: Jos De Greef

    AP

    Dorpelingen nemen wraak op IS-strijders Auteur: Jos De Greef

    wo 19/10/2016 - 21:47 Jos De Greef
    Op een aantal plaatsen rond de Noord-Iraakse grootstad Mosul zijn burgers in opstand gekomen tegen de terreurgroep IS die daar al twee jaar lang de plak zwaait. Ze worden daartoe aangemoedigd door de opmars van Koerdische en Iraakse troepen, maar er dreigen nu ook moordpartijen.
  • Duizenden mensen ontvluchten Mosul voor de verwoesting Auteur: Jos De Greef

    AP

    Duizenden mensen ontvluchten Mosul voor de verwoesting Auteur: Jos De Greef

    wo 19/10/2016 - 20:29 Jos De Greef
    Irak staat voor een humanitaire catastrofe van mogelijke ongeziene omvang. Nu het leger en de Iraakse Koerden een offensief gestart hebben om de noordelijke grootstad Mosul te heroveren op de terreurgroep IS, wordt gevreesd voor een miljoen vluchtelingen uit die stad.
  • Internationale coalitie gaat toekomst Mosul voorbereiden Auteur: Belga

    AP

    Internationale coalitie gaat toekomst Mosul voorbereiden Auteur: Belga

    di 18/10/2016 - 14:21 Belga
    Vertegenwoordigers van zo'n 20 landen komen donderdag samen in Parijs om "de politieke toekomst van Mosul voor te bereiden". Dat heeft de Franse minister van Buitenlandse Zaken Jean-Marc Ayrault aangekondigd.
  • Koerden en Irakezen rukken op naar Mosul Auteur: Jos De Greef

    AP

    Koerden en Irakezen rukken op naar Mosul Auteur: Jos De Greef

    ma 17/10/2016 - 22:44 Jos De Greef
    Op de eerste dag van het offensief voor de herovering van de Noord-Iraakse stad Mosul hebben zowel de Iraaks-Koerdische troepen als het Iraakse leger terrein herwonnen op de terreurgroep IS. Toch vrezen humanitaire organisaties dat de herovering van Mosul een bloedbad zal worden voor de burgerbevolking.
  • Iraakse leger start offensief tegen IS in Mosul Auteur: Marij Vanherle

    Iraakse leger start offensief tegen IS in Mosul Auteur: Marij Vanherle

    ma 17/10/2016 - 06:05 Update: ma 17/10/2016 - 06:58 Marij Vanherle
    In Irak is het leger een offensief begonnen om terreurgroep IS te verdrijven uit de stad Mosul, in het noorden van het land. Het Iraakse leger krijgt daarbij steun van de VS en Groot-Brittannië, die onlangs extra militairen stuurden naar Irak.
  • Syrische rebellen verdrijven IS uit symbolische stad Dabiq Auteur: Alexander Verstraete

    Syrische rebellen verdrijven IS uit symbolische stad Dabiq Auteur: Alexander Verstraete

    za 10/12/2016 - 13:36 Alexander Verstraete
    In Syrië zijn rebellen erin geslaagd Dabiq op terreurgroep IS te veroveren. Ze kregen daarbij de steun van het Turkse leger. De overwinning is van groot symbolisch belang. In buurland Irak lijkt de slag om Mosul op handen.
  • Vruchteloos diplomatiek overleg over Syrië in Zwitserland Auteur: Frank Segers, Luc De Roy

    Vruchteloos diplomatiek overleg over Syrië in Zwitserland Auteur: Frank Segers, Luc De Roy

    za 15/10/2016 - 14:57 Update: za 15/10/2016 - 22:54 Frank Segers, Luc De Roy
    De ministers van Buitenlandse Zaken van de Verenigde Staten en Rusland zijn uit elkaar gegaan zonder akkoord over de oorlog in Syrië. Ze zaten samen in Lausanne in Zwitserland voor nieuw overleg over Syrië. Samen met hun collega's van Turkije, Saudi-Arabië, Qatar en Iran probeerden ze tevergeefs een nieuw staakt-het-vuren te bereiken. Ook de door de VS gesteunde "gematigde rebellen" zaten mee aan tafel. Er is wel afgesproken om elkaar zo snel mogelijk opnieuw te ontmoeten.
  • Ex-slavin van IS krijgt Europese mensenrechtenprijs Auteur: Jos De Greef

