"Millennials" op de werkvloer: slecht opgevoed en ongeduldig

Voor werknemers geboren na 1984 is de werkvloer geen evidente omgeving om zich in te begeven. Auteur en expert in management Simon Sinek heeft de zogenoemde generatie "millennials" lang bestudeerd. Hij typeert hen in enkele rake trefwoorden. Herkenbaar?
Verwendung weltweit, Modelfreigabe vorhanden., Model released., usage worldwide, Please check additional restrictions!, Bitte Ei

Slecht opgevoed

Volgens Sinek is de "narcistische, luie, verwende en egoïstische" generatie millennials moeilijk te managen op de werkvloer. Dat ligt volgens hem deels aan hun opvoeding.

"Millennials hebben continu te horen gekregen hoe speciaal ze zijn. Er werd hen als kind gezegd dat ze alles wat ze wilden, ook konden bereiken in hun leven. Na het afstuderen komt de koude douche: ze ondervinden dat ze eigenlijk niet speciaal zijn. Dat ze niet zomaar krijgen wat ze willen. En dat hun moeder geen promotie op het werk kan forceren. Hun hele zelfbeeld spat uit elkaar", zegt Sinek.

Volgens hem groeit een hele generatie jongeren op met minder eigenwaarde dan hun voorgangers, zonder dat ze daar zelf schuld aan hebben. "Sociale media spelen daarin ook een rol: we zijn er goed in geworden om ons leven er leuk te laten uitzien, met een mooie filter op, ook al voelen we ons slecht."

Verslaafd aan technologie

Sinek ziet een zorgelijke evolutie in de omgang van millennials met die sociale media. "Onze smartphones lokken veel reactie uit. Als je een bericht krijgt, dan krijg je een goed gevoel. Er komt dopamine vrij in onze hersenen, dezelfde stof als wanneer we roken, drinken of gokken", legt hij uit.

"Dopamine is bijzonder verslavend. Voor alle producten die de stof opwekken, gelden restricties in het gebruik ervan, maar sociale media zijn altijd en overal beschikbaar. Daarom houden de millennials zo in de gaten wie hen liket, of net unfriend heeft. Door die berichten komt er geregeld een shot dopamine vrij. Ze stellen zichzelf dus constant bloot aan een verslavende stof."

Sinek ziet gelijkenissen tussen alcohol en sociale media. "We ontdekken alcohol meestal in onze puberteit. Sommigen gaan dan al veelvuldig drinken om de stress van het puberen te lijf te gaan. Sociale media gaan die stress op een gelijkaardige manier tegen, en houden relaties tegelijk oppervlakkig en minder stresserend. Er is niets mis met sociale media, wel met onbeperkt gebruik ervan. Een hele generatie zoekt zijn heil in vluchtige online contacten die hen instant een goed gevoel geven."

Ongeduldig

Millennials zijn volgens Sinek ook permanent ongeduldig. "Ze zijn opgegroeid in een wereld waarin je noden snel worden bevredigd. Als je iets wil kopen, dan bestel je dat via Amazon en wordt het de volgende dag aan huis geleverd. We bingewatchen series, in plaats van week na week te wachten op een nieuwe aflevering. En we daten door simpelweg te swipen om te kijken of iemand je leuk vindt."

Op de werkvloer botsen millennials op een zware beperking. "Al-les wat we willen is instant mogelijk. Met uitzondering van twee dingen: tevredenheid over onze job én solide relaties. Beide impliceren een proces, dat kabbelt. Jongeren ervaren dat als bijzonder lastig", benadrukt Sinek. "De weg naar liefde, zelfvertrouwen of professioneel succes is lang en zwaar. Dat veel millennials hiermee worstelen, zien we aan het grote aantal zelfmoorden en depressies in deze leeftijdscategorie."

Waarom de werkvloer bevreemdend is

Door hun opvoeding, de vervreemdheid van sociale contacten én hun aangekweekt ongeduld kan de werkvloer voor millennials een waar mijnenveld zijn.

"In een bedrijfsomgeving wordt meer waarde gehecht aan cijfers en feiten dan aan mensen. Er worden plannen gemaakt op korte termijn, niet over een hele carrière of een heel leven heen.  In die omgeving bouwen millennials geen zelfvertrouwen op. Ze vinden geen balans. Het tragische daarvan is, dat ze geloven dat het aan henzélf ligt. Dat zij niet goed genoeg zijn", aldus Sinek. "Maar het ligt niet aan hen, wel aan een gebrek aan gepast leiderschap in onze bedrijven."

Volgens Sinek is het de verantwoordelijkheid van bedrijven om de millennials te leren wat ze tot dusver nog niet hebben opgepikt. "Zelfvertrouwen, geduld en sociale vaardigheden opbouwen: het duurt lang en is niet eenvoudig. Maar kleine ingrepen kunnen gaandeweg helpen. Weg met de smartphone tijdens vergaderingen, en weer leren smalltalken bijvoorbeeld."

De uitleg van Sinek

Wat denken "millennials" er zelf van?

Meest gelezen