Vlaamse regering geeft subsidies voor investeringen in veiligere en groenere vrachtwagens

Transporteurs die extra investeren in duurzaamheid en verkeersveilige vrachtwagens, zullen vanaf begin volgend jaar daarvoor financiële steun krijgen. Het voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is goedgekeurd in de ministerraad. Met die subsidies wil Weyts het aantal verkeersongevallen met vrachtwagens doen dalen. Hij raadt transporteurs aan om hun facturen nu al bij te houden, want het systeem werkt met retroactieve kracht.

Transporteurs die zelf investeren in extra veiligheidsvoorzieningen, moeten volgens minister Ben Weyts beloond en ondersteund worden. De financiële steun is wel enkel van toepassing op veiligheidsmaatregelen die wettelijk niet verplicht zijn. Zo komen dodehoekspiegels niet in aanmerking, maar extra dodehoekdetectoren wel. Ook camera’s, alcoholsloten, systemen die de gsm blokkeren in de wagen en automatische remsystemen worden financieel ondersteund door de Vlaamse Regering.

Retroactief

Extra veiligheidsmaatregelen worden beloond met een premie van 3.000 euro. Er geldt wel een maximumbedrag van 100.000 euro per bedrijf gedurende drie jaar. De regering trekt daarvoor 36,4 miljoen euro uit.

Zodra het subsidiesysteem in werking treedt, zullen transporteurs een aanvraag kunnen doen via een website. Transporteurs die al zulke extra veiligheidsmaatregelen aangeschaft hebben, houden het best hun facturen bij, want het voorstel van Weyts zal retroactief gelden voor de investeringen sinds 1 januari 2017.

 Deze investeringen worden ondersteund door de Vlaamse Regering:

  • Intelligence Speed Assistance
  • Cruise Control
  • Lane Change Assistance
  • Lane Keeping Assistance
  • Adaptive Front Lightning Systems
  • Vehicle-to-infrastructure
  • Alcoholslot
  • Systemen die het ecologisch uitrollen van het voertuig ondersteunen
  • Night Vision
  • Head-up display
  • Navigatiesystemen voor vrachtwagens
  • Systemen voor de ondersteuning van elektronische vrachtbrieven
  • Systemen die toepassing van zelfrijdende vrachtwagens en platooning toelaten
  • Automatische versnellingsbak
  • Rij-assistentie en rijstijlanalysesystemen
  • Retarder (motorrem)
  • Intarder (zorgt voor meer remkracht)
  • Camerasystemen voor achterwaarts rijden en parkeren
  • Frontcamera’s
  • Blind-spot sensor systems
  • Tyre Pressure Monitoring Systems
  • Automatic Tyre Inflation Systems
  • gsm-blockers
  • Roof safety airbags
  • Extra koplampen voor achterwaarts parkeren
  • Ground operation voor tank- en silowagens

Groenere vrachtwagens

Ook investeringen in duurzaamheid zullen worden beloond. Transporteurs die investeren in milieuvriendelijke voertuigen, krijgen een verhoogde ecologische steun. Ook deze financiële steun is enkel van toepassingen op extra investeringen, naast de door de wet opgelegde milieuvereisten. 

Zo komen milieuvriendelijke CNG-, LNG- en hybride vrachtwagenmodellen al zeker in aanmerking. Deze modellen zijn veel minder milieubelastend dan de diesel-variant. Daarom verhoogt Vlaams minister van Economie Philippe Muyters de steun voor die types tot het maximumbedrag dat wordt toegelaten door Europa. Dat betekent 40 tot 45 procent voor grote ondernemingen en 50 tot 55 procent voor een kmo. 

Bedrijven kunnen voor beide maatregelen terecht bij het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Meest gelezen