Politiek en Wapper: het betere bochtenwerk

Open VLD is voor de Lange Wapper. Maar de Antwerpse Open VLD-schepen Ludo Van Campenhout is sinds kort tegen. De SP.A was eerst voor, maar burgemeester Patrick Janssens draaide het socialistische karretje intussen vlot de tunnel in. Zelfs Groen! veranderde van kamp in het Wapper-dossier. Kunt u nog volgen?

"Elke stad in Europa die een stroom heeft, heeft een brug. Een brug kan ook heel mooi zijn en ik vind dit een mooie brug. Ik denk dat dit een goeie oplossing is om de Oosterweelverbinding te realiseren." De woorden werden ooit uitgesproken door de groene politica Mieke Vogels, nu een vurig tegenstander van de Wapperbrug.

Vogels is niet de enige politicus die de afgelopen maanden/jaren plots de afrit richting tunnel nam op de Lange Wapperbrug. "Ik ga neen stemmen omdat het project de stad fragmenteert, niet goed is voor Antwerpen en in ieder geval niet goed voor districten zoals Deurne en Merksem, waar een viaduct komt dat meer dan 120 meter breed is en eigenlijk die 2 districten afsnijdt van de stad", zei de liberale schepen Ludo Van Campenhout begin deze maand plots. Hij ontkende een al te grote bocht te nemen: met het oog op de volksraadpleging was er eindelijk de vrijheid om zijn echte gedacht te verkondigen.

Van Campenhout slaagde er niet in zijn partij mee over de brug te trekken: die blijft vóór de Lange Wapper. De SP.A volgde dan weer wel de scherpe bocht van een "ja" naar een "nee" van haar Antwerpse frontman Patrick Janssens. Na de lezing van de studie van Arup/Sum trok hij plots naar het nee-kamp. "Dat is omwille van het feit dat er een studie is gemaakt die een paar miljoen euro gekost heeft en 406 pagina's vol argumenten geeft die mij aan het denken heeft gezet." Zijn partij volgde, ondanks het feit dat oud-voorzitter Steve Stevaert nog mee aan de wieg stond van de Wapper.

De N-VA voerde jarenlang hevig strijd tegen de Wapper in het Vlaams Parlement bij monde van Jan Peumans. Kopman Bart De Wever noemde het hele project "een klotedossier". "Ik zal niet naar dat referendum gaan om ja te stemmen, want ik denk dat het BAM-tracé het meest concrete, haalbare en betaalbare is, maar het is niet goed genoeg", zei hij in september. Een maand later veranderde hij het geweer van schouder: "Ik denk dat je met een ja op 19 oktober nog kan werken, met een nee is het game over voor de mobiliteit. Dus ik zal ja stemmen", klonk het vorige week in Phara.

Slechts twee partijen herzagen nooit hun mening: de voltallige CD&V en Vlaams Belang zaten en zitten voorlopig nog steeds respectievelijk in het ja- en nee-kamp.

Meest gelezen