Stakingen leggen nu ook Franse kerncentrales plat

In Frankrijk breidt het protest tegen de liberalisering van de arbeidswet nu ook uit naar andere sectoren. In zeker 16 van de 19 Franse kerncentrales wordt actiegevoerd. De totale impact van de staking is nog niet duidelijk. Zonder stroom vallen zal Frankrijk niet, daarvoor kan het nog steeds een beroep doen op de buurlanden. Maar het is duidelijk dat de actie de Franse staat handenvol geld kost.
AFP or licensors
Een stakingspiket voor kerncentrale van Nogent-sur-Marne

Door de actie is de nucleaire capaciteit van Frankrijk met zeker 4 gigawatt gedaald. In zeker 16 van de 19 kerncentrales stemde het personeel gisterenavond om het werk neer te leggen, klinkt het bij de CGT, de grootste Franse vakbond.

De CGT voert nu al voor de achtste dag op rij actie. De voorbije week gebeurde dat vooral in bedrijven en bij de olieraffinaderijen. Als gevolg daarvan kwam een derde van de bijna 12.000 Franse tankstations zonder brandstof te zitten. De Franse regering greep uiteindelijk in en liet de toegang tot de olieraffinaderijen deblokkeren door het leger.

De CGT-leden houden vandaag de auto's tegen op de toegangsweg naar de kerncentrales. Dat is onder meer het geval aan de centrale van Gravelines, nabij Duinkerke. Ze delen folders uit en leggen hun argumenten tegen de nieuwe arbeidswet uit aan de bestuurders.

De bestuurders in de file tonen over het algemeen veel begrip voor de actie, zegt reporter Jeroen Reygaert in Gravelines. De vakbonden vechten voor het behoud van onze welvaart, klinkt het hier.

Regering bereid tot toegevingen?

De vakbond hoopt met de actie de Franse regering en het bedrijfsleven te raken in hun portemonnee. Terwijl het Elysée eerder niet bereid leek om water bij de wijn te doen - "de vakbonden besturen het land niet" en "de wet is geschreven en wordt niet herschreven"- toonde premier Manuel Valls (foto) zich vanmorgen op de Franse televisie dan toch iets toegeeflijker.

De arbeidswet is goed voor de loontrekkenden, zei Valls, omdat die hen "meer rechten geeft". Hij is ook goed voor de ondernemers, de vakbonden en de jongeren, klonk het. "De tekst lijkt me nuttig voor het land. Ik ben sereen en vastberaden. We hebben de wet nodig als we Frankrijk willen omvormen tot een concurrentiële economie en op het niveau willen brengen van de buurlanden."

Het "veranderen van het kader" van de wet en het intrekken van de hervorming noemde Valls "onmogelijk". Wel zijn er altijd "wijzigingen" en "verbeteringen" mogelijk. Eerder had ook de Franse minister van Financiën Michel Sapin gezegd dat het meest omstreden artikel in de wet, artikel 2 over de duur en organisatie van de arbeid, en de voorkeur voor onderhandelingen op bedrijfsniveau, eventueel herbekeken zou kunnen worden.

Een referendum over de nieuwe wet komt er niet, zei Valls nog. Hij noemde de blokkade van brandstofdepots door de vakbonden "onverantwoord". "Deze situatie kan onze economie schaden", zei Valls, die beloofde dat de regering verdergaat met het ontruimen van de versperringen.

Intussen blijven ook de bonden het spel hard spelen. Vandaag is er voor de tweede opeenvolgende dag een staking bij het openbaar vervoer. Voor juni zijn er acties aangekondigd bij de metro in Parijs en de luchtverkeersleiders.

Vakbondsleden voeren actie nabij de Pont de Normandie

Meest gelezen