"Duitse mail over treinramp werd wel opgevolgd"

In "Terzake" ontkende de Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers vanavond dat zijn diensten niet zouden ingegaan zijn op een voorstel voor hulp en advies vanuit de Duitse stad Osnabrück. Daar vond in 2002 een gelijkaardig treinongeval plaats.

Eerder vandaag blikte "Het Journaal" terug op een treinramp in de Duitse stad Osnabrück in 2002. Ook daar was toen het erg gevaarlijke product acrylnitril bij betrokken en de sanering van het grondwater duurde er jaren.

Opvallend detail was dat de Duitse hulpdiensten in de reportage beweerden dat ze via een mail hun ervaringen hadden aangeboden aan het Oost-Vlaamse provinciebestuur. Behalve een beleefde dankmail zouden ze echter niets meer vanuit Gent vernomen hebben.

Dat klopt niet, zegt gouverneur Jan Briers vanavond in "Terzake". De voorbije weken hebben zijn diensten heel wat van dergelijke mails en brieven gekregen. De mail in kwestie werd volgens hem door de provincie doorgestuurd naar de NMBS en die zou contact hebben opgenomen met Deutsche Bahn, de Duitse spoorwegen.

Briers denkt overigens niet dat de sanering van het grondwater in Wetteren zo lang zal duren als in Duitsland. Daar werden toen door de brandweer schuimen gebruikt die sindsdien verboden zijn, aldus Briers.

De gouverneur maakte ook bekend dat de provinciale en gemeentelijke rampenplannen nu twee weken na de ramp afgeblazen zijn.

Intussen is de Vlaamse afvalstoffenmaatschappij OVAM begonnen met de sanering van de plek rond het ongeval. Nu worden de grachten langs de spoorweg gesaneerd. De grond zal worden afgegraven tot een diepte van een meter en er komt een zuiveringsstation voor het grondwater.

Meest gelezen