    Ex-slavin van IS krijgt Europese mensenrechtenprijs Auteur: Jos De Greef

    di 11/10/2016 - 17:20 Jos De Greef
    In Straatsburg is de Vaclav Havel Mensenrechtenprijs toegekend aan de 23-jonge Iraakse vrouw Nadia Murad. Zij getuigde eerder in de VN-Veiligheidsraad over haar periode als seksslavin van de terreurgroep IS in Irak. Murad is een symbool van de genocide van IS tegen de jezidi-minderheid in het Nabije Oosten.
  • "Ook bombardementen op ziekenhuizen in Damascus" Auteur: Floor Bruggeman

    AZG

    "Ook bombardementen op ziekenhuizen in Damascus" Auteur: Floor Bruggeman

    za 08/10/2016 - 14:30 Floor Bruggeman
    Ook in de gebieden rond Damascus die onder controle zijn van de oppositie, worden belangrijke ziekenhuizen geraakt door luchtaanvallen en raketvuur. Dat zegt Artsen Zonder Grenzen. In die gebieden bombardeert men steeds intensiever, klinkt het.
  • Assad biedt rebellen in Aleppo vrije aftocht aan Auteur: Jos De Greef

    AP

    Assad biedt rebellen in Aleppo vrije aftocht aan Auteur: Jos De Greef

    do 06/10/2016 - 22:31 Jos De Greef
    Volgens de Syrische leider Bashar al-Assad mogen de rebellen in de belegerde noordelijke stad Aleppo samen met hun families veilig vertrekken als ze de wapens inleveren. Eerder had Assad op dezelfde wijze al steden zoals Hama en Homs opnieuw in handen gekregen, of beter, wat daarvan overschiet.
  • Europees "noodinitiatief" voor inwoners van Aleppo Auteur: Luc De Roy

    Europees "noodinitiatief" voor inwoners van Aleppo Auteur: Luc De Roy

    zo 02/10/2016 - 18:57 Luc De Roy
    De Europese Commissie heeft vandaag een "humanitair noodinitiatief" voor de Syrische stad Aleppo aangekondigd. Het initiatief bestaat uit twee peilers: humanitaire hulp bij de inwoners van de belegerde wijken in het oosten krijgen, en de gewonden en zieken evacueren.
  • Grootste ziekenhuis Aleppo opnieuw gebombardeerd Auteur: Marij Vanherle, Luc De Roy

    Grootste ziekenhuis Aleppo opnieuw gebombardeerd Auteur: Marij Vanherle, Luc De Roy

    za 01/10/2016 - 11:36 Update: za 01/10/2016 - 18:11 Marij Vanherle, Luc De Roy
    In Syrië is het grootste ziekenhuis van de stad Aleppo opnieuw gebombardeerd. Dat meldt de Amerikaanse ngo Syrian American Medical Society (SAMS). Het ziekenhuis, dat het tweede bombardement in drie dagen moest ondergaan, is niet langer bruikbaar.
  • Westerse sancties veroorzaken mee humanitaire ramp in Syrië Auteur: Belga

    AP

    Westerse sancties veroorzaken mee humanitaire ramp in Syrië Auteur: Belga

    vr 30/09/2016 - 16:59 Belga
    De schrijnende humanitaire toestand in en de massale vluchtelingenstroom uit Syrië zijn niet enkel het gevolg van de bombardementen en het geweld. In een intern VN-rapport dat door de Britse nieuwssite The Intercept kon ingekeken worden, wordt gewezen op de nefaste gevolgen van de Amerikaanse en Europese sancties tegen Syrië, die vooral de gewone Syriër treffen en een grote rem vormen voor het leveren van humanitaire hulp.
  • Leven bij IS: Waalse vrouw getuigt en waarschuwt

    29/09/201619:31

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Leven bij IS: Waalse vrouw getuigt en waarschuwt

    29/09/201619:31

    Het journaal 7 - 29/09/16 - "Met mijn zoon in het hart van IS" is de titel van een boek van een Waalse vrouw die 9 maanden in Syrië gewoond heeft. Laura Passoni liet zich in 2014 overhalen om naar de Syrische stad Raqqa te trekken voor een nieuw leven onder het bewind van terreurgroep IS. Het werd een nachtmerrie.
  • Chams Eddine Zaougui: "Horrortaferelen in Syrië stapelen zich op"

    28/09/201620:57

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Chams Eddine Zaougui: "Horrortaferelen in Syrië stapelen zich op"

    28/09/201620:57

    De afspraak - 28/09/16 - “De wereld kijkt toe naar een van de grootste massamoorden van onze generatie”, dat zegt Chams Eddine Zaougui. Hij is het beu dat de wereld zijn ogen blijft sluiten voor deze bombardementen in Syrië. Ook vicepremier Alexander De Croo is geschokt door wat er in Syrië op dit ogenblik gebeurt.
  • Horror in Syrië (harde beelden)

