"Franse spoorwegennet verkeert in nooit geziene slechte staat"
Op 12 juli vorig jaar ontspoorde de intercitytrein tussen Parijs en Limoges in het station van Brétigny-sur-Orge, net ten zuiden van Parijs. Er vielen 7 doden en 30 mensen raakten gewond. De Franse president François Hollande beloofde achteraf meer investeringen in het spoorwegennet en dat blijkt hoognodig te zijn.
Het rapport van de onderzoekers naar het ongeluk is bijzonder vernietigend voor de Franse spoorwegen. De experts vonden in totaal zo'n 200 gebreken op het spoorwegennet bij onze zuiderburen. "Het merendeel van die gebreken was gekend bij de SNCF en ze hebben er niet gepast op gereageerd", klinkt het. "Alle schade is te wijten aan slecht onderhoud."
De experts noemen de onderhoudswerkzaamheden "onaangepast en onvoldoende". Ook het personeelsbeleid van de SNCF wordt zwaar bekritiseerd. "Het is belangrijk dat het onderhoudspersoneel wordt aangenomen op basis van een stevige en gespecialiseerde opleiding." Na het treinongeluk bleek dat de sporen een week eerder nog waren geïnspecteerd door een jonge ingenieur.
De SNCF ontkent formeel de aantijgingen uit het rapport van de deskundigen. De Franse staatssecretaris voor Verkeer erkent wel de slechte staat van de Franse spoorwegen, maar laat weten dat er sinds het ongeluk van vorig jaar al heel wat werken zijn uitgevoerd.