Barbie raakt voortaan niet meer in haar (te) smalle jurk

Voor de eerste keer in 56 jaar wordt er gesleuteld aan het lichaam van Barbie. Naast het zeer slanke model met de lange benen en onnatuurlijke taille, komen er ook andere versies. Volgens Mattel, dat het speeltje uitgeeft, zullen er dit jaar ook ronde, kleine en grotere Barbies te koop zijn. Een heuse revolutie in poppenland.
De originele pop en het nieuwe model.

Speelgoedfabrikant Mattel neemt de stap niet uit naastenliefde, maar omdat het zijn verkoop ziet slabakken. Sinds 2012 gaan er stelselmatig minder popjes over de toonbank, vorig jaar zakte de verkoop nog met 15 procent.

Barbie kreeg rake klappen van Lego en de twee Disney-prinsessen Anna en Elsa uit "Frozen". En kinderen spelen gewoon meer op multimedia, zoals spelconsoles en tablets.

Photoshot. All rights reserved.

Diverse wereld

Barbie, dat sinds 1959 op de markt is, kreeg in het verleden al veel kritiek voor haar onnatuurlijke maten, die het zelfbeeld van jonge meisjes zouden schaden. Mattel brengt nu voor het eerst ook een vollere versie op de markt "Curvy Barbie", net als een kleiner en een groter model . Er zal ook meer variatie zijn in de gelaatskleur (zwart, aziatisch), de ogen en de haarsnit.

"Barbie weerspiegelt de wereld die de jonge meisjes rondom zich zien", aldus het bedrijf in een persbericht. En die wereld is duidelijk diverser geworden

Barbie haalt de voorpagina van Time

Met deze nieuwe Barbie Fashionistas start Mattel een nieuw tijdperk. Zelfs het magazine Time zette het nieuws op de voorpagina met de titel "Kunnen we stoppen met te praten over mijn lichaam?". Ook de ondertitel springt daarbij in het oog: "Wat de nieuwe figuur van Barbie zegt over Amerikaanse schoonheid."

Want zo is Barbie indertijd gelanceerd, als hét voorbeeld van Amerikaanse schoonheid. "Om vrouwen te leren wat van hen verwacht wordt in de maatschappij", luidde het. Het schoonheidsideaal is intussen danig veranderd met sterren als Beyoncé, Jennifer Lawrence en Kim Kardashian. Allen vrouwen mét een kont.

De velcro zal niet sluiten

De nieuwe popjes zullen vanaf de lente beschikbaar zijn. Mattel waarschuwt "dat niet alle kleren op alle poppen zullen passen", zoals in het echte leven.

Met andere woorden: de nieuwe Barbies vergen een andere garderobe, want kinderen zullen de smalle jurkjes over het hoofd van hun nieuwe pop willen trekken maar de velcro zal niet sluiten. Nieuwe kleren = extra inkomsten voor de speelgoedfabrikant.

Wist u dat? Barbie wordt verkocht in meer dan 150 landen en dat 92 procent van de Amerikaanse meisjes tussen 3 en 12 jaar een pop heeft.

Meest gelezen