    28/09/201620:38

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Horror in Syrië (harde beelden)

    28/09/201620:38

    Gezien op tv? - "Dit is erger dan een slachthuis", zo zei VN-topman Ban Ki-Moon na het zoveelste bombardement in de Syrische stad Aleppo. "De afspraak" maakte dit filmpje over de dagelijkse horror in Syrië.
  • Ban Ki-moon: "Dit is erger dan een slachthuis"

    28/09/201619:35

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Ban Ki-moon: "Dit is erger dan een slachthuis"

    28/09/201619:35

    Het journaal 7 - 28/09/16 - In Syrië zijn afgelopen nacht luchtaanvallen uitgevoerd op twee ziekenhuizen in Aleppo. In het belegerde deel van de stad zijn nu maar zes ziekenhuizen meer operationeel.
  • Aleppo weer bestookt met cluster- en splinterbommen (harde beelden)

    26/09/201619:24

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Aleppo weer bestookt met cluster- en splinterbommen (harde beelden)

    26/09/201619:24

    Het journaal 7 - 26/09/16 - Rusland en het Syrische regime gaan gewoon door met hun bombardementen op rebellengebied, onder meer in de stad Aleppo. Plaatselijke hulpverleners, de zogenoemde Witte Helmen, hebben daar zelf beelden van gemaakt.
  • Syrische leger en Rusland blijven Aleppo bombarderen Auteur: Kevin Calluy

    Syrische leger en Rusland blijven Aleppo bombarderen Auteur: Kevin Calluy

    ma 26/09/2016 - 12:12 Kevin Calluy
    Het Syrische leger van president Bashar al-Assad en Russische vliegtuigen hebben afgelopen nacht en ochtend opnieuw Aleppo gebombardeerd. Die stad is nog voor een deel in handen van de rebellen. Een spoedzitting van de VN-Veiligheidsraad gisteren bracht dus geen zoden aan de dijk.
  • Syrisch meisje gered vanonder puin in Aleppo (harde beelden)

    23/09/201617:13

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Syrisch meisje gered vanonder puin in Aleppo (harde beelden)

    23/09/201617:13

    Buitenland - Het Syrische leger heeft opnieuw luchtaanvallen uitgevoerd op Aleppo. Van onder het puin kon de lokale bevolking het vijfjarige meisje Rawan Alowsh redden. De rest van haar familie - haar ouders, drie zussen en broer - hebben de bombardementen niet overleefd.
  • Obama blijft inzetten op diplomatieke oplossing in Syrië Auteur: Frank Segers

    AP

    Obama blijft inzetten op diplomatieke oplossing in Syrië Auteur: Frank Segers

    di 20/09/2016 - 21:25 Update: di 20/09/2016 - 21:58 Frank Segers
    De Amerikaanse president Barack Obama heeft opnieuw op een diplomatieke oplossing voor het conflict in Syrië aangedrongen. "In Syrië valt er uiteindelijk geen militaire zege te halen", zei hij in zijn laatste toespraak voor de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York.
  • Kerry na dramatische vergadering: "Bestand in Syrië is niet dood" Auteur: Gianni Paelinck

    Belga

    Kerry na dramatische vergadering: "Bestand in Syrië is niet dood" Auteur: Gianni Paelinck

    di 20/09/2016 - 17:56 Gianni Paelinck
    De wapenstilstand in Syrië is nog niet dood. Dat stelt althans de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry na een bijeenkomst van de internationale steungroep voor Syrië. Maar de patstelling na het bombardement op een hulpkonvooi is nog niet opgelost. "En de gesprekken tussen de VS en Rusland botsen tegen hun limieten", klinkt het.
  • VN schort hulpkonvooien in Syrië op na luchtaanval Auteur: Denny Baert, Dominique Fiers

    VN schort hulpkonvooien in Syrië op na luchtaanval Auteur: Denny Baert, Dominique Fiers

    ma 19/09/2016 - 23:09 Update: di 20/09/2016 - 13:44 Denny Baert, Dominique Fiers
    De Verenigde Naties en de Verenigde Staten reageren verbolgen op het bombardement gisterenavond in de Syrische provincie Aleppo tegen een konvooi met hulpgoederen. Bij de luchtaanval kwamen een vrijwilliger van de Rode Halvemaan en een twintigtal burgers om. De aanval gebeurde nauwelijks enkele uren nadat het Syrische leger het staakt-het-vuren eenzijdig had opgezegd. De VN schort voorlopig alle hulpkonvooien in Syrië op.
  • Syrische leger blaast wapenstilstand met rebellen op Auteur: Frank Segers, Luc De Roy

