Starbucks stopt met #RaceTogether-campagne

De Amerikaanse koffieketen Starbucks stopt met zijn antiracismecampagne #RaceTogether op de koffiebekers. Bedoeld om bij de koffieliefhebbers een debat over het wijdverspreide racisme in de Verenigde Staten op gang te brengen, wekte de campagne veeleer scepticisme en ironie op.
2015 Getty Images

Starbucks lanceerde de campagne een week geleden. Aan de barista's werd opgedragen om niet alleen de naam van de koffiedrinker op de kartonnen bekers te schrijven, maar ook de boodschap #RaceTogether (vrij vertaald: "Alle rassen samen"). Die boodschap moest een katalysator zijn voor gesprekken tussen de Starbucks-klanten over racisme. "Want we hebben een racismeprobleem in ons land", luidde het toen.

Maar de campagne miste zijn doel, want ze wekte veeleer scepticisme bij de klanten op, die er een publiciteitsstunt van de koffieketen achter vermoedden. Velen vonden de campagne ook ongepast en wilden niet over racisme discussiëren met diegene die hen koffie schenkt. "Een koffiebar is niet de plek om over racisme te discussiëren", reageerden sommige klanten. Bovendien kreeg Starbucks de bal teruggekaatst, onder meer met vragen over de lonen van de werknemers.

Golf van negativiteit

Starbucks kreeg zoveel kritiek over zich heen dat Corey duBrowa, een communicatieverantwoordelijke van de keten, zijn Twitterprofiel een tijdlang afsloot omdat hij zich "persoonlijk aangevallen" voelde door "een golf van negativiteit".

De campagne op de bekers wordt nu stopgezet, maar dat is niet het gevolg van de negatieve reacties, is de officiële uitleg. "Het past gewoon in de oorspronkelijke planning die we hadden opgesteld", luidde het.

"We hadden sowieso niet verwacht dat we van heel de wereld applaus zouden krijgen", reageerde topman Howard Schultz (foto). Hij kondigde wel nieuwe antiracismeprojecten aan voor de komende weken, want "dit initiatief is nog niet gedaan".

Meest gelezen