Antwerpse snelwegen proeftuin voor zelfrijdende wagens Auteur: Bart Rooms

wo 28/06/2017 - 09:37 Bart Rooms Op de Antwerpse ring en de E313 in Ranst komen rijstroken om zelfrijdende auto's te testen. De rijstroken zullen sensoren bevatten die informatie uitwisselen met de zelfrijdende auto's. Die kunnen dan snel reageren op veranderende verkeerssituaties. Zo sturen ze het verkeer aan en voorkomen ze files.

Er wordt al jaren gepraat over zelfrijdende auto’s en autonome snelwegen. Dit is geen sciencefiction meer. Binnen afzienbare tijd zal dit de normaalste zaak van de wereld zijn op vele Europese wegen. Vlaanderen wil niet achterop blijven en stapt daarom mee in het Europese proefproject in vijf regio’s.

Hoe werkt het?

In de baan en in de verlichtingspalen zullen er sensoren komen. Die staan in verbinding met de speciale software in de zelfrijdende wagens. Zo krijg je een data-uitwisseling, die in nano-seconde gebeurt. De auto beschikt over informatie van de plaats zelf, maar ook van kilometers vooruit. Hierdoor kan de auto snel op veranderende verkeerssituaties reageren en zelfstandig zijn weg vervolgen.

Vlottere doorstroming

Het is dagelijkse kost op de snelwegen: de zogenaamde 'accordeonfiles'. Wagens rijden te dicht achter elkaar en als er één remt, gaat ook de volgende in de remmen. Die houdt dan weer de achterliggende auto op, waardoor die gaat remmen. Een kettingreactie van remmen, terug optrekken, remmen,… . Het verkeer stokt en er ontstaan files.

Als er een zelfrijdende auto tussen zit, zal die op basis van de ontvangen informatie zijn snelheid kunnen aanpassen en de juiste afstand met zijn voorganger bewaren. De zelfrijdende auto stuurt als het ware het andere verkeer aan: trager of sneller rijden wanneer nodig. Er ontstaat een betere doorstroming van het verkeer, minder files en een grotere veiligheid.

"Het is eigenlijk een vorm van blokrijden maar dan met zelfrijdende wagens die zeer goed geïnformeerd zijn" (Philippe Muyters, Vlaams minister van innovatie)

Gevolgen voor de ‘gewone’ auto?

Er zijn geen negatieve gevolgen. Wie met een normale auto rijdt, zal de weg gewoon verder kunnen blijven gebruiken. Het is de bedoeling dat de zelfrijdende auto de andere auto’s op sleeptouw neemt. En als het verkeer vlotter verloopt, dan wordt de chauffeur van een ‘gewone wagen’ daar ook beter van: minder file en tijdsverlies, een grotere veiligheid.

Europees project

Het proefproject loopt vanaf 2019 tot juni 2020 in 5 Europese regio’s. Er zal getest worden in Lyon, de snelweg tussen Nürnberg en München, het Spaanse Vigo, de regio tussen Rotterdam en Den Haag en in Antwerpen.

Minister Muyters is blij dat Vlaanderen mee het voortouw neemt. “Vlaanderen verkoopt zichzelf in het buitenland als een logistieke hub, een plaats centraal in Europa waar je gemakkelijk doorheen kan met goederen en diensten naar de rest van Europa. Dan moet je mobiel blijven. Er zijn verschillende mogelijkheden om verkeersproblemen aan te pakken. Bijkomende infrastructuurwerken zijn één, maar ook innovatieve oplossingen zoals het ‘Concorda’-project zijn belangrijk".

Aan dit project nemen ook universiteiten en onderzoekscentra deel. Het Vlaams onderzoekscentrum IMEC bijvoorbeeld. Dat ontwikkelde een chip voor in de zelfrijdende auto’s. Die herkent ook minder klassieke verkeerssituaties, zoals onverwachte obstakels op de weg.