    Syrische leger blaast wapenstilstand met rebellen op Auteur: Frank Segers, Luc De Roy

    ma 19/09/2016 - 17:21 Update: ma 19/09/2016 - 19:51 Frank Segers, Luc De Roy
    Het Syrische leger heeft eenzijdig het einde aangekondigd van de wapenstilstand die een week geleden was ingegaan na bemiddeling door de Verenigde Staten en Rusland. Volgens het leger houden de rebellen zich niet aan de voorwaarden en hebben ze het bestand 300 keer geschonden. Syrische of Russische vliegtuigen hebben intussen al opnieuw bombardementen uitgevoerd.
  • "Eerste luchtaanvallen op Aleppo sinds staakt-het-vuren" Auteur: Belga, Zico Saerens

    "Eerste luchtaanvallen op Aleppo sinds staakt-het-vuren" Auteur: Belga, Zico Saerens

    zo 18/09/2016 - 18:46 Belga, Zico Saerens
    De Syrische stad Aleppo zou getroffen zijn door vier luchtaanvallen. Dat meldt althans het Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten. Als het bericht klopt, is het de eerste zware schending van het staakt-het-vuren dat vorige week inging.
  • Tientallen doden bij luchtaanval in Syrië, bestand wankelt

    17/09/201623:37

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Tientallen doden bij luchtaanval in Syrië, bestand wankelt

    17/09/201623:37

    Buitenland - Was het per ongeluk of niet? Feit is dat de internationale coalitie onder leiding van de Amerikanen Syrische stellingen hebben gebombardeerd in het oosten van het land. Bronnen spreken van 60 tot 80 doden.
  • "We kregen voortdurend slaag. Geen eten"

    13/09/201615:11

    ???media.video.type.mz_vod???

    "We kregen voortdurend slaag. Geen eten"

    13/09/201615:11

    Buitenland - Farida Khalaf is een jezidimeisje dat gevangengenomen en verkocht werd door IS. Terzake brengt haar ijzingwekkende verhaal.
  • Bestand in Syrië: hout vasthouden helpt Auteur: Jos De Greef

    AP

    Bestand in Syrië: hout vasthouden helpt Auteur: Jos De Greef

    di 13/09/2016 - 11:19 Jos De Greef
    Sinds gisteravond is er officieel een staakt-het-vuren in de burgeroorlog in Syrië. Tot nu toe wordt dat vrij goed nageleefd, maar de komende dagen zijn cruciaal. Komt er na vijf jaar en 280.000 doden een einde aan de nachtmerrie of neemt die een andere vorm aan?
  • VS bevestigt dood van al-Adnani, nummer 2 bij IS Auteur: Dominique Fiers

    AP

    VS bevestigt dood van al-Adnani, nummer 2 bij IS Auteur: Dominique Fiers

    di 13/09/2016 - 00:07 Dominique Fiers
    Abou Mohammed al-Adnani, de nummer twee van IS, is wel degelijk gedood bij een Amerikaanse luchtaanval in Syrië, zo heeft een Amerikaanse militaire bron bevestigd. Dat de man dood was, was al eerder aangekondigd. Alleen was het niet duidelijk wie achter de aanval zat.
  • Assad: "We zijn vastbesloten om elk gebied op de terroristen te heroveren"

    12/09/201617:55

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Assad: "We zijn vastbesloten om elk gebied op de terroristen te heroveren"

    12/09/201617:55

    Buitenland - Normaal gezien moet in Syrië het staakt-het-vuren ingaan dat Rusland en de VS dit weekend sloten. Maar houdt dit bestand deze keer wel stand? Volgens president Assad zal de Syrische staat doorgaan met de strijd tegen de rebellen en terroristen.
  • Lavrov en Kerry bereiken "keerpunt" in Syrische conflict Auteur: Belga, Wim Deloof

    Belga

    Lavrov en Kerry bereiken "keerpunt" in Syrische conflict Auteur: Belga, Wim Deloof

    za 10/09/2016 - 07:19 Belga, Wim Deloof
    De Amerikaanse en Russische minister van Buitenlandse Zaken, John Kerry en Sergej Lavrov zijn het eens geraakt over een plan dat tot een staakt-het-vuren in Syrië moet leiden. De wapenstilstand begint op 12 september en valt samen met de start van het Offerfeest.
  • Rudi Vranckx krijgt rondleiding op Romeinse site in Libië

    08/09/201619:32

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Rudi Vranckx krijgt rondleiding op Romeinse site in Libië

