Fraude met roetfilters

  • Minder fijn stof maar nog altijd veel stikstofoxide, met dank aan dieselgate Auteur: Rik Arnoudt

    Minder fijn stof maar nog altijd veel stikstofoxide, met dank aan dieselgate Auteur: Rik Arnoudt

    do 27/07/2017 - 17:07 Rik Arnoudt
    De afgelopen vijf jaar is de hoeveelheid fijn stof in de lucht gedaald, maar de concentraties giftig stikstofoxide zijn niet gedaald, wel integendeel. Dat blijkt uit metingen van een luchtmeetstation in Brussel in opdracht van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Irceline). Er rijden meer schonere dieselwagens met roetfilter rond, maar door illegale software in veel dieselwagens blijken die in de praktijk veel meer giftig stikstofoxide uit te stoten dan de labotests aangeven. De metingen geven aan dat dit inderdaad gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit.
  • Nieuwe meettoestellen voor controle roetfilters Auteur: Frank Segers

    Belga

    Nieuwe meettoestellen voor controle roetfilters Auteur: Frank Segers

    wo 05/07/2017 - 19:29 Frank Segers
    Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil volgend jaar een aantal nieuwe meettoestellen kopen voor keuringscentra, waarmee ze beter kunnen controleren of dieselauto's een roetfilter hebben.
  • "We gaan roetfilter­probleem heel hoog op de Europese politieke agenda zetten"

    03/07/201721:40

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    "We gaan roetfilter­probleem heel hoog op de Europese politieke agenda zetten"

    03/07/201721:40

    Politiek - Naar aanleiding van de problematiek rond de fraude met roetfilters sprak Luc Pauwels met Kathleen Van Brempt, Europees Parlementslid voor SP.A.
  • Weyts: "Twijfel over een roetfilter? Terugkomen met attest"

    03/07/201717:58

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Weyts: "Twijfel over een roetfilter? Terugkomen met attest"

    03/07/201717:58

    Politiek - Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil de autokeuringscentra een extra controle laten uitvoeren op mogelijk lege roetfilters. Als er een vermoeden is van een leeggehaalde roetfilter, moet de eigenaar van de auto naar een officiële dealer om een attest.
  • Weyts laat keuringscentra extra controleren op lege roetfilters Auteur: Freek Willems

    Belga

    Weyts laat keuringscentra extra controleren op lege roetfilters Auteur: Freek Willems

    ma 03/07/2017 - 17:43 Freek Willems
    Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil de autokeuringscentra een extra controle laten uitvoeren op mogelijk lege roetfilters. Als er een vermoeden is van een leeggehaalde roetfilter, moet de eigenaar van de auto naar een officiële dealer om een attest.
  • Pauwels: "Minister Ben Weyts geeft niet thuis"

    03/07/201713:15

    VRT ???media.video.type.mz_vod???

    Pauwels: "Minister Ben Weyts geeft niet thuis"

    03/07/201713:15

    Het journaal 1 - 03/07/17 - Luc Pauwels heeft voor VRT Nieuws onderzoek gedaan naar fraude bij roetfilters. Niet alleen in België, maar ook in verscheidene andere Europese landen hebben automobilisten de roetfilter uit hun auto gehaald, wat bij wet verboden is. In "Het journaal" geeft Luc Pauwels meer uitleg.