Antwerpen kiest voluit voor mobiliteit over het water

Wie de stad Antwerpen wil bereiken met de auto, herkent het wel: files, tijdsverlies, ergernis. Dat hoort binnenkort misschien wel tot het verleden. Antwerpen wil met een ‘waterbus’ en een ‘veerdienst’ een alternatief bieden voor de verkeersdrukte die er vandaag heerst in en rond Antwerpen. Antwerpen zet zo in op duurzaam vervoer via het water.

Antwerpen maakt zich op voor de komst van de waterbus

Met de waterbus kiest Antwerpen voor een heel nieuw vervoersmiddel. Het haalde de mosterd in Rotterdam, waar het al bijna 20 jaar een alternatief is voor de drukke autowegen. Het aftellen kan beginnen, want de waterbus zal voor de eerste keer uitvaren op 1 juli. Voor een verplaatsing tussen Hemiksem, Kruibeke en Antwerpen (Steenplein) ga je voortaan gewoon via de Schelde en kan je van linker- naar rechteroever.

De maand juli geldt als testperiode voor recreatief gebruik door dagtoeristen en fietsers. Vanaf 1 augustus zal het een volwaardig alternatief zijn voor het woon-werkverkeer met een afvaart elk uur. Vanaf oktober elk half uur. Op termijn zal de waterbus uitbreiden naar andere stopplaatsen en vaarwegen, o.a. richting haven.
 

Een goed werkende waterbus moet mensen kunnen overtuigen om hun wagen thuis te laten. De Schelde is een onbenutte snelweg voor woon-werkverkeer die we nu, in een fase van ingrijpende werken, optimaal moeten benutten” (Havenschepen Marc Van Peel)

Antwerpen ziet de waterbus als kers op de taart van de watermobiliteit: over het water naar de stad. Het moet pendelaars uit het Waasland meer mogelijkheden geven naar de Stad te gaan en de Kennedy- en de Waaslandtunnel enigszins ontlasten. Ook voor de fietsers en voetgangers moet het het perfecte alternatief zijn om de Stad te bereiken. Zij moeten nu via de Sint-Anna- of de Kennedytunnel (enkel voor fietsers).

Antwerpen grijpt terug naar tradities

Vanaf 19 juni tot 29 oktober legt Antwerpen ook opnieuw een veer in over het Kanaaldok. Het verbindt linker- en rechteroever. Sint-Anneke en Antwerpen komen opnieuw iets dichter tot elkaar. Het nieuwe veer knoopt zo aan met een verloren gegane traditie, de Sint-Annekesboot. Die bracht sinds de 19de eeuw voetgangers, karren, groot en klein vee van de ene oever naar de andere. Later kwamen daar nog fietsen én auto’s bij. Met ook hier regelmatig files. Lange tijd was de Sint-Annekesboot de enige manier om op de andere oever te geraken. Na de opening in 1933 van de Waaslandtunnel en de Sint-Annatunnel, bleven velen de Sint-Annekesboot trouw. Het veer bleef over- en weer varen tot 1953. Daarna nam de rederij Flandria die taak over, met in de zomer verschillende dagelijkse tochten naar het “Sint-Annastrand”.

Meest gelezen