    08/09/201619:32

    Het journaal 7 - 08/09/16 - In Leptis Magna, Unesco Werelderfgoed en een van de best bewaarde Romeinse sites ter wereld, probeert een archeoloog de kunstschatten te redden uit de handen van IS
  • Vijftigtal doden bij reeks aanslagen in Syrië Auteur: Luc De Roy

    Vijftigtal doden bij reeks aanslagen in Syrië Auteur: Luc De Roy

    ma 05/09/2016 - 16:22 Luc De Roy
    De terreurgroep IS heeft vijf aanslagen in Syrië opgeëist die in totaal een vijftigtal levens hebben geëist. Drie van de aanslagen, waaronder een dubbele zelfmoordaanslag, waren gericht tegen steden die in handen zijn van het regime van Bashar al-Assad, de andere twee vonden plaats in de Koerden gecontroleerd gebied.
  • IS verliest laatste posities aan Syrisch-Turkse grens Auteur: Sara Van Poucke

    Belga

    IS verliest laatste posities aan Syrisch-Turkse grens Auteur: Sara Van Poucke

    zo 04/09/2016 - 20:38 Update: zo 04/09/2016 - 23:10 Sara Van Poucke
    De extremistische terreurorganisatie IS heeft haar laatste overblijvende posities aan de grens tussen Syrië en Turkije verloren. Dit zeggen het in Groot-Brittannië gevestigde Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten en bij het offensief betrokken rebellengroepen. "Alle terroristische organisaties zijn verjaagd", verklaarde de Turkse premier.
  • Turkse tanks openen nieuw front in noorden van Syrië Auteur: Jos De Greef

    AP

    Turkse tanks openen nieuw front in noorden van Syrië Auteur: Jos De Greef

    za 03/09/2016 - 14:22 Jos De Greef
    Vanuit de stad Kilis zijn Turkse tanks vanochtend de grens met Syrië overgestoken. Ze hebben daar een nieuw front geopend en vallen er de terreurgroep IS aan. Turkije heeft echter andere strategische objectieven in Noord-Syrië en dat is het voorkomen van een aaneenschakeling van Syrisch-Koerdische enclaves tot een groot gebied.
  • Vranckx: "IS wordt nu bekampt door hun eigen broeders"

    01/09/201620:17

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Vranckx: "IS wordt nu bekampt door hun eigen broeders"

    01/09/201620:17

    Terzake - 01/09/16 - VRT-reporter Rudi Vranckx en zijn ploeg waren de afgelopen dagen aan het front in Libië. In de stad Sirte maakten ze mee hoe verschillende milities huis per huis en straat per straat op IS proberen te heroveren.
  • Slag om Sirte is een gevecht op leven en dood

    01/09/201620:09

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Slag om Sirte is een gevecht op leven en dood

    01/09/201620:09

    Terzake - 01/09/16 - VRT-oorlogsjournalist Rudi Vranckx is terug uit de Libische stad Sirte. Daar maakte hij samen met zijn ploeg mee hoe verschillende milities huis per huis op IS proberen te heroveren.
  • Getouwtrek over luchtaanval waarbij IS-kopstuk werd gedood Auteur: Floor Bruggeman

    AP

    Getouwtrek over luchtaanval waarbij IS-kopstuk werd gedood Auteur: Floor Bruggeman

    wo 31/08/2016 - 14:56 Update: wo 31/08/2016 - 18:18 Floor Bruggeman
    Rusland heeft vanmiddag de luchtaanval waarbij Abu Muhammad al-Adnani om het leven kwam, opgeëist. Al-Adnani was de belangrijkste woordvoerder van de terreurgroep IS. Hij stond bekend voor zijn heftige oproepen tot lone wolf-aanvallen. Binnen de Amerikaanse defensie wordt de claim van Rusland echter "lachwekkend" genoemd.
  • Al-Adnani, de man achter IS-propaganda en aanslagen Auteur: Freek Willems

    AP

    Al-Adnani, de man achter IS-propaganda en aanslagen Auteur: Freek Willems

    wo 31/08/2016 - 12:42 Freek Willems
    Abu Muhammad al-Adnani, het IS-kopstuk dat door een luchtaanval om het leven kwam, was geen kleine garnaal. Integendeel. De man stond als woordvoerder aan het roer van de weldoordachte propagandamachine van de terreurgroep én leidde de eenheid externe operaties. Aanslagen in het buitenland dus. "Hij was de grote man."
  • Belangrijkste woordvoerder van IS gedood in Aleppo Auteur: Luc De Roy

