"Verklaringen uit Nederland en België zijn schandalig"

"De verklaringen uit Nederland en België zijn schandalig en schaden ons bedrijf." Dat heeft Maurizio Manfellotto (grote foto), de topman van de Italiaanse treinconstructeur AnsaldoBreda, gezegd op een persconferentie. Het bedrijf haalt opnieuw de sneeuw aan als grote boosdoener voor het Fyra-debacle en wil alle materiële en immateriële schade verhalen op de NS en de NMBS.

De topman van de constructeur van de falende Fyra haalt hard uit naar de Belgische en de Nederlandse spoorwegen. "De NMBS en de NS hebben zich nooit constructief opgesteld", zegt Manfellotto op een persconferentie. "Er rijden 60 hogesnelheidstreinen van AnsaldoBreda in Italië en die doen het elke dag."

De slechte staat van de Fyra-treinen steekt Manfellotto op "de klimatologische omstandigheden". "Door de sneeuw raakten metalen onderdelen los", zegt hij. "Normaal gezien neem je maatregelen als het sneeuwt." Die zijn volgens de topman dus niet genomen. De trein had niet op volle snelheid mogen rijden door de sneeuw. "Zelfs de Thalys reed maar 160 km per uur in de sneeuw, maar de Fyra bleef 250 rijden."

"De vereisten die België én die Nederland stelden, hebben daarnaast de levering van de treinen erg bemoeilijkt", zegt de topman. Er is volgens hem overigens een Iers bureau ingehuurd dat helemaal geen verstand heeft van hogesnelheidstreinen. "Naar ons is niet geluisterd." De trein was zowel in België en in Nederland goedgekeurd, "wat betekent dat hij veilig is".

De topman heeft naar eigen zeggen nog geen officieel besluit van de NS ontvangen. "De beslissing van de Belgen kwam hoe dan ook als een complete verrassing." Manfellotto noemt het ook vervelend dat de NMBS foto's van de beschadigde Fyra heeft vrijgegeven. "Dat is geen manier van communiceren." De topman benadrukt dat alle beschuldigingen over slechte productie en vele gebreken niet gefundeerd zijn. AnsaldoBreda wil alle materiële en immateriële schade verhalen op de NS en de NMBS. In de praktijk gaat het over de niet-naleving van contracten en imagoschade.

Ontspoort AnsaldoBreda door de Fyra?

De beëindiging van het contract van de NMBS is op zijn zachtst gezegd een grote klap voor de Italiaanse treinconstructeur. Het bedrijf staat er financieel niet al te goed voor, is al een tijdje op zoek naar een koper en het helpt in zo'n geval niet dat de topman van het moederbedrijf in de cel zit.

In het totaal werken zo'n 2.400 mensen voor de treinconstructeur. AnsaldoBreda is een dochterbedrijf van de grote Italiaanse groep Finmeccanica, dat voor ruim 30 procent in handen is van de Italiaanse overheid. Vorig jaar boekte de groep een nettoverlies van 828 miljoen euro. Op zich al een pak beter dan in 2011, want toen ging Finmeccanica 2,3 miljard euro in het rood.

Daarnaast zit de topman van Finmeccanica in de cel. Giuseppe Orsi wordt verdacht van corruptie toen hij nog aan het hoofd stond van helikopterfabrikant AgustaWestland. Hij zou in 2010 gesjoemeld hebben bij de verkoop van helikopters aan India.

Om de kas te spekken wil de groep enkele dochterondernemingen, waaronder AnsaldoBreda, verkopen. Hoewel het bedrijf al een tijdje in de etalage staat, is er vooralsnog geen koper gevonden. De Fyra-saga doet het imago van AnsaldoBreda geen goed en dat maakt de verkoop natuurlijk niet gemakkelijker.

Meest gelezen