Nooit meer vechten om een zitplaats op de trein

In de spits is het niet altijd evident om op drukke lijnen een zitplaats te vinden op de trein. In Nederland wordt daar alvast iets aan gedaan. Spoorreizigers kunnen er binnenkort in de app van de spoorwegen zien waar op de trein er lege zitplaatsen zijn. Bij NMBS is te horen dat ook zij dergelijke plannen hebben, maar die zijn nog niet concreet.

De sporen in Nederland zijn voorzien van sensoren die onder meer het gewicht per rijtuig meten, oorspronkelijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht af te kunnen rekenen. Die informatie gaan de Nederlandse Spoorwegen (NS) nu gebruiken om in realtime informatie aan de reizigers te geven over de vrije zitplaatsen op de trein. Een wagon met meer reizigers weegt immers meer dan een lege wagon.

Het is niet omdat er in de ene wagon geen vrije zitplaats meer is, dat dit in een andere wagon ook het geval is.Ā Uit onderzoek blijkt dat veel reizigers instappen daar waar bijvoorbeeld een trap is naar het perron. "In onze app willen we onze reizigers juist laten zien dat verderop nog plek is. Het liefst nog voordat ze instappen", klinkt het bij de NS. Zo weet u in Nederland waar op het perron u moet wachten om relatief zeker te zijn van een vrije zitplaats.

En bij ons?

In Nederland wordt de zitplaats informatie normaal gezien vanaf volgend voorjaar meegegeven in hun applicatie, bij ons wordt dergelijk systeem ook onderzocht.Ā "We zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om de drukte op onze lijnen te onderzoeken", zegt Bart Crols van de NMBS aan VRT Nieuws. "Dat is niet alleen interessant om aan de reizigers mee te geven, maar ook voor intern gebruik. Een concrete timing geven is nog niet mogelijk."

De NMBS onderzoekt verschillende pistes en heeft daar recent zelfs een wedstrijd voor uitgeschreven. "Een systeem met gewichtssensoren zoals in Nederland is een van de mogelijkheden, maar dan moeten de treinen daar nog mee worden uitgerust", zegt Crols. "We bekijken ook andere opties zoals bijvoorbeeld sensoren aan de deuren die tellen hoeveel mensen er passeren." Ook de reizigers zelf in realtime de mogelijkheid bieden om door te geven hoe druk hun trein is, wordt bekeken.

"Het is echt nog te vroeg om er concreet over te zijn", zegt Crols. "We spreken natuurlijk over duizenden rijtuigen. Onze systemen aanpassen dat is niet iets wat je tussen de soep en de patatten doet. We zoeken momenteel naar de beste en meest duurzame oplossing, want we willen voorkomen dat onze rijtuigen lange tijd onbeschikbaar zijn."

BELGA

Meest gelezen