    Belangrijkste woordvoerder van IS gedood in Aleppo Auteur: Luc De Roy

    di 30/08/2016 - 22:23 Luc De Roy
    Abu Muhammad al-Adnani, de belangrijkste woordvoerder van IS, is gedood in Syrië. Dat heeft de BBC gemeld, op gezag van het nieuwsagentschap Amaq van IS zelf. Adnani werd volgens Amaq "een martelaar terwijl hij de operaties overschouwde om de militaire campagne tegen Aleppo af te slaan".
  • Voorlopig bestand tussen Koerden en Turken in Noord-Syrië Auteur: Luc De Roy

    Voorlopig bestand tussen Koerden en Turken in Noord-Syrië Auteur: Luc De Roy

    di 30/08/2016 - 17:45 Luc De Roy
    Volgens de Koerden en de VS is er een staakt-het-vuren tussen de door de Koerden gesteunde milities in het noorden van Syrië en Turkije. Een van de door Turkije gesteunde rebellengroepen in het gebied ontkent dat echter en zegt dat er enkel een pauze in de gevechten is.
  • "Tientallen miljoenen dollars van VN naar entourage Assad" Auteur: Jos De Greef

    AP

    "Tientallen miljoenen dollars van VN naar entourage Assad" Auteur: Jos De Greef

    ma 29/08/2016 - 20:36 Jos De Greef
    De voorbije jaren zouden tientallen miljoenen dollar zijn overgemaakt van humanitaire organisaties naar topfiguren van het Assad-regime in Syrië. Het gaat om mensen en bedrijven die op de sanctielijst staan van de VS en de EU, aldus een onderzoek van de Britse krant The Guardian.
  • VS waarschuwt Turkije voor verdere invasie in Syrië Auteur: Jos De Greef

    AP

    VS waarschuwt Turkije voor verdere invasie in Syrië Auteur: Jos De Greef

    ma 29/08/2016 - 19:05 Jos De Greef
    De Verenigde Staten waarschuwen Turkije om te stoppen met aanvallen tegen Syrisch-Koerdische milities in het buurland. Die zijn "onaanvaardbaar" en moeten nu stoppen, zegt de VS tegen die andere lidstaat van het NAVO-bondgenootschap. De spanningen lopen intussen verder op tussen Washington en Ankara.
  • Lavrov en Kerry bereiken geen akkoord over Aleppo

    27/08/201619:24

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Lavrov en Kerry bereiken geen akkoord over Aleppo

    27/08/201619:24

  • IS roept terroristen op om videoboodschap op te nemen

    27/08/201619:22

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    IS roept terroristen op om videoboodschap op te nemen

    27/08/201619:22

  • Turkse leger bestookt Koerden in Syrië Auteur: Luc De Roy

    Turkse leger bestookt Koerden in Syrië Auteur: Luc De Roy

    za 27/08/2016 - 16:41 Luc De Roy
    Turkse gevechtsvliegtuigen hebben in het noorden van Syrië stellingen gebombardeerd van rebellen die bondgenoten zijn van de Syrisch-Koerdische YPG-strijders. Het kwam ook tot gevechten tussen Turkse tanks en de Koerdische bondgenoten. Eerder deze week had Turkije een offensief ingezet om de strategische stad Jarablus te veroveren op IS en om de Syrische Koerden terug te dringen. Voor het eerst sinds het begin van dat offensief is een Turkse soldaat gedood.
  • Akkoord over evacuatie rebellen uit voorstad van Damascus Auteur: Jos De Greef

    AP

    Akkoord over evacuatie rebellen uit voorstad van Damascus Auteur: Jos De Greef

    do 25/08/2016 - 20:17 Jos De Greef
    Het Syrische regime van president Bashar al-Assad en lokale rebellengroepen hebben een akkoord gesloten over de evacuatie van Daraya, een voorstad van de hoofdstad Damascus. Die voorstad wordt al vier jaar belegerd door het leger van Assad, maar de rebellen mogen nu vertrekken.
  • Terreurgroep IS lijkt verdreven uit Syrische grensstad Jarabulus

    25/08/201619:39

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Terreurgroep IS lijkt verdreven uit Syrische grensstad Jarabulus

    25/08/201619:39

  • Iraakse leger verovert "springplank" naar Mosul Auteur: Jos De Greef

    AP

    Iraakse leger verovert "springplank" naar Mosul Auteur: Jos De Greef

    do 25/08/2016 - 17:02 Jos De Greef
    Het Iraakse leger heeft de stad Qayyarah in het noorden van het land bevrijd. Dat opent de weg naar de herovering van de grootstad Mosul, die nu nog altijd in handen is van de terreurgroep IS. Nog in Irak is minister van Defensie al-Ubaydi ontslagen wegens mogelijke corruptie.
  • Turkije laat opnieuw tien tanks Syrië binnenrollen Auteur: Gianni Paelinck

