"Geen aandacht voor omgeving van gevaarlijke transporten"

"In Vlaanderen is er te weinig aandacht voor de omgeving van lijnen waarlangs gevaarlijk transport gebeurt." Dat zegt Bond Beter Leefmilieu (BBL). De organisatie wijst naar Nederland, dat strenger toeziet op de omgeving waarlangs gevaarlijk transport gebeurt.

"De regelgeving voor een veilig transport van gevaarlijke stoffen beperkt zich in Vlaanderen tot een minimale omzetting van de Europese regels. Er wordt vooral gefocust op de regels voor de veiligheid van de voertuigen zelf", zegt Erik Grietens van BBL.

De organisatie verwijst naar een studie uit 2009, waarin Vlaanderen en Nederland vergeleken worden wat betreft het vervoer van gevaarlijke stoffen. Vlaanderen krijgt in die studie het advies om een meer verregaand beleid uit te werken.

"In Nederland is er niet alleen aandacht voor de treinen en vrachtwagens, maar ook voor de omgeving waar transporten passeren. Nederland werkt aan een basisnet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Voor zowel spoor-, water- als autowegen wordt bepaald over welke verbindingen zo'n transport mag plaatsvinden. Langs die verbindingen worden dan gevarenzones aangeduid, waar er geen nieuwe scholen, huizen, kantoren of winkels meer gebouwd mogen worden."

"Ook in het dichtbevolkte Vlaanderen met ruimtelijke wanorde, is zo'n beleid gericht op de veiligheid van de omgeving noodzakelijk", zegt Grietens.

Meest gelezen