"Abdullah-X" biedt tegengif voor haatboodschap van IS Auteur: Kathleen Heylen

di 15/12/2015 - 12:24 Kathleen Heylen Ken jij wel de échte betekenis van jihad? En: onze taak voor Syrië is om goed geïnformeerd te worden, niet misleid. Slechts enkele van de boodschappen van het YouTube-personage Abdullah-X. Hij is het jongste wapen in de strijd tegen de terreurgroep IS op sociale media. Opvallend: hij is bedacht door een voormalige volger van extremistische haatpredikers.

"Abdullah-X" is een Britse moslimjongen met een working class-accent, gekleed in een zwart-rode T-shirt, met een grote koptelefoon om zijn nek. Hij verschijnt in grafische YouTube-filmpjes waarin hij het heeft over onder meer Syrië. Zijn boodschappen zijn gericht op een jong publiek, meer specifiek op jongeren die dreigen te radicaliseren.

Abdullah-X toont op zijn YouTube-kanaal filmpjes over onder meer "de échte betekenis van jihad" en vraagt jongeren om na te denken. Niet alleen over wat vrouwen en kinderen in Syrië nodig hebben, maar ook over hùn verantwoordelijkheden tegenover hun families thuis. Hij praat over vrijheid, over vrije meningsuiting, over het gebruik van geweld...

Abdullah X vraagt jongeren ook bijzonder kritisch te zijn en goed na te denken: kennen ze wel de échte beweegredenen van groepen die beweren te vechten voor de islam? "Er is een taak voor ons weggelegd voor Syrië, en die is om goed geïnformeerd te zijn, en niet om misleid te worden", zegt Abdullah-X.

Opmerkelijk: "Abdullah-X" is gecreëerd door een voormalige extremistische volgeling van haatpredikers Abu Hamza en Omar Bakri. Oorspronkelijk was het een simpel cartoonfiguurtje, nu is Abdullah-X meer een online graphic novel. Door zijn stijl spreekt hij jonge mensen aan én levert hij hen tegelijk de intellectuele argumenten om IS-mythes te doorbreken.

Abdullah-X vind je niet alleen op YouTube, hij heeft ook een eigen Facebook-pagina.

Abdullah-X als tegengif voor IS

"Abdullah-X" is het jongste wapen in de strijd tegen de terreurgroep IS op sociale media. Technologie- en socialemediareuzen als Facebook en Google, dat YouTube bezit, ondersteunen volop initiatieven om meer anti-extremistische content te creëren, als tegengif voor de haatboodschappen van IS. Facebook en Google maken de inhoud niet zelf, maar leveren de tools aan personen en organisaties die de juiste doelgroepen kunnen aanspreken.

Na de aanslagen in Parijs en San Bernardino neemt de druk op socialmediabedrijven weer toe om de verspreiding van jihadistische en extremistische boodschappen op hun platformen beter te controleren en aan banden te leggen.