    Turkije laat opnieuw tien tanks Syrië binnenrollen Auteur: Gianni Paelinck

    do 25/08/2016 - 09:22 Update: do 25/08/2016 - 10:27 Gianni Paelinck
    Turkije zet zijn offensief in Syrië onverminderd voort. Er zijn de afgelopen uren opnieuw tien Turkse tanks het Syrische grondgebied binnengedrongen. Dankzij het offensief werden IS-strijders gisteren al verdreven, maar de operatie viseert vooral ook Syrische Koerden.
  • "Onze strijd tegen terreurgroepen gaat door in binnen- en buitenland"

    23/08/201623:16

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "Onze strijd tegen terreurgroepen gaat door in binnen- en buitenland"

    23/08/201623:16

    Buitenland - Na de aanslag in Gaziantep heeft de Turkse regering gezworen om IS te verdrijven uit de grensstreek. Maar ook de strijd tegen de Koerdische PKK gaat door, verzekerde de Turkse minister van Buitenlandse Zaken.
  • "In Mosul kunnen tot 1,2 miljoen mensen getroffen worden"

    23/08/201623:19

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "In Mosul kunnen tot 1,2 miljoen mensen getroffen worden"

    23/08/201623:19

    Buitenland - Het Iraakse leger wil terreurgroep IS verdrijven uit Mosul, de tweede stad van het land. De Verenigde Naties vrezen dat het offensief een nieuwe vluchtelingstroom op gang kan brengen.
  • Irak hangt 36 IS-leden op wegens moordpartij op rekruten Auteur: Jos De Greef

    AP

    Irak hangt 36 IS-leden op wegens moordpartij op rekruten Auteur: Jos De Greef

    zo 21/08/2016 - 12:51 Jos De Greef
    In het zuiden van Irak zijn 36 jihadisten opgehangen. Ze waren begin dit jaar veroordeeld omdat ze zouden meegewerkt hebben aan het vermoorden van gevangen genomen Iraakse soldaten in Tikrit.
  • VS verjagen Syrische vliegtuigen boven de Koerden Auteur: Jos De Greef

    AP

    VS verjagen Syrische vliegtuigen boven de Koerden Auteur: Jos De Greef

    za 20/08/2016 - 09:04 Jos De Greef
    Amerikaanse gevechtsvliegtuigen zijn in actie gekomen om Syrische toestellen te weerhouden om bombardementen uit te voeren op de stad Hasakeh, die grotendeels in handen is van de Syrische Koerden. Het is de eerste keer dat het tot een dergelijk incident komt tussen de VS en de luchtmacht van de Syrische leider Bashar al-Assad.
  • Hevige gevechten tussen Syrische Koerden en regeringsleger Auteur: Luc De Roy

    Hevige gevechten tussen Syrische Koerden en regeringsleger Auteur: Luc De Roy

    vr 19/08/2016 - 19:23 Luc De Roy
    In de noordoostelijke Syrische stad Hassakah zijn hevige gevechten uitgebroken tussen de Koerdische YPG-strijders en de troepen van de Syrische president Bashar Al-Assad. Het regeringsleger heeft twee dagen op rij bombardementen uitgevoerd op de stad. Tientallen burgers zouden daarbij gedood zijn, duizenden mensen zijn op de vlucht.
  • Syrische luchtmacht bombardeert nu ook de Koerden Auteur: Jos De Greef

    AP

    Syrische luchtmacht bombardeert nu ook de Koerden Auteur: Jos De Greef

    do 18/08/2016 - 13:00 Jos De Greef
    De Syrische luchtmacht heeft voor het eerst in de oorlog stellingen van de Syrische Koerden in het noordoosten van het land gebombardeerd. Dat is opvallend, want tot nu toe lieten de Syrische Koerden en het leger van president Bashar al-Assad elkaar daar met rust.
  • Het gezicht van oorlog in Syrië Auteur: Jos De Greef

    AP

    Het gezicht van oorlog in Syrië Auteur: Jos De Greef

    do 18/08/2016 - 11:38 Update: do 18/08/2016 - 12:30 Jos De Greef
    In de Syrische stad Aleppo zijn drie kinderen gered van onder het puin van een gebombardeerd huis. Hoe dan ook hebben deze kinderen blijkbaar geluk gehad, wat dat ook moge betekenen in het Syrië van vandaag. Na een korte behandeling konden ze het ziekenhuis verlaten, waar naartoe is niet bekend.
  • "Geen permanente Russische bases in Iran" Auteur: Jos De Greef

