Thalys staat voortaan op eigen benen

Thalys, de operator achter de hogesnelheidstreinen, wordt een volwaardige spoorwegonderneming met twee aandeelhouders: de Franse spoorwegmaatschappij SNCF (60 procent) en de Belgische NMBS (40 procent). Die zelfstandige werking moet snellere en efficiëntere beslissingen mogelijk maken, zo klonk het bij de ondertekening van het akkoord.
BELGA/HANDOUT

Thalys is sinds de start in 1996 een samenwerking tussen vier spoorwegmaatschappijen (NMBS, SNCF, Deutsche Bahn en ook het Nederlandse NS), waarbij elke partner verantwoordelijk is voor het Thalysvervoer in eigen land. Dat systeem had enkele beperkingen: zo was er bijvoorbeeld geen rechtstreeks contact mogelijk tussen Thalys en een treinbestuurder die ergens langs het Belgische spoor was moeten stoppen. Dat contact verliep via de NMBS.

De nieuwe structuur moet daar verandering in brengen. Thalys wordt in België en Frankrijk zelf verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de rijpaden, het personeel en de treinstellen. In Nederland en Duitsland verandert er niets. Thalys zal ook zelf eventuele investeringen moeten dragen.

Aan de verzelfstandiging is twee jaar gewerkt. Die periode was nodig om de nodige licenties en veiligheidscertificaten te krijgen. Het Thalys-personeelsbestand groeit van 200 naar 550. Onder meer een 150-tal NMBS-werknemers zal ter beschikking gesteld worden, al behouden ze wel hun statuut.

Thalys: "Meer treinen tussen Brussel en Amsterdam"

"Thalys begint aan een nieuw hoofdstuk", aldus CEO Agnès Ogier. "Dankzij een eenvoudigere structuur winnen we aan wendbaarheid en reactievermogen." Ze ondertekende het nieuwe akkoord samen met NMBS-topman Jo Cornu en Rachel Picard, algemeen directeur van Voyages SNCF.

Ogier herhaalde dat de frequentie op de lijn Brussel-Amsterdam verhoogd wordt (tot 14 dagelijkse verbindingen in 2016) en kondigde aan dat in 2017 het Duitse Dortmund aan het netwerk zal worden toegevoegd. Thalys lanceert ook een soort van "lastminuteticket", waarmee late beslissers (in groep) goedkoop een plaats zullen kunnen bemachtigen.

NMBS: "Minder investeringen en aanspraak op dividend"

De omvorming van Thalys tot een volwaardige spoorwegmaatschappij betekent voor de NMBS een vermindering van het risico. Bovendien zal het Belgische spoorwegbedrijf als aandeelhouder kunnen rekenen op een jaarlijkse vergoeding van 75 miljoen euro. Dat zegt Michel Jadot, de directeur van de internationale operaties van de NMBS. Die vergoeding moet een reeks diensten dekken die de NMBS aan Thalys levert, zoals het onderhoud van Thalys-stellen in Vorst, de verkoop van tickets en de terbeschikkingstelling van personeel.

Bovendien zal de NMBS ook geen budget meer moeten vrijmaken voor de Thalys, meent NMBS-topman Jo Cornu. De komende jaren had de NMBS anders gemiddeld 12 tot 15 miljoen euro per jaar moeten bijdragen aan Thalys-investeringen.

Als aandeelhouder kan de NMBS ook aanspraak maken op eventuele dividenduitkeringen. Die zouden de eerste jaren eerder beperkt zijn, maar nadien hopelijk de hoogte ingaan, zo viel te horen. Behalve de NMBS heeft ook de Franse spoorwegmaatschappij SNCF een belang (60 procent) in het nieuwe Thalys. Thalys vervoerde vorig jaar 6,9 miljoen reizigers en boekte een omzet van 498 miljoen euro.

Meest gelezen