Leerlingen keren massaal terug naar buitengewoon onderwijs

Veel leerlingen stappen van het gewone onderwijs weer over naar het buitengewoon onderwijs. Dankzij het M-decreet kunnen leerlingen met een beperking of een leerstoornis les volgen in het gewone onderwijs, maar vele leerlingen vinden dat ze onvoldoende hulp krijgen.
Archieffoto

Dit schooljaar zijn 1.270 leerlingen teruggekeerd naar het buitengewoon onderwijs. Het gaat om kleuters en leerlingen uit het lager en het middelbaar onderwijs. In de eerste helft van het vorige schooljaar keerden maar 320 leerlingen terug.

Het M-decreet is vorig jaar ingevoerd. Dankzij het decreet kunnen leerlingen met een beperking of een leerstoornis les volgen in het gewone onderwijs. Maar blijkbaar krijgen ze daar niet de ondersteuning die ze verwacht hadden en daarom keren ze terug.

Verrassing

Stefan Grielens van de Vrije Centra voor leerlingenbegeleiding is verrast door de cijfers. Hij had niet gedacht dat zoveel leerlingen er tijdens het schooljaar voor zouden kiezen om terug te keren naar het buitengewoon onderwijs.

Grielens vindt het te vroeg om een en ander te verklaren, maar hij ziet twee bewegingen:

  • Veel ouders hadden meer ondersteuning verwacht in het gewone onderwijs, en toen die niet werd geboden hebben ze hun kind terug laten keren.
  • Een andere groep kinderen is onder voorbehoud in het gewone onderwijs ingeschreven. Als blijkt dat ze er niet kunnen aarden, kunnen ze makkelijk weer overstappen naar het buitengewone onderwijs.

Wat nu met het M-decreet?

De bedoeling van het M-decreet was om het buitengewoon onderwijs voor te behouden voor kinderen die het echt nodig hebben. Maar de toegang tot het buitengewoon onderwijs moeilijker maken zorgt er niet automatisch voor dat de kinderen in het gewone onderwijs de gepaste ondersteuning krijgen, zegt Grielens.

Vanaf volgend jaar krijgen de gewone scholen meer middelen om leerlingen met een beperking of leerstoornis op te nemen. Stefaan Grielens: "Dat is absoluut een goede zaak, ook een noodzakelijke stap. We waren eigenlijk origineel voorstander om eerst de ondersteuning in het gewoon onderwijs te regelen en pas dan de toegang tot het buitengewoon onderwijs te verscherpen."

"Men heeft die omgekeerde beweging een stukje gemaakt. En ik denk dat men vandaag de dag de terechte keuze maakt om die ondersteuning in het gewone onderwijs niet alleen uit te breiden maar ook beter te organiseren."

Meest gelezen