"Kruisig de terroristen van IS"

Mohammed Ahmed al-Tayib, grootimam van de al-Azhar in Caïro, en zowat de belangrijkste leider van de soennitische islam, is bijzonder hard uitgevallen naar de terreurgroep IS. Al-Tayib is verbolgen over het verbranden door IS van een Jordaanse piloot.

De video van IS waarop te zien is hoe de gevangengenomen Jordaanse piloot Muath al-Kasasbeh levend verbrand wordt, heeft tot grote verontwaardiging geleid in de moslimwereld, ook bij soennitische en zelfs radicale geestelijken.

De belangrijkste van hen is Ahmed al-Tayib (links), de grootimam van de al-Azhar-moskee in de Egyptische hoofdstad Caïro. Volgens hem verdienen de terroristen van IS de doodstraf door kruisiging of het afhakken van armen. Volgens hem verbiedt de islam het verbranden van mensen, zelfs in oorlogstijd.

Ahmad al-Tayib wordt beschouwd als de belangrijkste juridische en geestelijke leider van de soennitische islam. Hij ontleent die functie aan zijn leiding over de al-Azhar, zowat het belangrijkste instituut inzake recht en theologie in de soennitische wereld.

Al-Tayib is niet de enige. Een belangrijke Saudische geestelijke, sjeik Salman al-Awdah, schreef vandaag dat alleen God het recht heeft om iemand met vuur te straffen en dat in het leven na de dood. Al-Awdah is een van de meest prominente geleerden van het erg strikte wahabitische soennisme in Saudi-Arabië.

Yusuf al-Qaradawi, die wordt beschouwd als de ideoloog van de Moslimbroederschap en in Qatar woont, citeert vandaag een aantal verzen uit de Koran en gezegden van de profeet Mohammed waarin het verboden wordt om krijgsgevangenen te mishandelen. Wel heeft al-Qaradawi kritiek op de "laksheid waarmee de internationale gemeenschap een dictator die zijn eigen mensen vermoordt (de Syrische president Bashar al-Assad) behandelt... waardoor een vruchtbare voedingsbodem werd geschapen voor extremistische groepen (zoals IS).

AP2011

Arabische wereld reageert met afschuw

Kritiek is er ook uit politieke hoek. Iyad Madani (links), de voorzitter van de Organisatie van Islamitische Coöperatie (OIC), veroordeelt de moord op de Jordaanse luitenant met klem. De OIC verenigt 51 moslimlanden uit Afrika en Azië.

De moord op de Jordaniër is een schending van het islamitische gebod om "gevangenen humaan te behandelen". De brutale moord is "een dieptepunt in de malaise in delen van het Midden-Oosten" en gaat samen met "het intellectuele verval, de politieke fragmentatie en het misbruik van de islam, de grote religie van genade", zo stelt Madani de moord in de hele context van de problemen van de regio.

De moord wordt ook in strenge bewoordingen afgekeurd door de meeste Arabische landen. Onder hen zijn Saudi-Arabië, Koeweit, de Verenigde Arabische Emiraten, maar ook Bahrein en Qatar. 

De Turkse premier Tayyip Erdogan spreekt over "barbaarsheid". Het strikt sjiitische Iran zegt dat de moord op de piloot "een onmenselijke daad is die een overtreding is van de gedragscode van de islam". Iran steunt de regeringen van Syrië en Irak in hun strijd tegen IS.

Er is een opvallende uitzondering: Hoessein Bin Mahmud, een theoloog die banden heeft met de terreurgroep IS, noemt verbranding verantwoord omdat de opvolgers van de profeet Mohammed in de 7de eeuw die executiemethode gebruikt zouden hebben. Hij zegt dat IS-strijders door bombardementen ook verbrand worden en wil op die manier de moord op de Jordaanse piloot rechtvaardigen.

AP2014

Al-Azhar, brandpunt van het soennisme

De al-Azhar ("de glorierijke") bestaat uit een grote moskee en een universiteit voor de studie van islamitisch recht en islamitische theologie. De instelling heeft een erg groot prestige en trekt studenten uit heel de islamwereld aan. De instelling controleert ook tal van andere scholen en universiteiten in Egypte, maar haar invloed gaat tot ver daarbuiten.

De universiteit en haar leider of grootimam hebben een erg grote invloed op het denken in de soennitische wereld. Toch werd de al-Azhar in 970 gesticht door de (zevener of ismaïlistische) sjiitische Fatimiedendynastie die over Egypte en Noord-Afrika heerste.

Na de val van de Fatimieden in 1171 werd de al-Azhar omgevormd tot een soennitische instelling. De top van de instelling wordt wel benoemd met invloed van de Egyptische regering.

Meest gelezen