Fietsersbond: "Fietsinfrastructuur niet voorzien op speed pedelecs"

Vanmorgen is een dodelijk ongeval gebeurd met een speedpedelec, dat is een soort elektrische fiets die tot 45 km per uur kan rijden*. Volgens de Fietsersbond is onze fietsinfrastructuur niet voorzien op dergelijke fietsen. "De fietspaden zijn veel te smal", zegt Eva Van Eenoo van de Fietsersbond.
© 2016 - Bas de Meijer / HH

Vorig jaar zijn er zo'n 745 ongevallen** gebeurd waar elektrische fietsen bij betrokken waren. Daar vielen alles samen 8 dodelijke slachtoffers bij. Precieze cijfers van dergelijke speedpelecs zijn er niet. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) noemt elektrisch fietsen niet gevaarlijker dan gewoon fietsen, maar weet wel dat er sneller en verder mee wordt gereden. Bij een op de drie ongevallen met elektrische fietsen zijn bovendien ouderen betrokken. Dat is niet omdat die per se gevaarlijker rijden, maar wel omdat dergelijke fietsen razend populair zijn bij die steeds groter wordende bevolkingsgroep.

Volgens de Fietsersbond is de fietsinfrastructuur alvast niet voorzien op het gebruik van speedpedelecs. "De fietspaden zijn veel te smal, waardoor die snelle elektrische fietsen gewone fietsen niet kunnen voorbijsteken", legt Eva Van Eenoo van de Fietsersbond uit aan VRT Nieuws. "Fietspaden zijn nu vaak maar anderhalve meter breed, terwijl dat minstens 4 tot 5 meter zou moeten zijn, als een speedpedelec een gewone fiets veilig wil voorbijsteken."

De belangenorganisatie stipt ook aan dat wie met zo'n speedpedelec rijdt, zich moet aanpassen aan de omgeving en andere weggebruikers.

"Bijsturingen voor diversiteit aan fietsers"

Fietsberaad Vlaanderen sluit zich daarbij aan en raadt iets soortgelijks aan. "We geven ook het advies om de fietspaden te verbreden en zo meer ruimte voorzien voor speedpedelecs", zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen die onderlijnt dat nog niet vaststaat dat de speedpedelec aan de oorzaak lag van het dodelijk ongeval vanmorgen.

Fietsberaad ijvert ook voor kleine bijsturingen in de wegcode. Niet alleen voor de speedpedelec alleen, maar wel voor de diversiteit aan fietsers, type fietsen en beperkingen van snelheidsverschillen bij het inhalen. Los van elektrische fietsen is er overigens een algemene toename van fiets-fietsongevallen. "Dit komt door toenemend fietsverkeer én door onaangepaste infrastructuur. Er is een inhaalbeweging nodig", klinkt het.

*Later is meer bekend geraakt over de omstandigheden van het dodelijk fietsongeval. In eerste instantie was sprake van een fietser met een gewone fiets en een fietser met een speed pedelec (een elektrische fiets die tot 45 kilometer per uur kan halen). Intussen blijkt dat het om een gewone fiets en een elektrische mountainbike ging.

**In eerste instantie sprak het artikel over 730 ongevallen met elektrische fietsen in 2016. Dat waren voorlopige cijfers van het BIVV. Uit een parlementaire vraag van Jef Van den Bergh (CD&V) aan minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) blijkt het definitieve aantal met 745 iets hoger te liggen.

Meest gelezen