Eerste passagiers reizen door langste spoortunnel ter wereld

In Zwitserland is de eerste passagierstrein door de nieuwe Gotthard Base Tunnel (GBT) gereden. Met een lengte van 57 kilometer is dat de langste spoortunnel ter wereld.
AFP or licensors

Op 1 juni was hij al plechtig ingehuldigd, sinds vandaag is hij ook officieel in gebruik: de GBT, een spoortunnel waaraan zeventien jaar is gebouwd en die het sluitstuk van een nieuwe HST-verbinding tussen Zürich, Lugano en Milaan vormt. Op nog grotere schaal maakt de GBT een vlotte verbinding tussen Rotterdam en Genua mogelijk.

Een passagierstrein die vanochtend om 6.09 uur in Zürich vertrok, was de eerste trein om door de GBT te rijden. Om 8.17 uur kwam de trein in Lugano aan, ofwel een halfuur eerder dan voorheen op diezelfde verbinding. Van Zürich naar Milaan reizen, kan nu in 2 uur en 40 minuten. Dat is een volledig uur minder.

(Lees verder onder afbeelding)

De GBT kostte zowat 11,2 miljard euro en is met 57 kilometer de langste spoortunnel ter wereld. Op 2 staat nu de Seikan-tunnel in Japan (53,9 kilometer), op 3 de Eurotunnel tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (50,5 kilometer).

Elke dag moeten voortaan zowat 260 goederentreinen en 65 passagierstreinen door de tunnel passeren. De goederentreinen rijden gemiddeld aan honderd kilometer per uur, de passagierstreinen doen dat dubbel zo snel.

Volgens Zwitserland zal de tunnel een revolutie voor het Europese vrachtvervoer betekenen. Het transport van goederen tussen noord en zuid moet door de Alpen. Tot nu toe gebeurde dat vooral over de weg, nu kan het vlot en snel via het spoor.

Meest gelezen