    AP

    "Geen permanente Russische bases in Iran" Auteur: Jos De Greef

    wo 17/08/2016 - 11:13 Update: wo 17/08/2016 - 12:10 Jos De Greef
    Voor de tweede opeenvolgende dag hebben Russische vliegtuigen vanuit bases in Iran luchtaanvallen uitgevoerd op rebellen in Syrië. Dat leidt tot ergernis bij de westerse landen over de steeds nauwere Russisch-Iraanse as, maar tegelijk botst dat feit ook met de Iraanse grondwet.
  • "Koerdisch-Arabische troepen heroveren Manbij op IS" Auteur: Floor Bruggeman, Luc De Roy

    AP

    "Koerdisch-Arabische troepen heroveren Manbij op IS" Auteur: Floor Bruggeman, Luc De Roy

    za 06/08/2016 - 14:31 Update: za 06/08/2016 - 21:08 Floor Bruggeman, Luc De Roy
    Koerdisch-Arabische troepen hebben de stad Manbij, een bolwerk van IS, bijna helemaal heroverd. Dat meldt het Syrische Observatorium voor de Rechten van de Mens. De troepen waren hun offensief twee maanden geleden begonnen. In Aleppo zouden de rebellen de omsingeling van de oostelijke wijken doorbroken hebben.
  • 955 burgerdoden in Aleppo in drie maanden tijd Auteur: Belga, Dominique Fiers

    AP

    955 burgerdoden in Aleppo in drie maanden tijd Auteur: Belga, Dominique Fiers

    vr 22/07/2016 - 16:47 Belga, Dominique Fiers
    Volgens het Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten in Londen zijn bij aanvallen in de Noord-Syrische stad Aleppo de voorbije drie maanden zowat 7.000 burgerslachtoffers gevallen. 955 burgers - onder hen 219 kinderen - werden gedood, zeker 6.000 anderen raakten gewond.
  • IS krijgt 48 uur om bolwerk Manbij te verlaten Auteur: Luc De Roy

    IS krijgt 48 uur om bolwerk Manbij te verlaten Auteur: Luc De Roy

    do 21/07/2016 - 16:30 Luc De Roy
    In Syrië hebben door de VS gesteunde strijders een ultimatum gesteld aan IS. De IS-strijders krijgen 48 uur de tijd om hun bolwerk Manbij in het noorden van Syrië te verlaten. Het ultimatum komt twee dagen nadat tientallen burgers gedood zijn bij bombardementen van de coalitie tegen IS.
  • IS bevestigt dood van beruchte Tsjetsjeen Omar al-Shishani Auteur: Gianni Paelinck

    IS bevestigt dood van beruchte Tsjetsjeen Omar al-Shishani Auteur: Gianni Paelinck

    wo 13/07/2016 - 22:03 Gianni Paelinck
    Terreurgroep IS heeft bevestigd dat Omar al-Shishani omgekomen is. De man werd gezien als de minister van Oorlog van IS en stond dicht bij leider Abu Bakr al-Baghdadi. De VS meldde in maart al dat al-Shishani was gedood bij een Amerikaanse luchtaanval nabij Mosul.
  • VS stuurt opnieuw 560 militairen naar Irak Auteur: Jos De Greef

    AP

    VS stuurt opnieuw 560 militairen naar Irak Auteur: Jos De Greef

    ma 11/07/2016 - 16:38 Jos De Greef
    De Verenigde Staten sturen nog eens 560 extra militairen naar Irak. Die moeten het geplande regeringsoffensief voor de herovering van de Noord-Iraakse grootstad Mosul ondersteunen. Washington schrijft zich zo voort in in de strijd tegen de terreurgroep IS.
  • Belgische F-16's vertrokken voor strijd tegen IS Auteur: Gianni Paelinck

    Belgische F-16's vertrokken voor strijd tegen IS Auteur: Gianni Paelinck

    ma 27/06/2016 - 09:39 Gianni Paelinck
    Vanop de luchtmachtbasis van Kleine-Brogel zijn zes Belgische F-16's vertrokken richting Jordanië. Van daaruit zullen de gevechtsvliegtuigen worden ingezet boven Irak en ook boven Syrië in de strijd tegen terreurgroep IS.
  • Dodental van Russische bombardementen boven Syrië loopt op Auteur: Wim Deloof

    AP

    Dodental van Russische bombardementen boven Syrië loopt op Auteur: Wim Deloof

    zo 26/06/2016 - 17:06 Wim Deloof
    Drie luchtaanvallen van het Russische leger hebben het leven gekost aan 82 mensen. Onder hen ook minstens 58 burgers. Van 24 andere doden is niet zeker of het burgers zijn of leden van IS. De luchtaanvallen gebeurden boven het dorp al-Kuriyah.